Veelgestelde vragen over groene stroom

Zonnepanelen aanmelden

Hoe meld ik zonnepanelen aan?

Dat kan je snel en eenvoudig online doen via Mijn Fluvius.

Zorg dat je de nodige informatie en documenten bij de hand hebt. Deze gegevens heb je nodig om je installatie correct te melden:

  • De EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting (18 cijfers, beginnend met 54). Deze vind je terug op een eindfactuur van je energieleverancier.
  • Een scan van het volledig ingevulde, duidelijk leesbare en positieve AREI-keuringsverslag, opgesteld door een erkend controleorganisme. Deze bevat volgende gegevens van je zonnepaneleninstallatie:
    • Datum van keuring van je zonnepaneleninstallatie
    • Verklaring dat de zonnepaneleninstallatie voldoet aan het AREI en in dienst gesteld mag worden
    • Beginmeterstand van de productieteller (groenestroomteller) wanneer het om een certificaatgerechtigde installatie gaat
    • aantal omvormers en maximaal AC-vermogen per omvormer (kVA)
    • Aantal omvormers en maximaal AC-vermogen per omvormer (in kVA)
    • Piekvermogen van de zonnepanelen (in kWp)
    • Ijkmarkering, met overeenkomstige nauwkeurigheidsklasse, van de groenestroomteller
  • Een scan van het ééndraadschema van de zonnepaneleninstallatie
  • De gegevens van de installateur van de installatie (naam, telefoonnummer, email, KBO-nummer)

Hoe kan ik een netstudie aanvragen?

Installaties boven 25 kVa kunnen niet gemeld worden maar daarvoor start je een netstudie op. Hoe verloopt een netstudie voor installaties >25 kVA?

Wat is een keuringsverslag? (begrippenlijst)

Tijdens de keuring van je zonnepaneleninstallatie en batterij (wanneer aanwezig) onderzoekt de keurder of het veilig is om de elektrische installatie op te starten. Na de controle maakt de keurder een AREI-keuringsverslag (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) op. Als de installatie goedgekeurd is, krijg je daarvan een rapport of gelijkvormigheidsverslag. De keuring en de opmaak van het keuringsverslag moet opgemaakt worden door een erkende keurder of erkend controleorganisme. Er bestaat een lijst met erkende keurders die bevoegd zijn om een keuring uit te voeren. Je vindt deze lijst op de website van de FOD Economie.

Het AREI-keuringsverslag bevat enkele cruciale gegevens die aantonen dat de installatie klaar is voor gebruik, zoals bepaald wordt door de FOD Economie.

Wat staat er op een keuringsverslag?

Na de controle maakt de keurder een keuringsverslag op. Als de installatie goedgekeurd is krijg je daarvan een rapport of gelijkvormigheidsverslag.

Dat AREI-keuringsverslag (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) bevat enkele cruciale gegevens die aantonen dat de installatie klaar is voor gebruik, zoals bepaald door de FOD Economie. Een verslag bevat altijd deze gegevens:

  • Het installatieadres.
  • De datum waarop de installatie gekeurd werd. 
  • Het aantal panelen met hun serienummer en type. 
  • Wanneer aanwezig, het aantal batterijen en/of laadpalen met hun serienummer(s) en type. 
  • De omvormer(-s) met hun serienummer en type. 
  • Het piekvermogen van de zonnepanelen (in Wp). 
  • Het vermogen van de batterijen (in kWh). 
  • Het vermogen van de omvormers (in kVa). 
  • De MID-markering: een ijkingsnummer die de kwaliteit van de meter garandeert. Dit gebeurt conform volgens het Koninklijk besluit betreffende de meetinstrumenten. Jouw elektricien of keurder controleert dit altijd.

Wat is een eendraadschema?

Het eendraadschema is een schematisch overzicht van je elektrische installatie, zonnepanelen en/of je batterij/laadpaal (wanneer deze aanwezig zijn). 

Dit document kan je opvragen bij je installateur, maar let op: het eendraadschema van de binnenhuisinstallatie is niet voldoende. Het moet een schematische voorstelling zijn van de installatie van de zonnepanelen en de batterij /laadpaal (wanneer aanwezig), de bijhorende omvormer(s) én hun technische specificaties.

Ik zie mijn installatie niet staan Mijn Fluvius?

Wanneer je jouw installatie niet ziet staan, is dat omdat de installatie (nog) niet aan jouw naam verbonden is.

Voor oudere installaties, die nog aangemeld werden in het vorige systeem, kan het dat de installatie nog niet gekoppeld is. Deze installatie kan je aan jouw naam koppelen nadat je bent ingelogd in Mijn Fluvius. Hiervoor meld je een nieuwe installatie aan op jouw EAN-code waarna je de installatie kan koppelen.

