Meters en meterstanden

Je meterstanden zijn erg belangrijk voor een correcte energiefactuur. Behandel ze met de grootste zorg, want ze bevatten veel informatie over je verbruik. Ook als je verhuist, verandert van energieleveranicer of groenestroomcertificaten wil aanvragen, moet je de meterstanden doorgeven.

Meterstanden voor aardgas en elektriciteit

Je meterstand doorgeven

Kreeg je van ons een brief of een mail om je meterstanden zelf door te geven? Neem die erbij zodat je je toegangscode bij de hand hebt en klik op onderstaande link om van start te gaan.

Hoe lees je de meterstand af?

Voor aardgas heb je één meter, bij elektriciteit moet je even nagaan of je een meter hebt met een enkel telwerk of met een dubbel telwerk. Hoe die telwerken eruit zien en hoe je ze kan aflezen, vind je hieronder terug.

Aardgasmeter

tekening van een telwerk van de aardgasmeter
  • Stap 1: controleer eerst je meternummer. De laatste vier cijfers op je meteropnamebrief of -mail moeten overeenkomen met de meter bij jou thuis. In het voorbeeld hiernaast zijn de laatste vier cijfers 4542. 
  • Stap 2: een gasmeterstand bestaat uit maximaal vijf cijfers voor de komma. In ons voorbeeld hiernaast is de meterstand gelijk aan 25003. Dat cijfer moet je doorgeven aan Fluvius.

Elektriciteitsmeter met één telwerk

Tekening van een meter met één telwerk
  • Stap 1: controleer eerst je meternummer. De laatste vier cijfers op je meteropnamebrief of –mail moeten overeenkomen met de meter bij jou thuis. In het voorbeeld hierboven zijn de laatste vier cijfers 0530
  • Stap 2: noteer enkel de cijfers voor de komma. In ons voorbeeld hierboven is de meterstand gelijk aan 62224. Dat cijfer moet je doorgeven aan Fluvius.

Elektriciteitsmeter met twee telwerken

Tekening van een meter met twee telwerken
  • Stap 1: controleer eerst je meternummer. De laatste vier cijfers op je meteropnamebrief of –mail moeten overeenkomen met de meter bij jou thuis. In ons voorbeeld zijn de laatste vier cijfers 0530.
  • Stap 2: bij een tweevoudige meter heb je twee meterstanden: een voor je dagverbruik en een voor je nachtverbruik. We hebben enkel de cijfers voor de komma nodig. In ons voorbeeld is de dagmeterstand gelijk aan 62224 en de nachtmeterstand 54415. Die cijfers moet je doorgeven aan Fluvius.

Heb je de indruk dat je elektriciteitsmeter je verbruik niet correct registreert? Dan is het belangrijk dat je aan aantal checks uitvoert. Welke dat zijn, kan je hier lezen.

Wanneer moet je je meterstand doorgeven?  

Daarvoor zijn er verschillende scenario's, namelijk:

  1. Je ontvangt een brief of mail van ons om je meterstanden door te geven
  2. Je verandert van energieleverancier
  3. Je verhuist
  4. Er is nood aan een niet-periodieke meteropname

Meer over de verschillende scenario's kan je hieronder lezen.

Scenario 1: Je ontvangt bericht van Fluvius

Elke twee jaar komen we sowieso bij jou langs om de meterstanden op te nemen. Als je twee keer afwezig bent, dan ontvang je per post een meteropnamebrief waarin we je vragen om de meterstanden zelf gratis online door te geven. 

In de periode tussen het bezoek van onze meteropnemer, krijg je van ons een brief of een mail met de vraag om je meterstanden zelf door te geven.  

Was je verschillende keren niet thuis toen onze meteropnemer bij je langskwam? Dan kan Fluvius je vragen om zelf een afspraak te maken voor een meteropname. Maar die vraag kan ook komen van je energieleverancier of van jezelf, bijvoorbeeld bij een verhuis of bij discussie over meterstanden.

