Er zijn momenteel valse e-mails (phishing-mails) uit naam van Fluvius in omloop. Lees er hier meer over.

Veelgestelde vragen over de digitale meter

Wat gebeurt er na de plaatsing van mijn digitale meter?

Klantentevredenheid is voor ons heel belangrijk. Daarom ontvang je een dag na de plaatsing van je digitale meter een mail met een kort tevredenheidsonderzoek, waarin we je mening vragen.
In deze bevraging is ook ruimte om ons te laten weten wat beter kan.
Ongeveer twee weken na de plaatsing sturen we je via mail meer uitleg over hoe je je registreert en inlogt op Mijn Fluvius, om daar je verbruik zelf op te volgen

Is het interessant om over te schakelen van enkel naar tweevoudig tarief (van dag naar dag/nachttarief?

Heb je enkel dagtarief? Dan kan het de moeite waard zijn om terug te schakelen naar het dag/nachttarief (dubbel uurtarief). je kan dit nagaan of dit voor jou interessant is op vtest.vreg.be.
Je kan de tariefwijziging aanvragen bij Fluvius. Met jouw digitale meter gebeurt de tariefwijziging op afstand en wordt één enkel distributienettarief van 10,42 euro (voor het jaar 2021) aangerekend.

Kan ik mijn digitale meter laten vervangen door een klassieke?

Het is niet mogelijk om jouw digitale meter te laten vervangen door een conventionele meter. Vanaf 1 juli 2019 plaatsen we alleen nog maar digitale meters. In de toekomst kunnen we de digitale meter echter vervangen door een stralingsvrije bedrade oplossing als je elektrogevoelig bent

Ik heb zonnepanelen en nog een klassieke meter. Wanneer krijg ik een digitale meter?

Wanneer we in jouw buurt digitale meters plaatsen, bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.

Alleen als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen wel meteen een digitale meter.

Ik heb zonnepanelen en een klassieke elektriciteitsmeter. Kan ik de plaatsing van een digitale meter weigeren?

Nee, een digitale meter weigeren is niet mogelijk: het Energiedecreet maakt de plaatsing verplicht in Vlaanderen. Tussen juli 2021 en juli 2029 worden zonnepaneleneigenaars, net als andere klanten, gecontacteerd voor de vervanging van hun klassieke meter door een digitale.

Wat gebeurt er als ik een nieuwe aardgasaansluiting krijg?

Bij een nieuwe aardgasaansluiting plaatsen wij normaal gezien een nieuwe digitale aardgasmeter en een digitale elektriciteitsmeter. Als jouw zonnepaneelinstallatie niet ouder is dan 15 jaar en voor 1 januari 2021 is geplaatst, kan je de traditionele elektriciteitsmeter behouden. Wij installeren dan alleen een digitale aardgasmeter.

Krijg ik bij een tariefwissel – van dag/nachttarief (tweevoudig) naar enkel tarief – automatisch een digitale meter?

Normaal gezien vervangen wij dan automatisch jouw conventionele elektriciteitsmeter door een digitale meter. Maar als je zonnepaneelinstallatie niet ouder is dan 15 jaar en voor 1 januari 2021 is geïnstalleerd, dan voeren wij een tariefwijziging door naar jouw conventionele elektriciteitsmeter en kan je jouw conventionele meter behouden. Op het moment van je aanvraag staat in de offerte nog steeds "tariefwijziging met metervervanging", maar jouw conventionele elektriciteitsmeter blijft behouden.

Hoe wordt je energie geregistreerd door de digitale meter als je bij een driefasige meter elektriciteit injecteert op een andere fase dan je afneemt?

De digitale meter zal de energie voor injectie en afname samentellen over de fasen vooraleer dit geregistreerd wordt. Dus als na het optellen over de fasen heen er injectie in het net is, zal deze energie geregistreerd worden op het injectietelwerk. Als blijkt dat na het optellen over de fasen heen er afname van het net is, dan zal deze energie geregistreerd worden op het afnametelwerk. Met andere woorden, op eenzelfde moment zal slechts één van de telwerken vooruit gaan ook als injecteer je op een fase terwijl je afneemt op een andere.

Kan ik zelf mijn digitale meter uitlezen?

Ja, dit kan op twee manieren.

  1. Via het display: zie de handleidingen van de Fluvius digitale meter.
  2. Via de twee lokale gebruikerspoorten P1 en S1..
    • Via de P1-poort kunt u uw verbruik (in kWh), uw actief vermogen (in kW) en enkele kwaliteitsgegevens seconde per seconde aflezen.
    • De S1-poort geeft ruwe gegevens met een bijzonder hoge frequentie weer..
    Beide poorten zijn geschikt voor gedetailleerde verzameling van consumentengegevens en "intelligente" besturing van huishoudelijke apparaten.

Is mijn privacy nog steeds gewaarborgd met de digitale meter?

In de digitale elektriciteitsmeter zit een moderne communicatiemodule, verbonden met het 4G-netwerk. De netwerkbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken, die uw gegevens versleutelen en beschermen. De digitale gas- en elektriciteitsmeter communiceren draadloos en versleuteld met elkaar via een Europese beveiligingsmethode.

Bovendien blijft u als netwerkgebruiker altijd eigenaar van uw verbruiksgegevens. De wet bepaalt wie deze gegevens mag gebruiken, bijvoorbeeld om uw energierekening op te stellen of voor het beheer van het netwerk in het algemeen. Iedereen die deze informatie voor andere doeleinden wil gebruiken, moet daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming vragen. Bovendien moet elk bedrijf voldoen aan de Vlaamse, Belgische en Europese privacyregels.

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?

De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters zijn lager dan de Europese en Vlaamse norm (zie het rapport over straling: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter).

Meer informatie over elektrogevoeligheid is te vinden op de website van het Vlaamse Departement Leefmilieu.

Meer informatie over stralingsonderzoek is beschikbaar op https://researchportal.be/.

De uitspraak van het Constitutionele Hof verplicht ons een kabelversie aan te bieden. Momenteel beschikken wij niet over deze bekabelde oplossing, die pas vanaf januari 2023 beschikbaar zal zijn. Ook kunnen we uw digitale meter niet vervangen door een traditionele, simpelweg omdat we die niet meer hebben. Wij werken echter samen met de meterleveranciers om te zien hoe wij deze bekabelde oplossing sneller kunnen aanbieden. Zodra de oplossingen concreet zijn uitgewerkt, vindt u meer informatie op onze website.

Meetinstrumentenrichtlijn (MID) certificaten Keuringsbewijzen
T211 T211
S211 S211

Wat kost de digitale meter en de plaatsing?

  • De installatie van de digitale meter is gratis.
  • Wil je niet wachten tot Fluvius contact met je opneemt, maar de digitale meter sneller laten plaatsen? Dat kan, maar dan betaal je 88 euro voor plaatsing en activering.
  • De kosten van de digitale meter zelf zijn inbegrepen in de netwerktarieven.
  • De digitale meter stimuleert je om bewuster met energie om te gaan en dus te besparen op je energierekening.