Een recente installatie, aangemeld via het huidige systeem, is eventueel gekoppeld aan een andere eigenaar zoals bijvoorbeeld jouw partner of jouw bedrijf in plaats van op jouw persoonlijke naam. In dat geval kan je enkel via een eigendomsoverdracht de installatie koppelen aan jouw naam. Koppelen door het melden van een nieuwe installatie zal niet lukken.

Ik wil mijn installatie laten beheren door anderen. Hoe doe ik dat?

Je kan lees- en/of registratierechten toekennen aan een particulier of organisatie. Dat betekent dat deze persoon jouw installatie kan zien en eventueel bewerken via zijn overzicht op Mijn Fluvius. Je stelt dit in via de details van de installatie. Je kiest gebruikers en vervolgens kies je particulier of organisatie. Voor een particulier geef je het rijksregisternummer op. Een organisatie geef je rechten via het KBO-nummer. Opgelet! Deze persoon moet zelf eerst geregistreerd staan in Mijn Fluvius. Hij of zij kan dat doen door éénmalig in te loggen via eID of ItsMe.

Hoe kan ik bijlagen uploaden?

Wanneer een melding van zonnepanelen, batterij, laadpaal of expertise-installatie niet alle nodige of juiste documenten bevat, waardoor wij deze niet kunnen verwerken, brengen we jou daarvan op de hoogte via mail of brief. Je krijgt dan twee maanden de tijd om deze documenten (opnieuw) toe te voegen. Dit kan je doen door in te loggen op Mijn Fluvius en de knop “bijlagen toevoegen” te gebruiken. Deze knop verdwijnt na 2 maanden. Wil je na 2 maand nog een bijlage toevoegen? Dan dien je contact op te nemen met Fluvius om de juiste bijlagen te bezorgen. Dit kan via: Contact: vragen aan Fluvius.

Zonnepanelen opvolgen

Waar kan ik zien hoeveel mijn zonnepaneleninstallatie opbrengt?

Je kan op Mijn Fluvius onder 'meterstanden' de hoeveelheid energie die geproduceerd werd terugvinden.

Stijgt mijn huis in waarde als ik de zonnepanelen achterlaat?

Een woning met groenestroominstallatie(s) stijgt inderdaad in waarde. Je huis verkopen nadat je hierin geïnvesteerd hebt, hoeft dus zeker niet nadelig te zijn.

Laattijdige melding zonnepanelen

Wanneer is een melding laattijdig?

Je zonnepaneleninstallatie moet je wettelijk gezien bij Fluvius melden binnen de 90 dagen na keuring. Na deze periode wordt de melding als laattijdig beschouwd.

Waarom ontvang ik een factuur voor een laattijdige melding?

Fluvius is verplicht de specifieke wet- en regelgeving toe te passen. Het niet- of laattijdig aanmelden van zonnepanelen valt onder de noemer energiefraude (artikel 1.1.3. 40° /1 Energiedecreet dd. 08/05/2009). De meldingsverplichting van een zonnepaneleninstallatie door de netgebruiker aan Fluvius is 90 dagen. Als netgebruiker ben je wettelijk verantwoordelijk voor deze melding.

Concreet rekent Fluvius een administratieve kost aan de netgebruiker aan wanneer de zonnepaneleninstallatie niet aangemeld is binnen een termijn van 90 dagen na de keuringsdatum. Deze éénmalige kost bedraagt ongeveer 120 Euro inclusief btw en is indexgevoelig.

Waarom ontvang ik een factuur voor prosumententarief?

Klanten die een terugdraaiende teller hadden bij de installatie van hun zonnepanelen, ontvangen nog een factuur voor achterstallig prosumententarief. Dat is een kost die betaald wordt vanaf de keuring. De persoon die op het adres woont en het voordeel van de zonnepanelen met een terugdraaiende teller gebruikt, krijgt deze factuur. In geval van laattijdigheid wordt het stukje prosumententarief tussen keuring en melding door Fluvius aangerekend in plaats van de leverancier. Elke gemeente hanteert een ander tarief, je kunt dit makkelijk nakijken op de website van de Vlaamse Nutsregulator.

Ik heb recht op sociaal tarief en kreeg een factuur achterstallig prosumententarief. Moet ik die betalen?

Nee. We vragen je ons een officieel attest te bezorgen van je recht op het sociaal tarief voor de periode tussen de keuring- en meldingsdatum van je PV-installatie. De keuring- en meldingsdatum vind je op de factuur achterstallig prosumententarief.

Ik heb al een digitale meter. Betaal ik dan nog prosumententarief?