Scenario 2: Je wisselt van energieleverancier

Ook als je wisselt van energieleverancier geef je best je meterstanden door. Zo kan je oude energieleverancier een correcte slotfactuur maken en beschikt je nieuwe leverancier over correcte beginmeterstanden. 

Opgelet: als je net voor of na je vaste openingsmaand wisselt, dan moet je op korte tijd tweemaal je meterstanden doorgeven: 

  • op het moment dat je wisselt van leverancier 

  • bij je vaste opnemingsmaand

Scenario 3: Je verhuist

Denk eraan: als je verhuist moet je zelf je energieleverancier een correcte eindmeterstand bezorgen via het energieovernamedocument. Daar kan je hier meer over lezen.

Scenario 4: Meteropname op aanvraag

In sommige gevallen kan een vraag tot meteropname komen op vraag van jou, je energieleverancier of van Fluvius. Zo’n niet-periodieke meteropneming beschouwen we als een speciale meteropneming. Die voeren we uit om ontbrekende of foutieve meterstanden aan te vullen.  

OPGELET: deze niet-periodieke meteropneming is niet gratis. 

Je kunt een afspraak vastleggen van maandag tot en met vrijdag (uitgezonderd feestdagen) in een door ons voorgestelde week.

Zo herken je een echte meteropnemer

Fluvius, als netbedrijf voor heel Vlaanderen, heeft meteropnemers die de meterstanden van de elektriciteits- en gasmeters komen opnemen. Ontdek hier hoe je hen kan herkennen.

Wat als je de meterstand niet doorgeeft?

Als je je meterstanden niet doorgeeft, maken we zelf een schatting. Hoe dat precies in zijn werk gaat, kan je hier lezen.

Maar waarschijnlijk ontvang je liever een afrekening van je energieleverancier die gebaseerd is op de correcte, werkelijke meterstanden. Geef daarom steeds je meterstanden door als we je erom vragen en laat de meteropnemer altijd binnen. 

Wil je een afspraak maken voor je meteropname? Klik op onderstaande link, vul de postcode in van het adres waar de meter hangt en kies een datum. 

Hoe kan ik mijn verbruik opvolgen?

Meten is weten, en dat geldt ook voor je energieverbruik. Met de verbruikswijzer kan je maand na maand je verbruik opvolgen. Zo vermijd je niet alleen een onaangename verrassing als je de eindfactuur van je energieleverancier ontvangt, je zal ook vanzelf een stuk bewuster met je energie omgaan. 

Gebruik je liever pen en papier? Download dan de meterkaart om je meterstanden op te volgen. 

Verbruikshistoriek

Ben je op zoek naar je historische verbruiksgegevens van de laatste 3 jaar? Dan kun je die het snelst terugvinden op de jaarlijkse eindafrekening van je energieleverancier. Kun je die niet onmiddellijk terugvinden, dan kun je ook bij Fluvius gratis een overzicht vragen.

Pas op: mogelijk kun je jouw verbruikshistoriek nog niet online opvragen via de onderstaande link. In dat geval neem je best telefonisch contact op via 078 35 35 34

Ook als bedrijf kan je je verbruikshistoriek raadplegen via onze handige tool.

Groenemeterstanden voor zonnepanelen

Je groenemeterstanden doorgeven

Voor een bepaalde hoeveelheid elektriciteit die je zonnepanelen produceren, krijg je een groenestroomcertificaat. Hoe die precies berekend worden, kan je hier lezen. 

Zodra de zonnepanelen voldoende elektriciteit hebben opgewekt voor een groenestroomcertificaat geef je de meterstand van de productiemeter (niet van de omvormer!) door.  

Je zonnepanelen aanmelden

Zijn je zonnepanelen aangesloten op het net? Dan ben je verplicht je zonnepanelen aan te melden. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete van 150 tot 20.000 euro. De redenen waarom we hier zo streng op zijn, heeft te maken met jouw veiligheid en die van technici die werken in jouw straat. Je zonnepalen aanmelden helpt ons ook de stabiliteit en kwaliteit van het elektriciteitsnet te waarborgen. 

