Meer zon op ons net
Uitvallende omvormers en zonne-energie die tijdelijk niets oplevert, de Vlaming ligt er wakker van. En dat begrijp ik. Ook vorige week kreeg ik vragen over deze problematiek, toen we de nieuwe versie van ons Investeringsplan voorstelden (2023-2034). Bij Fluvius zorgen we voor oplossingen.
Fluvius krijgt in de lente en de zomer telkens een paar duizend meldingen van uitvallende omvormers. Vanuit heel Vlaanderen, maar toch hebben klanten in Limburg en in het Hageland er meer last van.
Waar gaat het in die – uitzonderlijke – gevallen mis? De eerste bewoner in een straat plaatst zonder problemen zonnepanelen. Ook voor de tweede en de derde bewoner gaat dat vlot. Bij de vierde blijkt het net plots op piekmomenten verzadigd, en vallen de omvormers van alle vier de bewoners uit. Een klant kan dan tijdelijk minder zonne-energie injecteren op het distributienet. Da’s vervelend, want je wil natuurlijk zo veel mogelijk van de energie die je niet zelf verbruikt op het net plaatsen, voor een maximale vergoeding.
Veel van die problemen kunnen we binnen de maand verhelpen. In een aantal gevallen duurt het jammer genoeg heel wat langer. Een oplossing is dan vaak dat we het net moeten versterken en cabines moeten bijplaatsen. En dat kan lang duren. Het is dan zoeken naar een geschikte locatie. We moeten grond verwerven en vergunningen krijgen.
De groei van zonnepanelen heeft een enorme impact op onze netten
Reactief wordt proactief
Bij de voorstelling van het Investeringsplan kreeg ik de vraag of we niet hadden kunnen anticiperen op het probleem met de omvormers. Waarom zorgt Fluvius niet proactief voor een verzwaring?
Het afgelopen jaar kwamen er 100.000 installaties voor zonnepanelen bij in Vlaanderen, wat het totaal op 800.000 brengt. Die grote groei heeft een enorme impact. Je mag je panelen namelijk plaatsen waar en wanneer je wil, zonder dat vooraf aan te vragen bij Fluvius. Fluvius heeft dus geen idee waar en wanneer er panelen zullen komen te liggen. Omwille van het beleid tot nu, werken we momenteel nog reactief: pas als een probleem bij ons gemeld wordt, kunnen we aan de slag.
Met de goedkeuring van het Investeringsplan kunnen we vanaf nu wél proactief aan de slag. Een groot deel van de vier miljard euro die we de komende tien jaar extra zullen investeren, gaat naar nieuwe cabines en naar de verzwaring van onze netten. Zo kunnen die meer zonne-energie verwerken, zonder uitvallende omvormers. Uiteraard gaat onze eerste aandacht naar de regio’s waar zich de grootste problemen voordoen.
Omdat we onze netten digitaliseren – denk onder andere aan de digitale meter – krijgen we bovendien meer en meer actuele data binnen. Die helpen om lokale netsituaties te monitoren. Zo zullen we alsmaar vaker kunnen ingrijpen nog voor de problemen ontstaan.
Zonne-energie blijft groeien
Dat is hoognodig, want meer en meer Vlamingen zullen zonnepanelen installeren. De groei zal nog versnellen bij particulieren en bij bedrijven.
Het is voor mij en mijn collega’s een erezaak om die verdere groei positief te ondersteunen, daar kun je op rekenen.
Uitvallende omvormers: waarover gaat het?
Als het erg zonnig en relatief koud is, produceren zonnepanelen veel energie. Eigenaars willen hun teveel aan stroom (stroom die ze niet lokaal verbruiken, op hetzelfde moment) terugleveren aan het distributienet. Soms kan een net in een bepaalde straat of wijk dat verkeer tijdelijk niet aan en raakt het verzadigd. Er ontstaat file, zeg maar.
Met het oog op de veiligheid van het net én van de panelen, wordt de productie van de panelen dan afgetopt – door middel van een uitvallende omvormer. Dat gebeurt meteen ook bij de andere zonnepaneeleigenaars in de straat.
Lees ook: Klanten krijgen van Fluvius een compensatie als hun omvormer uitvalt.
Meer weten? Lees ook onze blog: Spanningsproblemen en uitvallende omvormers