Mijn zonnepanelen aanmelden
Wat is een keuringsverslag?
Tijdens de keuring van je zonnepaneleninstallatie en batterij (wanneer aanwezig) onderzoekt de keurder of het veilig is om de elektrische installatie op te starten. Na de controle maakt de keurder een AREI-keuringsverslag (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) op. Als de installatie goedgekeurd is, krijg je daarvan een rapport of gelijkvormigheidsverslag. De keuring en de opmaak van het keuringsverslag moet opgemaakt worden door een erkende keurder of erkend controleorganisme. Er bestaat een lijst met erkende keurders die bevoegd zijn om een keuring uit te voeren. Je vindt deze lijst op de website van de FOD Economie.
Het AREI-keuringsverslag bevat enkele cruciale gegevens die aantonen dat de installatie klaar is voor gebruik, zoals bepaald wordt door de FOD Economie.
Wat staat er op een keuringsverslag?
Na de controle maakt de keurder een keuringsverslag op. Als de installatie goedgekeurd is krijg je daarvan een rapport of gelijkvormigheidsverslag.
Dat AREI-keuringsverslag (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) bevat enkele cruciale gegevens die aantonen dat de installatie klaar is voor gebruik, zoals bepaald door de FOD Economie. Een verslag bevat altijd deze gegevens:
- Het installatieadres.
- De datum waarop de installatie gekeurd werd.
- Het aantal panelen met hun serienummer en type.
- Wanneer aanwezig, het aantal batterijen en/of laadpalen met hun serienummer(s) en type.
- De omvormer(-s) met hun serienummer en type.
- Het piekvermogen van de zonnepanelen (in Wp).
- Het vermogen van de batterijen (in kWh).
- Het vermogen van de omvormers (in kVa).
- De MID-markering: een ijkingsnummer die de kwaliteit van de meter garandeert. Dit gebeurt conform volgens het Koninklijk besluit betreffende de meetinstrumenten. Jouw elektricien of keurder controleert dit altijd.
Wat is een eendraadschema?
Het eendraadschema is een schematisch overzicht van je elektrische installatie, zonnepanelen en/of je batterij/laadpaal (wanneer deze aanwezig zijn).
Dit document kan je opvragen bij je installateur, maar let op: het eendraadschema van de binnenhuisinstallatie is niet voldoende. Het moet een schematische voorstelling zijn van de installatie van de zonnepanelen en de batterij /laadpaal (wanneer aanwezig), de bijhorende omvormer(s) én hun technische specificaties.
Hoe komt het dat ik mijn installatie niet zie staan in Mijn Fluvius?
Wanneer je jouw installatie niet ziet staan, is dat omdat de installatie (nog) niet aan jouw naam verbonden is.
Voor oudere installaties, die nog aangemeld werden in het vorige systeem, kan het dat de installatie nog aan niemand gekoppeld is. Deze installatie kan je aan jouw naam koppelen nadat je bent ingelogd in Mijn Fluvius. Hiervoor meld je een nieuwe installatie aan op jouw EAN-code waarna je de installatie kan koppelen.
Een recente installatie, aangemeld via het huidige systeem, is eventueel gekoppeld aan een andere eigenaar zoals bijvoorbeeld jouw partner of jouw bedrijf in plaats van op jouw persoonlijke naam. In dat geval kan je enkel via een eigendomsoverdracht de installatie koppelen aan jouw naam. Koppelen door het melden van een nieuwe installatie zal niet lukken.
Ik wil mijn installatie laten beheren door anderen. Hoe doe ik dat?
Je kan lees- en/of registratierechten toekennen aan een particulier of organisatie. Dat betekent dat deze persoon jouw installatie kan zien en eventueel bewerken via zijn overzicht op Mijn Fluvius. Je stelt dit in via de details van de installatie. Je kiest gebruikers en vervolgens kies je particulier of organisatie. Voor een particulier geef je het rijksregisternummer op. Een organisatie geef je rechten via het KBO-nummer. Opgelet! Deze persoon moet zelf eerst geregistreerd staan in Mijn Fluvius. Hij of zij kan dat doen door éénmalig in te loggen via eID of ItsMe.
Hoe kan ik bijlagen uploaden?
Wanneer een melding van zonnepanelen niet alle nodige of juiste documenten bevat, waardoor wij deze niet kunnen verwerken, brengen we jou daarvan op de hoogte via mail of brief. Je krijgt dan twee maanden de tijd om deze documenten (opnieuw) toe te voegen. Dit kan je doen door in te loggen op Mijn Fluvius en de knop “bijlagen toevoegen” te gebruiken. De knop verdwijnt na 2 maanden.