Je batterij of opslagsysteem melden

Een opslagsysteem is een alternatief energiesysteem waarmee je zelf energie kan verzamelen en deze later terug kan injecteren in het elektriciteitsdistributienet of in je elektrische binneninstallatie. Sinds 1 januari 2017 ben je als netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem met een capaciteit vanaf 3 kWh te melden aan je distributienetbeheerder. Lees hier meer over het aanmelden van je batterijen.

De budgetmeter

Wat is de budgetmeter?

De budgetmeter is een steuntje in de rug voor mensen die het financieel moeilijk hebben en hun energiefactuur niet kunnen betalen. Dankzij de budgetmeter kan je nog steeds genieten van elektriciteit en/of aardgas. Je leest hier alles over de budgetmeter.

 

Hieronder vind je dan weer terug hoe je de meterstand voor de budgetmeter kan aflezen.

Hoe lees je de meterstand op de budgetmeter elektriciteit?

Bij elke budgetmeter lees je de meterstanden af via het elektronisch scherm. Het mechanische telwerk is er enkel ter controle. Goed om te weten is dat de budgetmeter je verbruik overdag en ’s nachts apart registreert, waardoor je kosten kan besparen door bv. je wasmachine pas ’s avonds te laten draaien. 

Hoe lees ik de meterstand af op de budgetmeter elektriciteit?

Hoe lees je de meterstand op de budgetmeter aardgas?

De meterstand van de budgetmeter aardgas kun je lezen door enkele malen op de grijze knop te drukken. Via onderstaande link verneem je hoe dat precies werkt en vertellen we je meteen meer over openingsprocedure van de budgetmeter.

Hoe lees ik de meterstand op mijn budgetmeter aardgas?

Hoe laad je op?

Een budgetmeter werkt met een budgetmeterkaart waarop je geld kan opladen. Je kan het een beetje vergelijken met een prepaid-kaart voor een gsm. Dat geld kan je vervolgens van de kaart opladen naar je budgetmeter zelf.

Hoe herlaad ik mijn budgetmeterkaart? 

Hoe laad ik vervolgens mijn budgetmeter op?

De digitale meter en digitale budgetmeter

Wat staat er te gebeuren?

Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters voor elektriciteit en gas. Wie bouwt of verbouwt en een nieuwe elektriciteits- of gasmeter aanvraagt, krijgt vanaf dan automatisch een digitale meter. 

Bij eigenaars van zonnepanelen en gezinnen met een budgetmeter vervangen we de meters in de komende jaren gratis.

We laten je altijd vooraf weten wanneer we bij je langskomen voor zo’n vervanging. We vervangen ook maximaal zowel de elektriciteits- als aardgasmeter tegelijk.

Op langere termijn krijgen alle gezinnen en kleinere bedrijven zo’n digitale meters.  Meer informatie over digitale meters vind je ook op www.digitalemeter.be, een website van de Vlaamse overheid. 

Daar vind je ook dit filmpje dat je meteen wegwijs maakt in het wat en waarom van de digitale meters.

Voorbereidend werk

Nog vóór de start op 1 juli 2019 draaien we al enkele maanden warm in 39 Vlaams-Brabantse steden en gemeenten. Onze technici plaatsen er dan al de eerste digitale elektriciteits- en gasmeters bij gezinnen die een nieuwe meter hebben aangevraagd, bijvoorbeeld voor hun nieuwbouwwoning of na een renovatie, of waar een metervervanging om een andere reden noodzakelijk is. Via die oefening verfijnen we onze processen, technologie én softwaresystemen voor het officiële startschot.

Slimme partners gezocht

Ben jij een aannemer, een aardgas- of elektriciteitsinstallateur, een app-bouwer of een ontwikkelaar van slimme thermostaten? Dan willen we graag met jou samenwerken om het maximum uit de digitale meters te halen?

Geïnteresseerd? Klik dan op onderstaande link om meer te leren over een mogelijke samenwerking.

Hoe werken de digitale meters?

