Wat met uitvallende omvormers?

Als je zonnepanelen hebt en je omvormer valt uit, dan is dat natuurlijk vervelend. Daarom is het van belang om na te gaan wat de oorzaak is van het uitvallen van je omvormer. Controleer daarom altijd eerst of het probleem met je zonnepaneleninstallatie niet aan je binneninstallatie ligt.

In sommige gevallen is er geen technisch defect aan je omvormer, maar valt hij uit omdat de spanning tijdelijk te hoog is. Dit fenomeen treedt voornamelijk op in de lente en zomer wanneer er te veel zonne-energie wordt geproduceerd en het elektriciteitsnet niet in staat is om die piek te verwerken. Als gevolg hiervan schakelen sommige omvormers automatisch uit om de veiligheid van het elektriciteitsnet en jouw binneninstallatie te waarborgen. Eens de piek op het elektriciteitsnet verlaagt, schakelen omvormers zich ook automatisch weer aan. Je omvormer is voorzien op deze situatie en loopt hiermee geen gevaar op schade.

In onze netwerkchecker kan je nagaan of er in jouw buurt al gekende problemen zijn met uitvallende omvormers.

Wat kan jij doen?

Merk je op zonnige dagen een tijdelijke uitval van jouw omvormer in de app of het portaal van jouw zonnepaneleninstallatie? Kijk dan zeker ook even naar onze netwerkchecker. Die geeft aan of er in jouw buurt al problemen gekend zijn met uitvallende omvormers. Bij aanhoudende problemen contacteer je ons via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7).

Je kan daarenboven ook de opgewerkte energie zelf onmiddellijk verbruiken, dat heet gelijktijdigheid. Dat zorgt ervoor dat het elektriciteitsnet minder zonne-energie moet opvangen en daardoor verklein je de kans dat omvormers uitvallen. Bovendien is het financieel ook de beste keuze. De opgewerkte zonne-energie is gratis en de injectievergoeding die je ontvangt ligt veel lager dan de kostprijs van afgenomen energie wanneer je dezelfde energie op een later tijdstip van het elektriciteitsnet moet afnemen.

Stel daarom slimme apparaten zoals je vaatwasser, wasmachine, elektrische verwarming, airco… zo in dat ze actief zijn wanneer de zon schijnt. Heb je een elektrische wagen of een thuisbatterij? Dan is het ook heel slim om die op te laten laden wanneer de zon schijnt, zowel voor het elektriciteitsnet als voor je portemonnee.

Wat doet Fluvius?

Binnen de 10 werkdagen na je melding nemen we contact met jou op en bekijken we jouw situatie. Kunnen we het probleem meteen oplossen, dan doen we dat. Zijn bijkomend onderzoek en metingen nodig, dan starten we die op. Je krijgt binnen 1 maand na ons bezoek meer uitleg over de oplossing en binnen welke termijn we die kunnen uitvoeren.

Kunnen we het probleem oplossen met een kleine operationele ingreep aan het elektriciteitsnet? Dan doen we dat binnen de 30 dagen na ons eerste bezoek. Een tweede huisbezoek is hiervoor niet nodig.

Is het elektriciteitsnet niet zwaar genoeg? Dan moet het net versterkt of uitgebreid worden. Dat kan door:

  • Structurele werken aan het net: daarvoor hebben we 18 werkweken of ongeveer 4 maanden nodig. We zijn er ons van bewust dat dit een lange periode is, maar we hebben die tijd nodig om het probleem structureel aan te pakken.
  • Een nieuwe distributiecabine te plaatsen: ons doel is om dat binnen 1 tot 2 jaar te realiseren. Dat duurt lang, maar er komt ook heel wat bij kijken. Voor de constructie van een distributiecabine moeten we eerst een geschikt stuk grond zoeken. Nadien is het wachten op de vereiste vergunningen om de cabine te mogen plaatsen.

Lees ook ons blogartikel over spanningsproblemen en uitvallende omvormers.

Compensatie voor uitvallende omvormers

Als je omvormer soms uitvalt, heb je mogelijk recht op een compensatie. De voorwaarden zijn:

  • Je hebt een decentrale productie-eenheid, aangesloten op het laagspanningsnet, waarvan de omvormer soms uitvalt.
  • Je hebt je installatie al aangemeld in Mijn Fluvius.
  • De omvormer valt niet uit door een fout van de binneninstallatie.
  • Je hebt ons de storing ‘het uitvallen van je omvormer’ gemeld via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7). Wij konden het probleem van de uitvallende omvormer niet oplossen binnen de 30 dagen na melding van de storing.

De forfaitaire compensatie in 2023 bedraagt 10,6 euro per kVA omvormervermogen. Dit bedrag wordt berekend op een gemiddeld productieverlies per jaar en wordt jaarlijks herzien. De compensatie storten we tegen eind november op je rekening. Je hoeft zelf niets te doen, we nemen hiervoor nog contact met je op.

Heb je recht op groenestroomcertificaten?

Dan krijg je hiervoor een bijkomende compensatie. Deze compensatie wordt bepaald op basis van een verlies van 34 kWh per kVA en de waarde van de groenestroomcertificaten. De bijkomende compensatie wordt als volgt berekend:

GSCBijkomende compensatie GSC/kVA
45015,30
35011,90
33011,22
30010,20
2709,18
2508,5
2307,82
2107,14
903,06
NVT0,00