Nee, sinds 1 maart 2021 betaal je voor een gemelde installatie met een digitale meter geen prosumententarief meer.
Dit komt doordat het Grondwettelijk Hof op 14 januari 2021 het principe van de terugdraaiende teller vernietigde voor zonnepaneeleigenaars met een digitale meter. Dit werd op 1 maart 2021 in het Staatblad gepubliceerd. Wie zich in deze situatie bevindt, komt in een apart metingssysteem van afname en injectie terecht.

  • De netvergoeding wordt aangerekend op basis van je afname.
  • Daarnaast kan je een vergoeding aanvragen voor de energie die je in het net injecteert.
  • Als netbeheerder lezen wij je meterstanden van 1 maart 2021 uit en geven die door aan je energieleverancier, die op basis daarvan een eindfactuur opmaakt.
  • De afrekeningsfactuur die je van je energieleverancier krijgt, sluit op basis van deze meterstanden de periode mét virtueel terugdraaiende teller af.
  • Een eventueel productieoverschot wordt niet overgedragen.

Meer info vind je op de website van de Vlaamse Nutsregulator.

Mijn installateur heeft toch tijdig mijn installatie aangemeld?

Je installateur heeft ook een meldingsplicht. Maar let op! Deze meldingsplicht is niet hetzelfde als je plicht als netgebruiker.

Je installateur heeft namelijk geen verplichting om de installatie volledig aan te melden voor jou. Deze eindverantwoordelijkheid blijft bij de persoon die netgebruiker was/is op de dag van keuring.

Het grote verschil zit in de bezorgde informatie. Doet je installateur melding, maar hij bezorgt hierbij geen bijlages? Dan voldoet hij enkel aan zijn meldingsplicht als installateur. Bezorgt hij ook de nodige bijlages? Dan wordt de datum van de melding van je installateur gezien als de effectieve meldingsdatum. Er wordt steeds een mail verstuurd naar de opgegeven eigenaar met de boodschap dat de aanmelding nog dient te worden aangevuld.

Maak hierover duidelijke afspraken met je installateur want de netgebruiker blijft verantwoordelijk. 

Niet-gemelde installatie

Waarom krijg ik een brief: 'niet-gemelde lokale productie?'

Wanneer Fluvius injecties of een afwijking in de meterstand ondervindt, wordt er een dossier rond niet-gemelde lokale productie opgestart. Je dient je installatie zo snel mogelijk aan te melden.

Waarom krijg ik een brief: 'Niet-gemelde lokale productie' als huurder?

Volgens de wetgeving is de netgebruiker, de persoon die gebruik maakt van het elektriciteitsnet, verantwoordelijk voor het aanmelden van de lokale productie. Je kunt hiervoor best contact opnemen met de eigenaar van de installatie. Die kan de aanmelding regelen via Mijn Fluvius.

Let op: de eindverantwoordelijkheid voor de aanmelding ligt bij de netgebruiker. Eventuele kosten die voortkomen uit het niet of laattijdig aanmelden van de installatie, worden ook aan de netgebruiker aangerekend.

Wijziging aan mijn installatie

Kan ik mijn omvormer vervangen?

Ja, je kan je omvormer aanpassen. Een wijziging van de omvormer betekent het vervangen van je omvormer(s) door een hybride omvormer(s) of het aanpassen van het vermogen. Bij vervanging mag het maximale AC-vermogen onbeperkt dalen, maar een verhoging is enkel toegestaan zolang het de maximaal toegestane capaciteit van je netaansluiting niet overschrijdt. Voor een monofasige aansluiting is het maximale omvormervermogen 5 kVA, en voor een driefasige aansluiting ligt de grens op 25 kVA.

Kan ik mijn panelen vervangen?

Is je installatie niet certificaatgerechtigd dan mag je je panelen vervangen. Voor een certificaatgerechtigde installatie is dat niet mogelijk als je je recht op certificaten wenst te behouden. Er zijn enkele uitzonderingen die je kan terugvinden in de toelichting.

Mag een uitbreiding op een certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie?

Bij een certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie is het niet toegestaan om zonnepanelen toe te voegen zonder het recht op certificaten te verliezen. Als je toch extra zonnepanelen wilt installeren en het recht op groenestroomcertificaten wilt behouden, moet je deze op een aparte omvormer aansluiten. Op die manier wordt de uitbreiding losgekoppeld van de huidige certificaatgerechtigde installatie. Dit zorgt ervoor dat de extra panelen apart worden behandeld en niet van invloed zijn op de certificaten van de bestaande installatie.

Wat is een administratieve verhuis?

