Wat is Mijn EAN-lijst?
In “Mijn EAN-lijst” kan je EAN-codes bewaren voor aardgas en elektriciteit. Zo hou je ze makkelijk bij de hand wanneer je ze nodig hebt voor aanvragen, bijvoorbeeld voor premies, poortbeheer of meetgegevens. Om je EAN’s vlot terug te vinden, kan je elke EAN-code voorzien van een label.
Wat is een label?
Een label is een tekst van maximaal 20 letters en tekens die je aan een EAN-code toekent om die later makkelijk terug te vinden. Je hebt daarbij de keuze uit een aantal standaardlabels zoals “Bedrijf” of “Buitenverblijf”, maar je kan er zelf zo veel bij maken als je wil. Zo kan je bijvoorbeeld als gebouwenbeheerder alle EAN-codes van een gebouw hetzelfde label geven. Bij overzichten vanaf 10 EAN-codes kan je filteren op het label.
Ik heb veel EAN-codes. Hoe kan ik die vlot opladen in Mijn EAN-lijst?
Ben je ingelogd als organisatie, dan kan je op twee manieren meerdere EAN-codes tegelijk opladen in Mijn EAN-lijst:
- Automatisch: Op basis van het KBO-nummer van je profiel zoeken we alle gekoppelde EAN-codes met een actief energiecontract. Ontbreekt een EAN? Dan heeft je leverancier misschien een ander, een foutief of geen KBO-nummer doorgegeven voor die EAN-code. Neem contact op met je energieleverancier om dat op te lossen.
- Manueel: Laad een eigen CSV-bestand op met jouw lijst van EAN-codes. Plaats de EAN-codes van 18 cijfers in de eerste kolom en (eventueel) de bijhorende labels in de tweede kolom.
Let op! Maak je jouw EAN-lijst op in Excel? Let er dan op dat het programma de laatste cijfers van je code niet door nullen vervangt. Plaats een enkel weglatingsteken (‘) vóór je EAN-code om dit te vermijden.
Wil je weten hoe je toegang kunt krijgen tot het Fluvius-portaal van jouw onderneming? Bekijk dan zeker de pagina ‘Hoe registreer ik me met mijn professioneel account op Mijn Fluvius?’
Ik krijg de melding ‘Ongeldige EAN-code’. Wat nu?
Voor aanvragen in Mijn Fluvius heb je een EAN-code nodig die gelinkt is aan je elektriciteits- of aardgasaansluiting. Zo’n unieke code bestaat uit een reeks van 18 cijfers en begint altijd met 54144. Krijg je opnieuw de melding “ongeldige EAN-code”? Controleer dan of je alle cijfers correct hebt ingevuld en probeer opnieuw.
Waarom krijg ik de melding dat er op mijn EAN-code geen digitale meter gekend is?
Om meetgegevens op afstand uit te lezen, heb je een digitale meter of AMR-meter nodig. Daarom kijken we eerst na of er een digitale meter of AMR-meter is gekoppeld aan je EAN-code. Je gebruikerspoorten beheren is enkel mogelijk met een digitale meter, niet met een AMR-meter. Daar staat de gebruikerspoort altijd open. Heb je een (oude) AMR-meter zonder gebruikerspoort? Dan kan je tegen betaling een nieuwe laten plaatsen.
Werd je digitale meter of AMR-meter nog maar pas geplaatst? Wacht dan een paar dagen om je gebruikerspoort(en) te activeren of je meetgegevens op te vragen. Het kan tot 72 uur duren vooraleer een nieuwe digitale meter of AMR-meter in ons systeem is geregistreerd. Bij grote wegenwerken of bij een vernieuwing van de nutsleiding in je straat, worden de meters pas zichtbaar in Mijn Fluvius aan het einde van de werken.
Heb je nog geen digitale meter of AMR-meter en wil je toch je meetgegevens opvragen? Neem dan een kijkje op onze pagina over 'Verbruiken opvolgen' of bel 078 35 35 34 om je gegevens van de laatste 3 jaar op te vragen per post.
Waarom krijg ik de melding dat mijn EAN-code niet actief is?
Om de meetgegevens van je digitale meter of AMR-meter op afstand uit te lezen of om je gebruikerspoorten te beheren, moet je EAN geactiveerd zijn. Een EAN kan pas actief zijn als daarvoor een contract met een energieleverancier is afgesloten. Zodra je energiecontract gekend is bij Fluvius, kan je hier een afspraak maken om je EAN-code te activeren.
Het adres van één van mijn EAN-codes is fout. Wat moet ik doen?
Wij halen het ‘installatie-adres’ van een EAN-code éénmalig op als we de EAN-code toevoegen aan Mijn EAN-lijst. Als hierna de naam van de gemeente of de straatnaam wijzigt, dan volstaat het om de EAN-code te verwijderen uit Mijn EAN-lijst en daarna terug toe te voegen. Hierdoor halen we de meest recente adresgegevens opnieuw op. Deze actie heeft geen impact op lopende aanvragen.
Waarom krijg ik de boodschap "Er ging iets fout" wanneer ik mijn EAN-code ingeef of selecteer?
Deze fout doet zich af en toe voor op bedrijfscomputers met strikte beveiligingsinstellingen. Probeer de aanvraag opnieuw op je persoonlijke computer. Blijft de fout zich voordoen? Neem dan contact op via ons contactformulier.