Er zijn momenteel valse e-mails (phishing-mails) uit naam van Fluvius in omloop. Lees er hier meer over.

Veelgestelde vragen over poortbeheer in Mijn Fluvius

Hoe (des)activeer ik mijn gebruikerspoort?

Waarom kan ik voor een EAN-code gas de gebruikerspoort niet beheren?

Enkel je digitale elektriciteitsmeter heeft gebruikerspoorten. Gebruik dus altijd de EAN-code van je elektriciteitsaansluiting om je gebruikerspoorten te beheren (openen/sluiten).

Ik krijg de melding dat mijn meter niet vanop afstand kan worden aangestuurd. Wat betekent dit?

Een klein aantal digitale meter kan niet vanop afstand worden aangestuurd. Bijvoorbeeld omdat ze diep in een kelder zitten waar geen telecombereik is of omdat ze in een afgelegen gebied staan zonder telecomontvangst. Dit heeft echter geen impact op de werking van de gebruikerspoort: je kan nog steeds een vraag tot openen/sluiten indienen en je kan eveneens in real-time de data uitlezen met een geschikt apparaat. Om de gebruikerspoort te openen/sluiten zal Fluvius een technieker langsturen om dit op de meter uit te voeren. Hiervoor nemen we altijd eerst contact op met de houder van het energiecontract.

Ik heb de status van mijn gebruikerspoort aangepast, maar ik blijf steeds poort openen/poort sluiten zien en kan de status niet meer wijzigen.

Als je de status van de gebruikerspoort aanpast, dan wordt deze aanvraag meestal binnen de paar minuten uitgevoerd op de meter.

Wat gebeurt er met mijn dienst poortbeheer als de houder van het energiecontract wijzigt (bv. bij een verhuis)?

Op de dag dat de houder van het energiecontract wijzigt (bijvoorbeeld bij een verhuis of overzetting naar de echtgeno(o)t(e)), zullen wij de poorten op jouw meter(s) terug sluiten.

Wat betekent ‘Ik ga akkoord dat, als ik niet de houder van het energiecontract ben, mijn naam aan deze persoon wordt doorgegeven’?

Jouw privacy is erg belangrijk voor ons. Als we bij de aanvraag van poortbeheer vaststellen dat jouw naam en adres of KBO-nummer niet overeenkomt met de gegevens op het energiecontract achter de EAN-code, dan hebben wij een bijkomende goedkeuring nodig. We versturen deze goedkeuring naar de persoon op wiens naam het energiecontract staat. Dat kan jijzelf zijn maar ook iemand anders, zoals je partner, familielid, of medewerker van een organisatie. Zodra je een aanvraag indient, ontvangt die persoon een e-mail of brief waarmee hij of zij toestemming kan geven.

Na het aanvragen van poortbeheer zie ik dat de toestemming verzonden is naar een verkeerd e-mailadres. Wat moet ik doen?

Als we bij de aanvraag van poortbeheer vaststellen dat jouw naam en adres of KBO-nummer niet overeenkomt met de gegevens op het energiecontract achter de EAN-code, dan versturen wij een bijkomende toestemmingsvraag naar het e-mailadres dat we van de energieleverancier hebben doorgekregen. Dit is het e-mailadres van de houder van het energiecontract. Als je denkt dat dit e-mailadres niet correct is, dan volstaat het om 7 dagen te wachten. Na deze periode sturen we automatisch een brief per post naar het adres van de houder van het energiecontract. Contacteer ons als je wil dat we de brief sneller versturen. We raden je aan om voor toekomstige aanvragen het e-mailadres te laten aanpassen bij de energieleverancier van de betrokken EAN-code.

Na het aanvragen van poortbeheer krijg ik de melding dat er een toestemmingsvraag per post is verzonden. Waarom gebruiken jullie geen e-mailadres?

Voor het verzenden van een toestemmingsvraag zijn we afhankelijk van de gegevens die we doorkrijgen van de energieleverancier achter de EAN-code. Als die geen e-mailadres heeft doorgegeven, gebruiken we het postadres. Neem contact op met de leverancier en vraag om het e-mailadres te delen met Fluvius.

Ik ben zelf de houder van het energiecontract en toch krijg ik een toestemmingsvraag om mezelf toegang te geven. Hoe kan dit?

Wanneer je poortbeheer aanvraagt, dan checken we of jouw naam en adres of KBO-nummer die we via eID/itsme hebben doorgekregen, overeenkomt met de gegevens op het energiecontract achter de EAN-code. Deze laatste gegevens krijgen we via de energieleverancier. Het is altijd mogelijk dat er fouten in de naam of het adres staan of dat het doorgegeven adres niet jouw domicilie-adres is. In dat geval sturen we -om je privacy te beschermen- altijd een bijkomende toestemmingsvraag.

Ik heb veel verschillende EAN-codes. Hoe vind ik snel een specifieke EAN-code terug in de lijst?

Heb je meer dan 10 EAN-codes? Gebruik dan de uitgebreide filteropties.

Gebruik een filter om je EAN-codes te beheren