In dit dossier

Veelgestelde vragen over Mijn Fluvius

Veelgestelde vragen over Mijn Fluvius

Ik log in als particulier

Waarom moet ik me registreren via de diensten van de federale overheid?

Fluvius vindt de veiligheid van je gegevens en je privacy erg belangrijk. Om die te waarborgen, gebruiken we dezelfde registratiemogelijkheden als die van de federale overheid:

  • eID en kaartlezer
  • Itsme®
  • Beveilgingscode en mobiele app
  • Beveiligingscode via token

Meer info vind je op https://sma-help.fedict.belgium.be

Wat als ik problemen heb bij de registratie?

Als de registratie niet lukt, dan krijg je een foutmelding (zie afbeelding hieronder). Als je deze foutmelding ontvangt, klik dan op de link en start de registratie opnieuw.

Foutmelding bij registratie

Wat moet ik doen als ik me niet digitaal kan aanmelden?

Als je geen kaartlezer hebt of je kan je niet digitaal registreren, dan kan je terecht in één van onze klantenkantoren. Neem zeker je identiteitskaart, de pincode van je identiteitskaart en de EAN-codes van je aansluitingen (elektriciteit of gas) mee. Dan helpen onze medewerkers je vlot op weg.
Zoek het dichtstbijzijnde klantenkantoor.

Ik heb geen Belgische eID?

Als je geen Belgische eID hebt, kan je op een andere manier de online diensten van de overheid activeren.
Hiervoor verwijzen we je graag naar https://sma-help.fedict.belgium.be/nl/faq/hoe-kan-ik-de-onlinediensten-van-de-overheid-gebruiken-zonder-eid#7093

Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?

Een sterk wachtwoord bevat:

  • 8 tot 24 tekens
  • minstens één hoofd- en één kleine letter
  • minstens één cijfer
  • minstens één speciaal teken (bijvoorbeeld een uitroepteken)

Ik heb de e-mail voor de activatie van mijn account niet ontvangen

Je hebt je geregistreerd, maar je hebt de e-mail met de activatiecode niet ontvangen? Kijk zeker in je spamfolder of controleer je ‘ongewenste mail’. Misschien kwam onze e-mail daar terecht.

Niet teruggevonden? Kijk je e-mailadres na en druk op de knop nieuwe code om een nieuwe e-mail te ontvangen.

Mijn Fluvius nieuwe code ontvangen

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Als je je wachtwoord niet meer weet, klik dan op ‘wachtwoord vergeten’. Eerst ontvang je een e-mail met een verificatiecode. Vul deze code in en daarna kan je een nieuw wachtwoord kiezen.
Je kan ook altijd inloggen met je eID of Itsme.

Mijn Fluvius wachtwoord vergeten

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?

Je gebruikersnaam is het e-mail adres waarmee je je registreerde.

Het e-mail adres waarmee ik geregistreerd ben is niet meer geldig?

Als je je geregistreerd hebt met een e-mailadres dat niet meer geldig is, kan je nog inloggen met je oude e-mailadres en wachtwoord, of via je eID of Itsme. Wijzig bij ‘Mijn profiel’ je e-mailadres. Voortaan is dit ook je nieuwe gebruikersnaam.

Ik log in als organisatie

Onder organisatie valt iedereen die inlogt in naam van een organisatie met een bestaand ondernemingsnummer: bedrijven, lokale besturen, vzw’s, verenigingen van mede-eigenaars (VME’s), ….
Inloggen als organisatie doe je altijd via eID of Itsme. Zo zijn we zeker dat jij voor die organisatie mag optreden.

Hoe inloggen als organisatie?

Mijn Fluvius aanmelden als organisatie

Wie kan inloggen voor een organisatie?

  1. De wettelijke vertegenwoordiger die geregistreerd is in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Deze personen vind je terug onder de functies als je de onderneming opzoekt in de KBO.
  2. Medewerkers van een organisatie die hiervoor gemachtigd zijn.

    Als je je als medewerker van een organisatie wil registreren op Mijn Fluvius, moet je eerst de juiste rol aanvragen voor je organisatie. Je hebt ook het ondernemingsnummer van je onderneming nodig.

    Volg de volgende stappen
    • Surf naar het eGOV-rollenbeheer: https://iamapps.belgium.be/rma/
    • Log in met je eID of Itsme
    • De rol die je nodig hebt is “Beheerder energieportaal Mijn.Fluvius
      We verwijzen naar de helppagina van de het eGOV-rollenbeheer waar uitgelegd staat hoe je dit het beste doet: https://rma-help.fedict.belgium.be/nl
    • Let op: de aangevraagde rol is pas geldig als hij is goedgekeurd. Vervolgens kan je op Mijn Fluvius met je eID of Itsme inloggen als organisatie

Wat als ik voor 2 of meer organisaties werk?

In dit geval moet je bij het inloggen kiezen voor welke organisatie je gaat werken.

Mijn Fluvius meerdere organisaties

Als je voor een andere organisatie wil werken, moet je je eerst terug afmelden en daarna opnieuw inloggen.

Ik krijg de boodschap dat er geen organisatie gevonden is?

Mijn Fluvius geen organisatie gevonden

Ofwel klik je op ‘Annuleren’ en kan je op Mijn Fluvius inloggen als particulier. Anders moet je eerst de stappen van Wie kan inloggen voor een organisatie? uitvoeren.