Zonnepanelen opvolgen
Waar kan ik zien hoeveel mijn zonnepaneleninstallatie opbrengt?
Je kan op Mijn Fluvius onder 'meterstanden' de hoeveelheid energie die geproduceerd werd terugvinden.
Laattijdige melding zonnepanelen
Waarom ontvang ik een factuur voor een laattijdige melding?
Fluvius is verplicht de specifieke wet- en regelgeving toe te passen. Het niet- of laattijdig aanmelden van zonnepanelen valt onder de noemer energiefraude (artikel 1.1.3. 40° /1 Energiedecreet dd. 08/05/2009). De meldingsverplichting van een zonnepaneleninstallatie door de netgebruiker aan Fluvius is 30 dagen. Als netgebruiker ben je wettelijk verantwoordelijk voor deze melding.
Concreet rekent Fluvius een administratieve kost aan de netgebruiker aan wanneer de zonnepaneleninstallatie niet aangemeld is binnen een termijn van 3 maanden na de keuringsdatum. Deze éénmalige kost bedraagt ongeveer 100 Euro inclusief btw en is indexgevoelig.
Mijn zonnepaneleninstallatie wijzigen
Wat is een administratieve verhuis?
Een administratieve verhuis van een zonnepaneleninstallatie houdt in dat het toegangspunt van de installatie wordt gewijzigd, terwijl de installatie fysiek op dezelfde locatie blijft. Deze verandering omvat het koppelen van de installatie aan een andere meter en toegangspunt (EAN-code).
Wanneer de oude EAN-code niet meer actief staat, kan je ons de nodige info bezorgen via ons contactformulier. Via dit formulier kan je de nodige administratieve gegevens doorgeven om de verhuis correct te registreren en de zonnepaneleninstallatie aan het nieuwe toegangspunt te koppelen.
Wanneer de oude EAN-code (nog) niet is afgesloten, meld je een verhuis aan via Mijn Fluvius.
Het is belangrijk om deze wijziging tijdig en nauwkeurig door te geven om administratieve en registratieve correctheid te waarborgen.
Groenestroomcertificaten
Wanneer mag ik mijn uitbetaling verwachten?
Voor een nieuw certificaat volgt de netto uitbetaling binnen de 3-6 weken. Een onderneming ontvangt voor elk nieuw certificaat een bestelbon. Op basis van deze bestelbon kan je een factuur opmaken. Na ontvangst van jouw factuur volgt een uitbetaling binnen de 3-6 weken.
Waar kan ik mijn bestelbon terugvinden?
Je kan de verzonden bestelbonnen downloaden via Mijn Fluvius, je moet hiervoor aangemeld zijn als organisatie. Eerst vaag je de details op van de installatie. Onder het tabblad certificaten kan je de productieperiode en het aantal certificaten terugvinden. Door te klikken op 'details bekijken' kan je de bestelbon downloaden. Een bestelbon begint met het nummer '65'.
Wanneer wordt er een bestelbon verzonden?
Er wordt enkel een bestelbon verzonden nadat er een groenestroomcertificaat is aangemaakt. Om een groenestroomcertificaat te verkrijgen moet er voldoende energie geproduceerd zijn. Je kan de hoeveelheid energie die je installatie heeft opgewekt terugvinden op Mijn Fluvius.
Batterijen
Wanneer krijg ik mijn premie voor plaatsing batterij uitbetaald?
De premie voor batterijen wordt door VEKA bepaald en uitbetaald. De aanvraag voor de premie moet dan ook online bij VEKA gebeuren.
Voor de stand van zaken van je premie-uitbetaling neem je dus best ook contact op met VEKA.
Wij geven aan VEKA op regelmatige tijdstippen info door over de goedgekeurde aanmeldingen en aan- of afwezigheid van digitale meter. Mede op basis hiervan, bepalen zij de uitbetaling van de premies. Je kan contact opnemen met VEKA via hun contactformulier.
Moet ik mijn wijziging of uitbreiding van mijn batterij opnieuw laten keuren?
Wanneer is een keuring verplicht?
- Als de omvormer vervangen wordt door een omvormer met een hoger vermogen (impact op de automaat)
Wanneer is geen keuring verplicht maar wel aangewezen in kader van brandveiligheid en verzekeringen?
