De kaap van 2 miljoen

Technicus van Fluvius met een digitale meter

Dank je wel, Nick! Nick, dat is onze Fluvius-technicus die vorige week in Bornem de 2 miljoenste digitale meter plaatste. Het is een symbolische kaap die me energie geeft. En belangrijker nog: we stellen vast dat de Vlaming de digitale meter alsmaar meer omarmt.

Ik mag zeggen dat de uitrol goed vooruit gaat, tegen kruissnelheid zelfs. Het afgelopen jaar plaatsten we bijna één miljoen digitale meters.  Nu al is 1 op de 3 energiemeters in Vlaanderen digitaal, we mikken richting 80% eind 2024. 

Het vertrouwen groeit

Meters plaatsen is niet het ultieme doel. We willen dat mensen de meter ook actief gaan gebruiken. Maar aanvankelijk stelden we veel wantrouwen vast. Onze technici vertelden dat ze na een afspraak vaak voor een gesloten deur stonden, of dat ze weerstand voelden bij de klant. Dat geeft geen fijn gevoel.

Vandaag is de teneur gelukkig een stuk anders. Het draagvlak groeit langzaam maar zeker. In het voorjaar van 2022 al vertelde een bevraging bij 1.000 Vlamingen ons dat meer en meer mensen de digitale meter kennen én verwelkomen. Slechts 7% van de Vlamingen gaf aan de digitale meter nog niet te kennen en 37% scoorde die zelfs ‘positief'. 

De trend zet zich door. Klanten stellen ons vaker de vraag of ze al een digitale meter kunnen krijgen, nog voor ze op de planning staan. Vooral onder invloed van de energiecrisis wil de Vlaming het energieverbruik met behulp van de digitale meter opvolgen en verlagen. 298.000 gezinnen in Vlaanderen raadplegen de metergegevens actief via het gratis Fluvius-webportaal.

Dat is een stijging met meer dan 200.000 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Stap voor stap vooruit

De mogelijkheden zullen alleen maar groeien. Er komen alsmaar meer applicaties waarmee mensen bv. automatisch de wasmachine thuis kunnen aanzetten en hun zonne-energie beter kunnen gebruiken. Je kan ook je overschotten zonnestroom verkopen aan je energieleverancier. Daarnaast kan je dankzij de digitale meter ook kiezen voor een facturatie op maand- in plaats van op jaarbasis. Ook energiedelen is een mogelijkheid.

Voor sommigen gaat het zelfs niet snel genoeg. We krijgen wel eens de vraag waarom sommige toepassingen nog niet of niet volledig beschikbaar zijn. Ik begrijp natuurlijk dat de urgentie enorm gegroeid is nu de energieprijzen zo hoog zijn. Bij Fluvius doen we onze uiterste best om snel vooruit te gaan. Maar ik hoop dat Vlaanderen ook begrijpt dat dit een monsterproject is. Lang voor er sprake was van deze crisis, tekenden we een doordachte roadmap uit. We kunnen niet zomaar versnellen zonder in te boeten op kwaliteit. 

Iedereen mee

Net zo goed ben ik me er van bewust dat nog lang niet iedereen ‘mee’ is. We hebben nog een weg te gaan. Het energielandschap verandert radicaal, en ook de positie van de klant daarin. Die wordt een actieve speler die zelf energie opwekt, monitort, opslaat, verkoopt of deelt met anderen.

Gedragsverandering vraagt tijd. Klanten verdienen de kans om zich langzaam maar zeker aan te passen. In overleg met alle spelers in het landschap – overheden, regulator, aannemers, belangenorganisaties, leveranciers – moeten we zorgen voor goede communicatie en omkadering.

Samen lopen we een marathon, geen sprint. Maar uiteindelijk komen we aan de meet: een duurzaam energielandschap waarin de klant centraal staat.

Gerelateerde artikels