Een administratieve verhuis van een zonnepaneleninstallatie houdt in dat het toegangspunt van de installatie wordt gewijzigd, terwijl de installatie fysiek op dezelfde locatie blijft. Deze verandering omvat het koppelen van de installatie aan een andere meter en toegangspunt (EAN-code). 
Wanneer de oude EAN-code niet meer actief staat, kan je ons de nodige info bezorgen via ons contactformulier. Via dit formulier kan je de nodige administratieve gegevens doorgeven om de verhuis correct te registreren en de zonnepaneleninstallatie aan het nieuwe toegangspunt te koppelen. 
Wanneer de oude EAN-code (nog) niet is afgesloten, meld je een verhuis aan via Mijn Fluvius
Het is belangrijk om deze wijziging tijdig en nauwkeurig door te geven om administratieve en registratieve correctheid te waarborgen.

Kan ik mijn bestaande installatie opnemen in de EPB-aangifte van mijn nieuwe woning?

Je verliest het recht op groenestroomcertificaten als je een bestaande installatie mee verhuist en laat opnemen in de EPB-aangifte van je nieuwe huis. Wil je de certificaten toch blijven ontvangen? Neem je zonnepanelen dan niet op in de EPB-aangifte.

Kan ik mijn zonnepanelen tijdelijk stockeren?

Je verliest het recht op groenestroomcertificaten als je een bestaande installatie mee verhuist en laat opnemen in de EPB-aangifte van je nieuwe huis. Wil je de certificaten toch blijven ontvangen? Neem je zonnepanelen dan niet op in de EPB-aangifte.

Groenestroomcertificaten

Wat zijn groene stroomcertificaten en heb ik er recht op?

Meer informatie over groenestroomcertificaten kan je terugvinden via: Wat zijn groenestroomcertificaten?

Hoe geef ik mijn groenemeterstanden door?

Bij een zonnepaneleninstallatie kleiner dan 10 kVA geef je de meterstand van de groenestroommeter zelf door via Mijn Fluvius. Bij een zonnepaneleninstallatie groter dan 10 kVA gebeurt dit elke maand automatisch en hoef je dit niet zelf te doen.

Hoe worden mijn groenestroomcertificaten berekend?

Je kan alle informatie over de berekening van certificaten terugvinden op: Hoe worden groenestroomcertificaten berekend?

Wanneer mag ik mijn uitbetaling verwachten?

Voor een nieuw certificaat volgt de netto uitbetaling binnen de 3-6 weken. Een onderneming ontvangt voor elk nieuw certificaat een bestelbon. Op basis van deze bestelbon kan je een factuur opmaken. Na ontvangst van jouw factuur volgt een uitbetaling binnen de 3-6 weken.

Waar kan ik mijn bestelbon terugvinden?

Je kan de verzonden bestelbonnen downloaden via Mijn Fluvius. Je moet hiervoor aangemeld zijn als organisatie. Eerst vaag je de details op van de installatie. Onder het tabblad certificaten kan je de productieperiode en het aantal certificaten terugvinden. Door te klikken op 'details bekijken' kan je de bestelbon downloaden. Een bestelbon begint met het nummer '65'.

Wanneer wordt er een bestelbon verzonden?

Er wordt enkel een bestelbon verzonden nadat er een groenestroomcertificaat is aangemaakt. Om een groenestroomcertificaat te verkrijgen moet er voldoende energie geproduceerd zijn. Je kan de hoeveelheid energie die je installatie heeft opgewekt terugvinden op Mijn Fluvius.

Waar kan ik de productiegegevens van mijn zonnepaneleninstallatie terugvinden?

Je kan op Mijn Fluvius onder 'meterstanden' de hoeveelheid energie die geproduceerd werd terugvinden.

Wat is het residu of overschot?

Het residu of overschot is de restwaarde bij de berekening van de groenestroomcertificaten. Deze drukken we uit in %.

Wat is een bandingfactor?

De bandingfactor bepaalt het aantal groenestroomcertificaten dat je voor je zonnepaneleninstallatie kan ontvangen. Meer informatie kan je terugvinden via: Hoe worden groenestroomcertificaten berekend?

Krijg ik nog groenestroomcertificaten als ik mijn zonnepanelen overdraag?

Normaal gezien niet. Nadat je de gegevens van de nieuwe eigenaar hebt doorgegeven, ontvangt deze persoon vanaf die datum de groenestroomcertificaten. Wil je die toch (gedeeltelijk) behouden, kan je altijd iets regelen met de koper en laat je dit ook best opnemen in de verkoopsakte.

Krijg ik nog groenestroomcertificaten als ik mijn zonnepanelen verhuis?

De certificaten zijn onlosmakelijk verbonden met de installatie. Verhuis je de installatie, dan gaan de groenestroomcertificaten gewoon mee. De teller loopt op je nieuwe adres gewoon verder waar hij gestopt was.