- Als de omvormer wordt vervangen door eenzelfde of lager vermogen
- Bij het plaatsen van een extra batterij of zonnepanelen op de bestaande gekeurde omvormer
- Bij vervanging of defecte batterij of zonnepanelen op de bestaande gekeurde omvormer
Vanuit Fluvius moeten we de netveiligheid bewaken, de veiligheid van de binneninstallatie ligt bij de jou.
Wanneer wordt de aanmelding van mijn batterij in orde gebracht?
De stand van zaken van je aanmelding kan je terugvinden in Mijn Fluvius.
Wanneer je dossier in orde is krijg je altijd een bevestigingsmail. Wanneer er zaken ontbreken of er is iets niet duidelijk, dan nemen wij contact op met de klant, meestal per mail. Je kan via onze website ook zien welke aanmeldingen (datum aanmelding) we momenteel aan het verwerken zijn. Ligt je meldingsdatum voor de datum vermeld op onze website en kreeg je geen mail van Fluvius (ook niet in je spam-box)? Dan kan je ons contacteren om de stand van zaken te kennen van je aanmelding via 078 35 35 34 of [email protected]
Verlies ik het recht op certificaten als ik een batterij plaats bij mijn zonnepaneleninstallatie?
Het recht op groenestroomcertificaten komt niet te vervallen bij de plaatsing van een batterij, ook niet wanneer de batterij langs de DC-kant wordt gekoppeld.
Let wel: enkel de productie van de groene stroom van certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie mag worden geregistreerd door de groenestroomteller.
De stroom die een batterij eventueel via het net oplaadt en hierna door de groenestroomteller laat registreren, kan onmogelijk in aanmerking komen voor minimumsteun voor groenestroomcertificaten.
Wanneer niet enkel de productie van de zonnepanelen wordt ingebracht om minimumsteun voor groenestroomcertificaten te bekomen, wordt dit aanzien als energiefraude conform het Energiedecreet.
Wanneer je de batterij ook wenst op te laden via het net of een andere bron buiten de certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie, moet een terugdraaiende of bidirectionele groenestroomteller (met meting afname en injectie) worden geplaatst. De stroom die de batterij van het net haalt wordt hierdoor in mindering gebracht van de totale registratie van de groenestroomteller. Zo komt enkel de productie van de zonnepanelen in aanmerking voor de minimumsteun voor groenestroomcertificaten.
Fluvius controleert op de correcte toekenning van groenestroomcertificaten.
Eigendomsoverdracht
Hoe kan ik weten welke bijlage er ontbreekt in de eigendomsoverdracht?
De ontbrekende bijlage wordt getoond wanneer je de eigendomsoverdracht doorstuurt.
Wanneer je dit niet meer weet, is het vooral afhankelijk van de reden van de eigendomsoverdracht.
- Eigendomsoverdracht n.a.v. verkoop: officiële koopakte (handtekeningen en/of stempel van de notaris moeten zichtbaar zijn)
- Eigendomsoverdracht n.a.v. echtscheiding: officiële scheidingsakte of vonnis (handtekeningen en/of stempel van de notaris moeten zichtbaar zijn)
- Eigendomsoverdracht n.a.v. overlijden: overlijdensakte en het attest van erfgename(n) zijn niet verplicht maar kunnen best toegevoegd worden als ze je dit hebt ontvangen
Een foto van de meterstand op de groenestroomteller mag altijd worden doorgestuurd.
Het toevoegen van deze ontbrekende bijlagen, kan via het klantenportaal Mijn Fluvius.
Wat betekent de datum bij overdracht en de meterstand bij overdracht?
De overdrachtsdatum is de datum wanneer de installatie moet overgezet worden naar de nieuwe eigenaar.
De meterstand bij overdracht is enkel voor certificaatgerechtigde installaties van toepassing. Dit is de meterstand die de groenestroomteller heeft bereikt op de overdrachtsdatum.
Tot wanneer betalen we de groenestroomcertificaten uit aan de vorige eigenaar en vanaf wanneer aan de nieuwe eigenaar?
We betalen de resterende certificaten uit aan de vorige eigenaar tot aan de overdrachtsdatum en meterstand bij overname.
Na de overdrachtsdatum en meterstand bij overname, betalen we de certificaten aan de nieuwe eigenaar.
Wat moet ik doen als de vorige eigenaar een hogere meterstand doorgaf dan de meterstand bij overname?
