We komen graag weer ‘Tot bij u’

Zorg voor elkaar

Mijn vorige blogbericht dateert alweer van eind 2019. Ondanks het voornemen om mijn gedachten vaker op papier te zetten. Net zoals voor velen van ons, was corona de boosdoener die met mijn tijd en aandacht ging lopen. Nu het leven langzaam maar zeker richting het normale terugkeert, kijk ik terug op een tiental intense weken voor ons bedrijf. Deze periode bracht de Fluvius-familie onzekerheid en verdriet. Maar als CEO ben ik er ook van overtuigd dat ze ons sterker heeft gemaakt. De Fluvius-familie staat er als het nodig is. Meer dan ooit.

Net zoals voor elk bedrijf, veranderde de werking van Fluvius halfweg maart fundamenteel. Uit veiligheidsoverwegingen moesten we stoppen met een aanzienlijk deel van onze technische dienstverlening. Werven vielen stil, meteropnemers kwamen niet meer langs bij klanten thuis, aansluiters moesten hun afspraken annuleren. Thuiswerk werd de norm voor het overgrote deel van onze ondersteunende medewerkers.

Veel goede wil, veel verdriet

Toch bleef het hart van ons bedrijf kloppen. Onze interne projecten liepen door, want we werken nog volop aan onze integratie. We monitorden onze netten en grepen in waar nodig. We boden klanten hulp bij dringende problemen, vanuit een beperkt aantal klantenkantoren. We verzorgden dringende interventies op ons net en bij klanten thuis.

Een medewerker van een klantenkantoor van Fluvius tijdens covid19

Bij Fluvius hebben we een sterke veiligheidscultuur. En we namen uitgebreide voorzorgsmaatregelen. Samen zochten we een evenwicht tussen het welzijn van onze teams en die van onze klanten.

Ik zag veel goede wil, creativiteit en flexibiliteit, waardoor we ook in moeilijke omstandigheden oplossingen konden bieden. Onze medewerkers beseffen dat Fluvius als nutsbedrijf een cruciale rol heeft in Vlaanderen. Elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, kabel en riolering: 6,6 miljoen mensen rekenen er op, crisis of niet. Dankzij de inspanningen van onze collega’s kon Fluvius de meest essentiële elementen van zijn dienstverlening in stand houden. Daar ben ik hen bijzonder dankbaar om.

Ik zag veel goede wil, creativiteit en flexibiliteit, waardoor we ook in moeilijke omstandigheden oplossingen konden bieden.

Maar er was en er is ook verdriet. Twee van onze collega’s overleden aan de gevolgen van het virus. Een heel aantal collega’s verloren naaste familieleden. Onwezenlijk. Telkens ging er een schok door ons bedrijf. We zagen een stortvloed aan doorleefde reacties, rouwbetuigingen, en collega’s die steun zochten bij elkaar. Fluvius is een jong bedrijf, als fusie tussen Eandis, Infrax en Integan. Voor veel collega’s is het nog zoeken en aftasten binnen de vernieuwde samenwerking. Maar het is opvallend hoe snel deze crisis ons bij elkaar heeft gebracht. We zijn werkelijk sterker samen, zoals één van onze waarden zegt.

We doen mee met de top

Een aansluiter van Fluvius tijdens covid19

Vandaag verloopt onze dienstverlening voor klanten weer grotendeels normaal. In verschillende stappen keerden we terug naar onze gewone manier van werken. Momenteel doen we onze uiterste best om alle geannuleerde afspraken opnieuw in te plannen, al zullen we nog een hele tijd nodig hebben om de opgelopen achterstand goed te maken. We komen zo snel mogelijk weer helemaal ‘Tot bij u’, al houden we voorlopig nog anderhalve meter afstand.

Vanuit die filosofie stelden we gisteren ook ons jaarverslag voor 2019 voor. Behalve veel interessante info voor wie de werking van Fluvius wil begrijpen, staat er in dat verslag een treffend cijfer: de zogenaamde CML of Customer Minutes Lost. CML is een belangrijke referentie voor Fluvius. In mensentaal gaat het om het gemiddelde aantal minuten waarin een inwoner van Vlaanderen last heeft van een stroomonderbreking.

We klokken voor 2019 af op het laagste cijfer sinds we startten met deze meting. Daarmee is Vlaanderen absolute top in Europa. Want een betrouwbare stroomvoorziening is lang niet overal vanzelfsprekend.

Elektriciteit brengen tot bij onze klanten thuis, en zo mensen duurzaam verbinden. Het is één van onze vele opdrachten. Maar als netbedrijf beschouwen we ze als cruciaal. Het doet me plezier dat we slagen in ons doel. En ik ben trots om CEO te mogen zijn van een bedrijf dat een fundamentele bijdrage levert aan het leven en het comfort van zo veel mensen.

De strijd is nog niet gestreden. Maar gelukkig kunnen we samen hoopvol zijn. Stap voor stap komen we er. Met oprechte dank en het allergrootste respect voor de vele zorgverleners die zich elke dag dubbel plooien. Zij gaan voorop. En Vlaanderen mag er op vertrouwen dat ook Fluvius er staat wanneer het moet, vandaag en morgen.

Groeten,
Frank

Frank Vanbrabant

Gerelateerde artikels