Ben je eigenaar geworden van een digitale meter? Dan kan je via onderstaande link meer te weten komen over het gebruik van de digitale meter en hoe je de meterstanden kan aflezen. Je vindt er ook meteen de link naar de handleidingen.

Wat moet je weten als je zonnepanelen hebt of wil installeren?

Als je je zonnepanelen eerder dan 1 juli 2019 hebt geïnstalleerd, dan komen we voor 31 december 2022 bij jou langs om je energiemeters te vervangen. Vanzelfsprekend krijg je dan van ons tijdig bericht! Meer over de digitale meter en jouw zonnepanelen kan je nalezen via de link hieronder>. 

Ook als je van plan bent na 1 juli 2019 zonnepanelen te installeren, vind je via deze link de nodige informatie terug.

Je gebruikerspoort (des)activeren

Op je digitale elektriciteitsmeter zitten ‘gebruikerspoorten’ waarop je je eigen ‘slimme’ toepassingen kan aansluiten, wat bijzonder handig kan zijn voor verschillende tools. 

Dat kan, omdat de gegevens uit de gebruikerspoorten veel gedetailleerder zijn dan de informatie die je Fluvius bijhoudt. Om je privacy te beschermen, zijn de poorten immers standaard gedesactiveerd.

Wil je toch graag gebruik maken van slimme toepassingen? Dan activeren we ze voor jou - maar enkel na jouw expliciete toestemming. Als klant blijf je trouwens altijd eigenaar van deze gegevens.  

Via onderstaande link kan je je gebruikerspoort activeren (of nadien terug desactiveren).

Veelgestelde vragen over de digitale meter

Wanneer krijg ik een digitale meter?

We pakken dit grootschalige project planmatig aan. Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters bij nieuwe aansluitingen of vervangingen. Bijvoorbeeld in nieuwbouwwoningen en bij grote verbouwingen of op adressen waar de meter stuk gaat. Onze technici hebben dan géén mechanische meters meer in hun bestelwagen. Logisch, want we vervangen zo op plaatsen waar we sowieso al werken uitvoeren. We maken ook van de gelegenheid gebruik om zowel de elektriciteits- als gasmeter te vervangen. Daarnaast komt er een apart traject voor klanten met een budgetmeter, zonnepaneeleigenaars en klanten met een slimme meter uit de proefprojecten. Zij krijgen de komende jaren allemaal een digitale meter. In het voorjaar van 2019 wordt de uitrolplanning duidelijker en kan je opzoeken wanneer jij ‘aan de beurt’ bent.

Hoeveel kost de omschakeling van tweevoudig naar enkelvoudig uurtarief of omgekeerd?

Als je een digitale elektriciteitsmeter hebt, dan moeten we voor een tariefomschakeling niet meer bij je langskomen. Dat kan vanop afstand tegen een administratieve kost van 8 euro. Alle digitale meters registreren de energie namelijk standaard in twee tariefperiodes. Kies je voor een enkelvoudig uurtarief, dan tellen we de twee verbruiken bij elkaar op. De plaatsing van een digitale meter zelf verandert dus niets aan de manier waarop je verbruik wordt gefactureerd.

Mijn elektriciteitsmeter staat binnen, maar mijn gasmeter staat in de voortuin. Wordt de gasmeter dan ook vervangen en hoe zal die communiceren?

We gebruiken een draadloos communicatiesysteem tussen de gas- en elektriciteitsmeter. Dat systeem overbrugt de afstand tussen de twee meters. We vervangen beide meters tegelijk als we bij je langskomen.

Komt er ook een digitale gasmeter?

Ja. We plaatsen de digitale gasmeter bij je thuis op hetzelfde moment als de elektriciteitsmeter.  De digitale verbruiksgegevens van aardgas worden via het communicatiesysteem in je digitale elektriciteitsmeter aan Fluvius bezorgd.  Er komt een digitale variant voor de meest voorkomende types huishoudelijke gasmeters tot 10 m³/uur (types G4 en G6).

Staat jouw vraag niet in deze lijst? Raadpleeg dan onze uitgebreide lijst met veelgestelde vragen over de digitale meter