Belangrijk: neem je volledige installatie (zonnepanelen, omvormers en groenestroommeter) mee naar je nieuwe adres. Laat je een deel ervan achter, dan verlies je je recht op groenestroomcertificaten. De installatie moet op het nieuwe adres ook opnieuw AREI-gekeurd worden De verhuis meld je via de groene stroom-tool in Mijn Fluvius.

Lees meer over groenstroomcertificaten en verhuizen.

Thuisbatterij

Wanneer krijg ik mijn premie voor plaatsing batterij uitbetaald?

De premie voor batterijen wordt door VEKA bepaald en uitbetaald. De aanvraag voor de premie moet dan ook bij VEKA gebeuren. Dit doe je online via: Premie voor de aankoop of leasing van een Thuisbatterij voor zelf opgewekte energie | Vlaanderen.be.

Voor de stand van zaken van je premie-uitbetaling neem je dus best ook contact op met VEKA.
Wij geven aan VEKA op regelmatige tijdstippen info door over de goedgekeurde aanmeldingen en aan- of afwezigheid van digitale meter. Mede op basis hiervan, bepalen zij de uitbetaling van de premies. Je kan contact opnemen met VEKA via hun contactformulier

Hoe kan ik een wijziging van een batterij-installatie doorgeven?

Voor installaties van zonnepanelen kan je via Mijn Fluvius een wijziging aan de installatie doorgeven.
Voor installaties van batterijen kan je wijzigingen melden via het contactformulier op onze website, of per mail naar [email protected].

Onder een wijziging van een bestaande installatie verstaan we:

  • Een uitbreiding van de installatie met extra batterij module
  • Een vervanging van omvormer
  • Een vervanging van batterijmodule

Voor deze wijzigingen is geen nieuwe keuring nodig wanneer er niets verandert aan de automaat van je binnenhuisinstallatie.
Installeer je, naast een bestaande installatie, een extra installatie met batterij en omvormer maar gekoppeld aan een bestaande of nieuwe zonnepaneleninstallatie? Dan gaat het om een nieuwe installatie en moet je deze apart melden als nieuwe installatie via Mijn Fluvius. Deze moet uiteraard ook opnieuw gekeurd worden.

Moet ik mijn wijziging of uitbreiding van mijn batterij opnieuw laten keuren?

Wanneer is een keuring verplicht?

  • Als de omvormer vervangen wordt door een omvormer met een hoger vermogen (impact op de automaat)

Wanneer is geen keuring verplicht maar wel aangewezen in kader van brandveiligheid en verzekeringen?

  • Als de omvormer wordt vervangen door eenzelfde of lager vermogen
  • Bij het plaatsen van een extra batterij of zonnepanelen op de bestaande gekeurde omvormer
  • Bij vervanging of defecte batterij of zonnepanelen op de bestaande gekeurde omvormer

Vanuit Fluvius moeten we de netveiligheid bewaken, de veiligheid van de binnenhuisinstallatie ligt bij jou. 

Een wijziging aan je batterij-installatie dien je ook steeds te melden bij Fluvius door te mailen naar [email protected].

Wanneer wordt de aanmelding van mijn batterij in orde gebracht?

De stand van zaken van je aanmelding vind je terug op Mijn Fluvius.
Wanneer je dossier in orde is, krijg je altijd een bevestigingsmail. Wanneer er zaken ontbreken of er is iets niet duidelijk, nemen wij contact op met de klant, meestal per mail. 

Je kan via onze website ook zien welke aanmeldingen (datum aanmelding) we momenteel aan het verwerken zijn.  

Ligt je meldingsdatum voor de datum vermeld op onze website en kreeg je geen mail van Fluvius (ook niet in je spam-box)? Dan kan je ons contacteren om de stand van zaken van je aanmelding te kennen via 078 35 35 34 of [email protected].

Verlies ik het recht op certificaten als ik een batterij plaats bij mijn zonnepaneleninstallatie?

Je recht op groenestroomcertificaten komt niet te vervallen bij de plaatsing van een batterij, ook niet wanneer de batterij langs de DC-kant wordt gekoppeld.

Let wel: enkel de productie van de groene stroom van certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie mag worden geregistreerd door de groenestroomteller.

De stroom die een batterij eventueel via het net oplaadt en hierna door de groenestroomteller laat registreren, kan onmogelijk in aanmerking komen voor minimumsteun voor groenestroomcertificaten.

Wanneer niet enkel de productie van de zonnepanelen wordt ingebracht om minimumsteun voor groenestroomcertificaten te bekomen, wordt dit aanzien als energiefraude conform het Energiedecreet.

