Wat betekent ‘mijn digitale meter slim maken’?
Door je digitale meter te verbinden met slimme toepassingen kan je energie én geld besparen. Zo spoor je bijvoorbeeld sluipverbruik op, of je kan het verbruik van bepaalde huishoudtoestellen meten.
Je kan je digitale meter slim maken door bijvoorbeeld:
- je meter te verbinden met online apps (gratis of betalend) op je smartphone of tablet. De app geeft je een overzicht van je energieverbruik.
- een slimme thermostaat aan te sluiten.
De apps of de slimme thermostaat krijgen automatisch data door van de digitale meter. Zo helpen ze jou om je energieverbruik op te volgen en eventueel bij te sturen.
De aansluiting van deze ‘slimme’ toepassingen gebeurt via de gebruikerspoort P1 van je digitale elektriciteitsmeter.
Wat is de gebruikerspoort van je digitale meter?
Alle digitale meters beschikken over een P1-poort. Bij sommige meters bevindt zich dit onder het geelgroene klepje, bij sommige onder de uitsparing.
Metertype met één gebruikerspoort

Metertype met één gebruikerspoort

Metertype met twee gebruikerspoorten

De functies van de P1-poort
Via deze gebruikerspoort kan je dus slimme toepassingen aansluiten.
De P1-poort stuurt elke seconde de elektriciteitsdata (je verbruik in kWh, je actief vermogen in KW en enkele kwaliteitsgegevens) rechtstreeks uit. Ook de data van je digitale gasmeter worden via de P1-poort van je elektriciteitsmeter om de 5 minuten uitgestuurd.
Hoe activeer of deactiveer ik de gebruikerspoort van mijn digitale meter?
Om je gebruikerspoort te openen of te sluiten, moet je een aanvraag bij Fluvius indienen.
De gegevens van je aanvraag moeten overeenstemmen met je contract bij je energieleverancier. Neem er een recente elektriciteitsfactuur bij, zodat je de juiste informatie kan ingeven. We vragen ook naar jouw rijksregisternummer. Houd dus ook je identiteitskaart bij de hand of gebruik itsme. Let op: het kan tot 72 uur duren vooraleer een nieuwe digitale meter in ons systeem geregistreerd staat. Werd je digitale meter nog maar pas geplaatst? Dan wacht je beter enkele dagen om je gebruikerspoort te laten activeren.
Wie heeft toegang tot de gebruikerspoort van mijn digitale meter?
Als netgebruiker blijf je altijd zelf eigenaar van alle gegevens die uit je digitale meter komen, en dus ook van de gegevens uit de gebruikerspoort. Je kiest zelf of je de poort activeert of deactiveert, en wie je toegang geeft tot die informatie door middel van het aansluiten van een applicatie op de gebruikerspoort.
Alle applicaties die aangesloten zijn op de geactiveerde gebruikerspoort van je digitale meter kunnen de beschikbare data uitlezen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verlenen van de toegang tot deze poort.
Veelgestelde vragen over gebruikerspoorten
Ik heb het vermoeden dat de gebruikerspoort op mijn digitale meter defect is. Wat moet ik doen?
In dit geval vragen we je om een aantal controles te doen om andere problemen uit te sluiten.
Is mijn gebruikerspoort geactiveerd?
De effectieve activatie van de gebruikerspoort(en) kan tot 72u na de aanvraag duren. Indien de activatie niet kan van op afstand, zullen wij je, na het verstrijken van deze 72u, contacteren om de gebruikerspoort lokaal te activeren.
Je kan op het display van de digitale elektriciteitsmeter nakijken of de gebruikerspoort effectief geactiveerd werd door middel van een driehoekje boven “GP” (bij een meter met twee gebruikerspoorten) of “P1” (bij een meter met één gebruikerspoort).
Display met één gebruikerspoort

Display met twee gebruikerspoorten

Zit mijn applicatie in de juiste poort van mijn meter?
Bij meters met twee gebruikerspoorten is het belangrijk dat een P1-applicatie in de P1-poort wordt gestoken.
Neem contact op met jouw applicatieprovider of leverancier van het toestel.
Om uit te sluiten dat het probleem niet bij de applicatie ligt, is het aan te raden om eerst contact te nemen met de provider van de app, of de leverancier van je slimme thermostaat.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de gebruikerspoort effectief defect is. Na bovenstaande controles kan je contact opnemen met Fluvius om je gebruikerspoort na te kijken.
Wij rekenen een verplaatsingskost aan als na controle het probleem niet aan de meter ligt, maar aan de applicatie zelf.