Veelgestelde vragen over inloggen als particulier in Mijn Fluvius
Ik log in als particulier
Hoe kan ik mijn contactgegevens aanvullen?
Als je je contactgegevens nog niet hebt toegevoegd, zie je volgend scherm:
Klik op “Voeg gegevens toe”, zo kan je je e-mailadres en telefoonnummer toevoegen.
Hoe registreer ik mij als particulier op Mijn Fluvius?
Op Mijn Fluvius kan je je registreren (of aanmelden) door een van onderstaande knoppen te selecteren.
Je komt dan op de portaalpagina van de overheid uit. Daar selecteer je de manier waarop je wil aanmelden en doorloopt de nodige stappen.
Daarna kom je op het volgende scherm waar je de gebruiksvoorwaarden moet aanvaarden en op “doorgaan” klikt.
Gelukt? Prima, dan ben je nu geregistreerd en aangemeld. Je kan meteen aan de slag.
Waarom moet ik me registreren via de diensten van de federale overheid?
Fluvius vindt de veiligheid van je gegevens en je privacy erg belangrijk. Om die te waarborgen, gebruiken we dezelfde registratiemogelijkheden als die van de federale overheid:
- eID en kaartlezer
- Itsme®
- Beveilgingscode en mobiele app
- Beveilingscode via token (enkel voor bestaande tokens, nieuwe aanvragen kan niet meer)
Meer info vind je op https://sma-help.fedict.belgium.be. Je kan de dienst van de federale overheid contacteren via https://bosa.belgium.be/nl/contact.
Wat als ik problemen heb bij de registratie?
Als de registratie niet lukt, dan krijg je een foutmelding (zie afbeelding hieronder). Als je deze foutmelding ontvangt, klik dan op de link en start de registratie opnieuw.

Wat moet ik doen als ik me niet digitaal kan aanmelden?
Als je geen kaartlezer hebt of je kan je niet digitaal registreren, dan kan je terecht in één van onze klantenkantoren. Neem zeker je identiteitskaart, de pincode van je identiteitskaart en de EAN-codes van je aansluitingen (elektriciteit of gas) mee. Dan helpen onze medewerkers je vlot op weg.
Zoek het dichtstbijzijnde klantenkantoor.
Hoe kan ik een login e-mailadres aanmaken?
Daar vind je bij “Accountgegevens” de knop “Login via e-mail aanmaken”.
Vul je e-mailadres in.
Je hebt dan 20 minuten om de verificatiecode in te vullen die je via mail ontvangt.
Stel een nieuw wachtwoord in.
Daarna kan je met dit e-mailadres en wachtwoord inloggen op Mijn Fluvius.
Ik heb geen Belgische eID?
Als je geen Belgische eID hebt, kan je op een andere manier de online diensten van de overheid activeren.
Hiervoor verwijzen we je graag naar https://sma-help.fedict.belgium.be/nl/faq/hoe-kan-ik-de-onlinediensten-van-de-overheid-gebruiken-zonder-eid#7093
Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?
Een sterk wachtwoord bevat:
- 8 tot 24 tekens
- minstens één hoofd- en één kleine letter
- minstens één cijfer
- minstens één speciaal teken (bijvoorbeeld een uitroepteken)
Ik heb de e-mail voor de activatie van mijn account niet ontvangen
Je hebt je geregistreerd, maar je hebt de e-mail met de activatiecode niet ontvangen?
Kijk zeker in je spamfolder of controleer je ‘ongewenste mail’. Misschien kwam onze e-mail daar terecht.
Niet teruggevonden? Kijk je e-mailadres na en druk op de knop ‘Verzend nieuwe code’ om een nieuwe e-mail te ontvangen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Als je je wachtwoord niet meer weet, klik dan op ‘wachtwoord vergeten’. Eerst ontvang je een e-mail met een verificatiecode. Vul deze code in en daarna kan je een nieuw wachtwoord kiezen.
Je kan ook altijd inloggen met je eID, itsme of token.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?
Je gebruikersnaam is het e-mail adres waarmee je je registreerde.
Het e-mail adres waarmee ik geregistreerd ben is niet meer geldig?
Als je je geregistreerd hebt met een e-mailadres dat niet meer geldig is, kan je nog inloggen met je oude e-mailadres en wachtwoord, of via je eID of Itsme. Wijzig bij ‘Mijn profiel’ je e-mailadres. Voortaan is dit ook je nieuwe gebruikersnaam.
Wat als ik een probleem heb bij het aanloggen via eID?
Als het aanloggen niet lukt, installeer dan de nieuwe versie van de eID-software via https://eid.belgium.be/nl. Probeer daarna opnieuw aan te loggen.
Lukt het nog steeds niet, bel dan onze Infolijn op 078 35 35 34 of ga langs in het dichtstbijzijnde klantenkantoor. Onze medewerkers helpen je graag op weg.
Wat als we je adres niet herkennen?
Als we je adres niet herkennen, omdat het bijvoorbeeld een buitenlands adres is, dan kan je best contact opnemen met onze Infolijn via 078 35 35 34. Geef dan de foutmelding “GEOCODE” mee en vermeld ook zeker je rijksregisternummer, domicilieadres en je e-mailadres.