Wanneer je de batterij ook wenst op te laden via het net of een andere bron buiten de certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie, moet een terugdraaiende of bidirectionele groenestroomteller (met meting afname en injectie) worden geplaatst. De stroom die de batterij van het net haalt wordt hierdoor in mindering gebracht van de totale registratie van de groenestroomteller. Zo komt enkel de productie van de zonnepanelen in aanmerking voor de minimumsteun voor groenestroomcertificaten. 
Fluvius controleert op de correcte toekenning van groenestroomcertificaten.

Je installatie overdragen

Wat is een eigendomsoverdracht?

Een eigendomsoverdracht kun je melden wanneer een installatie verandert van eigenaar.

Hoe moet ik een eigendomsoverdracht indienen?

Een eigendomsoverdracht van zonnepanelen en/of thuisbatterij kan de nieuwe eigenaar indienen via Mijn Fluvius. Alle info hierover vind je op hier: Verandering van adres of eigenaar van zonnepanelen. Je dient per installatie een eigendomsoverdracht aan te vragen via Mijn Fluvius.

Een papieren eigendomsoverdracht kan niet meer gebruikt worden om een eigendomsoverdracht te melden. Je mag deze wel toevoegen als bijlage.

Een eigendomsoverdracht van een laadpaal kan je melden door te mailen naar [email protected] en hierbij de nodige informatie door te geven zoals datum eigendomsoverdracht, de namen van de vorige en nieuwe eigenaar. In bijlage dien je ook het bewijs van eigendomsoverdracht toe te voegen, bijvoorbeeld een verkoopsakte.

Welke bijlage ontbreekt er in de eigendomsoverdracht?

De ontbrekende bijlage wordt op het einde van de melding getoond wanneer je de eigendomsoverdracht doorstuurt.

Weet je niet meer weet wat de ontbrekende verplichte bijlage voor jouw eigendomsoverdracht is? Een overzicht van bijlagen:

  • Bewijs van eigendomsoverdracht:
    • n.a.v. verkoop: officiële koopakte, inclusief zichtbare handtekeningen, stempel en/of repertoirenummer van de notaris
    • n.a.v. echtscheiding: officiële scheidingsakte of vonnis, inclusief zichtbare handtekeningen, stempel en/of repertoirenummer van de notaris
    • n.a.v. overlijden: overlijdensakte en het attest van erfgename(n) zijn niet verplicht maar kunnen best toevoegd worden als ze je dit hebt ontvangen
  • Een foto van de meterstand op de groenestroomteller mag altijd worden doorgestuurd.
  • Een papieren eigendomsoverdracht van Fluvius mag ook toegevoegd worden. Het energieovernamedocument van de energieleverancier is niet voldoende omdat hierin geen gegevens van de zonnepanelen worden opgenomen.

Het toevoegen van deze ontbrekende bijlagen, kan via het klantenportaal Mijn Fluvius.

Wat betekent een overdrachtsdatum en een meterstand bij overdracht?

De overdrachtsdatum is de datum wanneer de installatie moet overgezet worden naar de nieuwe eigenaar.

De meterstand bij overdracht is enkel voor certificaatgerechtigde zonnepaneelinstallaties van toepassing. Dit is de meterstand die de groenestroomteller heeft bereikt op de overdrachtsdatum.

Wanneer betalen we de certificaten uit aan de vorige eigenaar en vanaf wanneer aan de nieuwe eigenaar?

We betalen de resterende certificaten uit aan de vorige eigenaar tot aan de overdrachtsdatum en meterstand bij overname.

Na de overdrachtsdatum en meterstand bij overname, betalen we de certificaten aan de nieuwe eigenaar. Dit geldt uiteraard enkel voor zonnepaneelinstallaties.

Wat moet ik doen als de vorige eigenaar een hogere meterstand heeft doorgegeven dan de meterstand bij overname?

Dan neem je best contact op met de vorige eigenaar. Wij kunnen geen meterstand aanpassen naar het verleden. Deze certificaten zijn al uitbetaald. Jullie kunnen best onderling voor een oplossing zorgen.

Krijg ik nog certificaten als ik mijn zonnepanelen overdraag?

Normaal gezien niet. Zodra de nieuwe eigenaar de eigendomsoverdracht heeft ingediend, zal de nieuwe eigenaar vanaf de overdrachtsdatum de groenestroomcertificaten ontvangen. Wil je die toch behouden, dien je dit zelf te regelen met de koper en laat je dit ook best opnemen in de verkoopsakte.

Hoe bereken ik de (extra) verkoopwaarde van mijn installatie?

Voor zonnepanelen kan je de meerwaarde berekenen door bv. de aankoopprijs, de jaarlijkse opbrengst van de elektriciteitsproductie en de (eventuele) groenestroomcertificaten op te tellen. Hou ook rekening met de ouderdom van:

  • de panelen, die gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan
  • de omvormer, die om de 10 jaar aan vervanging toe is.