Dan kan je best contact opnemen met de vorige eigenaar. Wij kunnen geen meterstand aanpassen naar het verleden. Deze certificaten zijn al uitbetaald. Jullie kunnen best onderling voor een oplossing zorgen.
Netwerkchecker
Fluvius spreekt van een netwerkchecker. Wat wordt er exact gecheckt?
De netwerkchecker controleert of er in jouw buurt nog openstaande klachten zijn over uitvallende omvormers waarbij vastgesteld werd dat de oorzaak bij het netwerk van Fluvius ligt.
Wanneer er geen enkele openstaande klacht is schatten wij het risico op een uitvallende omvormer als laag in.
Zijn er wel openstaande klachten waarbij het netwerk van Fluvius aan de basis ligt? Dan schatten wij het risico op een uitvallende omvormer als bestaand in.
Wat betekent 'bestaand risico' in de netwerkchecker?
Een bestaand risico betekent dat je omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er op piekmomenten te veel zonne-energie op het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Dat gebeurt omwille van veiligheidsredenen wanneer de spanning op het elektriciteitsnet te hoog oploopt. Wanneer je in de Netwerkchecker de beoordeling 'Bestaand risico' krijgt, betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken en het betekent ook zeker niet dat zonnepanelen een zinloze investering zijn in jouw geval.
Uitvallende omvormers zijn slechts een lokaal en een tijdelijk probleem.
Hoe vaak wordt de informatie achter de netwerkchecker vernieuwd?
Zodra er nieuwe klachten worden geregistreerd in ons systeem en wanneer er bestaande klachten worden opgelost zijn deze wijzigingen onmiddellijk zichtbaar in de resultaten van de netwerkchecker.
Ik krijg de melding dat er een bestaand risico is dat mijn omvormer uitvalt. Als Fluvius dit risico erkent, waarom lost Fluvius dit dan niet direct op?
Om het elektriciteitsnet van Fluvius te versterken moeten er lokaal investeringen en/of uitbreidingswerken gebeuren. Zo kan het zijn dat we bestaande elektriciteitskabels of transformatoren moeten verzwaren of cabines moeten bijplaatsen. Deze werken vragen veel tijd en mankracht, zowel bij Fluvius als onze aannemers. Bovendien hebben we voor het bijplaatsen van cabines de nodige beschikbare gronden nodig waarop deze cabines kunnen worden geplaatst. Daarna moeten we ook nog de bijhorende omgevingsvergunningen aanvragen en goedkeuring ontvangen. Je kan ons altijd contacteren over de lopende investeringswerken.
Ik krijg de melding dat er een bestaand risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik heb al zonnepanelen. Wat houdt dit concreet in?
Er is momenteel minstens een openstaande melding van uitvallende omvormers in jouw buurt waarbij het electriciteitsnetwerk van Fluvius aan de basis ligt. Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Uitvallende omvormers zijn een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om te controleren of jouw omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.
Ik krijg de melding dat er een bestaand risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen. Is dit nog steeds zinvol?
Er is momenteel minstens een openstaande melding van uitvallende omvormers in jouw buurt waarbij het electriciteitsnetwerk van Fluvius aan de basis ligt. Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Zonnepanelen zijn en blijven een zinvolle investering. Een uitvallende omvormer is een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg na de installatie van je zonnepaneleninstallatie de bijhorende app of het online portaal om te controleren of je omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost. Meer informatie over waar je rekening mee kan houden wanneer je zonnepanelen plaatst, vind je op de pagina over het plaatsen van nieuwe zonnepanelen.
Ik krijg de melding dat er een bestaand risico is dat mijn omvormer uitvalt. Krijg ik nu automatisch een financiële compensatie van Fluvius?
Een bestaand risico betekent dat er een kans bestaat dat je omvormer uitvalt, dat betekent dus niet dat je omvormer ook effectief uitvalt. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om dit verder te controleren. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.
Ik krijg de melding dat ik een laag risico heb. Betekent dit dat Fluvius garandeert dat mijn omvormer nooit zal uitvallen?
Een laag risico betekent enkel dat er vandaag geen openstaande klachten (meer) in behandeling zijn door ons in jouw buurt. Het aantal zonnepaneleninstallaties op het elektriciteitsnetwerk neemt ieder jaar toe. Hoewel Fluvius grote investeringen doet in de versterking en uitbreiding van het elektriciteitsnet om al deze zonne-energie op te vangen kan het in de toekomst nog steeds voorkomen dat je omvormer tijdelijk en lokaal uitvalt.