Een warmtepompsysteem zet jouw woning al snel 1 tot 2 indexklassen hoger in een energielabel.

Laadpalen

Hoe kan ik een wijziging aan mijn laadpaal doorgeven?

Via Mijn Fluvius kan je enkel een melding van je laadpaal indienen. Voor een wijziging mail je naar [email protected]. Hierbij geef je alle detailinformatie over de wijziging mee, inclusief je EAN en eventuele bewijzen van de wijziging.

Hoe kan ik een eigendomsoverdracht van mijn laadpaal doorgeven?

Een eigendomsoverdracht van je laadpaal geef je via mail door aan [email protected].

In deze mail geef je alle informatie mee die we nodig hebben om de eigendomsoverdracht in orde te brengen: gegevens van de oude en nieuwe bewoner, datum eigendomsoverdracht en bewijs dat de eigendomsoverdracht kan staven.

Hoe kan ik een verhuis van mijn laadpaal doorgeven?

De verhuis van je laadpaal geef je per mail door aan [email protected]

In deze mail geef je alle informatie mee die we nodig hebben om de verhuis in orde te brengen: gegevens van het oude en nieuwe adres (EAN’s), datum verhuis en het nieuwe keuringsverslag van de laadpaal op het nieuwe adres.

Is mijn laadpaal unidirectioneel of bidirectioneel?

Een unidirectionele laadpaal is een laadpaal die enkel je auto kan opladen. Een bidirectionele laadpaal is een laadpaal met een omvormer, die je autobatterij kan opladen én de elektriciteit van deze batterij ook terug naar het net kan sturen om je woning te voorzien van elektriciteit. Je installateur kan je zeker vertellen welk type hij geplaatst heeft.

Moeten alle soorten laadpalen bij Fluvius gemeld worden?

Neen, enkel privé laadpalen moeten bij Fluvius gemeld worden.

Publieke en semi-publieke palen moeten niet gemeld worden bij Fluvius. Je kan alle informatie over publieke en semi-publieke palen vinden via: www.vlaanderen.be.

Hoe bereken ik het omvormervermogen van mijn installatie?

Voor een monofasige elektriciteitsaansluiting mag de som van de productie-installaties (anders dan opslagsystemen) en de som van de vermogens van de opslagsystemen niet groter zijn dan 5kVA. Grotere vermogens moeten meerfasig aangesloten worden. Heb je een driefasige elektriciteitsaansluiting, dan mag de som van al jouw productie- en opslaginstallaties maximaal 25 kVA zijn.

Enkele voorbeelden verduidelijken hoe je dit kan berekenen:

Voorbeeld 1A

Je hebt een monofasige aansluiting en volgende installaties:

  • 4 kVA zonnepanelen (vermogen van de omvormer)
  • een bidirectionele laadpaal van 5 kVA

Totaalvermogen productie-installaties: 4 kVA
Totaalvermogen opslagsystemen: 5 kVA
Zowel je zonnepanelen als je laadpaal moet je aanmelden via Mijn Fluvius.

Voorbeeld 1B

Je hebt een monofasige aansluiting en volgende installaties:

  • 4 kVA zonnepanelen (vermogen van de omvormer)
  • een bidirectionele laadpaal van 8 kVA

Totaalvermogen productie-installaties: 4 kVA
Totaalvermogen opslagsystemen: 8 kVA
Omdat je omvormers een totaal vermogen boven 5 kVA hebben, moet je via Mijn Fluvius een aanvraag starten om je aansluiting driefasig te maken.
Eens je aansluiting verzwaard werd, kan je de zonnepanelen en laadpaal laten installeren. Deze installaties kunnen ook aangemeld worden in Mijn Fluvius.

Voorbeeld 2

Je hebt een driefasige aansluiting en volgende installaties:

  • 10 kVA zonnepanelen (vermogen van de omvormer)
  • thuisbatterij van 5 kVA
  • een bidirectionele laadpaal van 5 kVA

Het totaalvermogen van de omvormers is 20 kVA, deze installatie kan aangemeld worden via Mijn Fluvius.

Voorbeeld 3

Je hebt een driefasige aansluiting en volgende installaties:

  • 10 kVA zonnepanelen (vermogen van de omvormer)
  • thuisbatterij van 10 kVA (gedeelde omvormer met zonnepanelen)
  • een bidirectionele laadpaal van 5 kVA

Het totaalvermogen van de omvormers is 15 kVA, deze installatie kan aangemeld worden via Mijn Fluvius.

Voorbeeld 4

Je hebt een driefasige aansluiting en volgende installaties:

  • 10 kVA zonnepanelen (vermogen van de omvormer)
  • thuisbatterij van 5 kVA
  • een bidirectionele laadpaal van 11 kVA

Het totaalvermogen van de omvormers is 26 kVA, voor deze installatie moet een netstudie gebeuren.

Plug-en-play toestellen

Lees meer informatie over Plug-en-play toestellen.

Netwerkchecker

Fluvius spreekt van een netwerkchecker. Wat wordt er exact gecheckt?

Wat we nagaan hangt af van je situatie:

  • Digitale meter:
    • We gaan via jouw meetgegevens op drie zonnige dagen (volgens het KMI) na of er een risico bestaat dat jouw omvormer uitvalt door te veel of te weinig spanning.
  • Geen meetgegevens digitale meter of analoge meter:
    • We kijken naar meetgegevens bij andere klanten in jouw buurt of er spanningsproblemen zijn.
    • We bekijken bovendien ook of er in jouw buurt nog openstaande klachten zijn over uitvallende omvormers waarbij vastgesteld werd dat de oorzaak bij het netwerk van Fluvius ligt.

Hoe vaak wordt de informatie achter de netwerkchecker vernieuwd?

  • De meting met grafiek vernieuwen we minstens één keer per jaar, aan het begin van het zonneseizoen, wanneer er minstens drie zonnige dagen geweest zijn.
  • We bekijken de meetgegevens van andere klanten in jouw buurt op regelmatige basis.
  • Zodra er nieuwe klachten van buren worden geregistreerd in ons systeem en wanneer er bestaande klachten worden opgelost zijn deze wijzigingen onmiddellijk zichtbaar in de resultaten.

Welk risico's benoemt Fluvius?

  • Laag risico:
    • Bij een laag risico kunnen we je meetgegevens uitlezen of zien we geen spanningsproblemen of lopende klachten voor een uitvallende omvormer in jouw buurt. Daardoor beoordelen we de kans dat je een uitvallende omvormer hebt als klein.
  • Gemiddeld risico:
    • Bij een gemiddeld risico kunnen we je meetgegevens niet uitlezen. We zien wel spanningsproblemen of lopende klachten voor een uitvallende omvormer in jouw buurt. Daardoor beoordelen we de kans dat je een uitvallende omvormer hebt als gemiddeld, maar niet zeker.
  • Hoog risico:
    • Bij een hoog risico hebben we je meetgegevens kunnen uitlezen en zien we dat er een hoge spanning voorkomt. Daardoor beoordelen we de kans dat je een uitvallende omvormer hebt als hoog.

Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Als Fluvius dit risico (h)erkent, waarom lost Fluvius dit dan niet direct op?

Om het elektriciteitsnet van Fluvius te versterken moeten er lokaal investeringen en/of uitbreidingswerken gebeuren. Zo kan het zijn dat we bestaande elektriciteitskabels of transformatoren moeten verzwaren of cabines moeten bijplaatsen. Deze werken vragen veel tijd en mankracht, zowel bij Fluvius als onze aannemers. Bovendien hebben we voor het bijplaatsen van cabines de nodige beschikbare gronden nodig waarop deze cabines kunnen worden geplaatst. Daarna moeten we ook nog de bijhorende omgevingsvergunningen aanvragen en goedkeuring ontvangen. Je kan ons altijd contacteren over de lopende investeringswerken.

We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.

Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik heb al zonnepanelen. Wat houdt dit concreet in?

Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Uitvallende omvormers zijn een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om te controleren of jouw omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.

We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.

Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen. Is dit nog steeds zinvol?

Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Zonnepanelen zijn en blijven een zinvolle investering. Een uitvallende omvormer is een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg na de installatie van je zonnepaneleninstallatie de bijhorende app of het online portaal om te controleren of je omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.

We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.

Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Krijg ik nu automatisch een financiële compensatie van Fluvius?

Een hoog risico betekent dat er een kans bestaat dat je omvormer uitvalt, dat betekent dus niet dat je omvormer ook effectief uitvalt. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om dit verder te controleren. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.

We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.

Ik krijg de melding dat ik een laag risico heb. Betekent dit dat Fluvius garandeert dat mijn omvormer nooit zal uitvallen?

Een laag risico betekent enkel dat er vandaag geen openstaande klachten (meer) in behandeling zijn in jouw buurt en dat de meetgegevens niet wijzen op een uitval van je omvormer. Het aantal zonnepaneleninstallaties op het elektriciteitsnetwerk neemt ieder jaar toe. Hoewel Fluvius grote investeringen doet in de versterking en uitbreiding van het elektriciteitsnet om al deze zonne-energie op te vangen kan het in de toekomst nog steeds voorkomen dat je omvormer tijdelijk en lokaal uitvalt.