Veelgestelde vragen over de digitale meter

Kan ik de digitale meter weigeren omdat ik elektrosensitief ben?

De stralingswaarden van de Vlaamse digitale meters liggen onder de Europese en Vlaamse norm (zie stralingsrapport: Elektrische veldmetingen van een digitale elektriciteitsmeter en een digitale gasmeter).

Meer info over elektrogevoeligheid vind je op de website van het Vlaamse departement Omgeving.

Bijkomende info over stralingsonderzoek vind je op https://researchportal.be/.

Het arrest van het Grondwettelijk Hof verplicht ons om een bekabelde versie te voorzien. Op dit moment hebben we die bekabelde oplossing nog niet, die is er pas vanaf januari 2023. We kunnen ook jouw digitale meter niet vervangen door een klassieke meter, eenvoudig omdat we die niet meer hebben. We onderzoeken wel samen met de meterleveranciers hoe we die bekabelde oplossing sneller kunnen aanbieden. Zodra de oplossingen concreet zijn uitgewerkt, vind je op onze website meer info hierover.

Meetinstrumentenrichtlijn (MID) certificaten Keuringsattesten
T211 T211
S211 S211

Wat kost de digitale meter en de plaatsing?

  • De plaatsing van de digitale meter is gratis.
  • Wil je niet wachten tot Fluvius je contacteert, maar wil je de digitale meter sneller in huis? Dat kan, maar dan betaal je 88 euro voor de plaatsing en activering.
  • De kosten van de digitale meter zelf zijn verwerkt in de nettarieven. De digitale meter stimuleert je om bewuster met energie om te gaan en zo te besparen op je energiefactuur.

Wat gebeurt er na de plaatsing van mijn digitale meter?

Klantentevredenheid is voor ons heel belangrijk. Daarom ontvang je een dag na de plaatsing van je digitale meter een mail met een kort tevredenheidsonderzoek, waarin we je mening vragen. In deze bevraging is ook ruimte om ons te laten weten wat beter kan.
Ongeveer twee weken na de plaatsing sturen we je via mail meer uitleg over hoe je je registreert en inlogt op Mijn Fluvius, om daar je verbruik zelf op te volgen.

Is het interessant om over te schakelen van enkel naar tweevoudig tarief (van dag naar dag/nachttarief?

Heb je enkel dagtarief? Dan kan het interessant zijn om terug over te schakelen naar dag/nachttarief (tweevoudig uurtarief). Of dit voor jou interessant is, kan je nagaan op vtest.vreg.be.
Je kan je tariefwissel bij Fluvius aanvragen. Met je digitale meter gebeurt de tariefwissel vanop afstand en wordt er een eenmalig distributienettarief van 10,42 € inclusief btw (voor het jaar 2021) aangerekend.

Kan ik mijn digitale meter laten vervangen door een klassieke?

Het is niet mogelijk je digitale meter te laten vervangen door een klassieke. Sinds 1 juli 2019 plaatsen we alleen nog digitale meters. In de toekomst kunnen we de digitale meter wel vervangen door een stralingsvrije, bekabelde oplossing, wanneer je elektrogevoelig bent.

Ik heb zonnepanelen en ben binnenkort aan de beurt voor de plaatsing van een digitale meter. Verandert er iets voor mij?

Ja, op vraag van de Vlaamse minister van Energie drukten we de pauzeknop in voor de plaatsing van digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen. In afwachting van de nieuwe regelgeving installeert Fluvius tot en met 1 juli 2021 geen digitale meters meer bij wie vóór eind 2020 zonnepanelen liet plaatsen en activeren.

Alleen als het technisch niet anders kan (bv. bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen een digitale meter.

Ik heb zonnepanelen en een klassieke elektriciteitsmeter. Kan ik de plaatsing van een digitale meter weigeren?

Nee, een digitale meter weigeren is niet mogelijk: het Energiedecreet maakt de plaatsing verplicht in Vlaanderen. Tussen juli 2021 en juli 2029 worden zonnepaneleneigenaars, net als andere klanten, gecontacteerd voor de vervanging van hun klassieke meter door een digitale.

Wat gebeurt er als ik een nieuwe aardgasaansluiting krijg?

Normaal plaatsen we bij een nieuwe aansluiting voor aardgas een nieuwe digitale aardgasmeter én een digitale elektriciteitsmeter. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, plaatsen we alleen een digitale gasmeter en houd je je klassieke elektriciteitsmeter.

Krijg ik bij een tariefwissel – van dag/nachttarief (tweevoudig) naar enkel tarief – automatisch een digitale meter?

Ja, normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, doen we voorlopig een tariefwissel op je klassieke meter. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.

Kan ik zelf mijn digitale meter uitlezen?

Ja, dat kan op twee manieren.

  1. Via de displays: raadpleeg hiervoor de handleidingen voor de digitale meters van Fluvius.
  2. Via de twee lokale gebruikerspoorten P1 en S1.
    • Via de P1-poort lees je je verbruik (in kWh), je actief vermogen (in kW) en enkele kwaliteitsgegevens seconde per seconde af.
    • De S1-poort toont ruwe data aan een bijzonder hoge frequentie.
    Beide poorten zijn geschikt om gedetailleerde verbruikersdata op te vragen en om huishoudelijke apparaten ‘slim’ aan te sturen.

Is mijn privacy nog steeds gewaarborgd met de digitale meter?

In de digitale elektriciteitsmeter zit een moderne communicatiemodule, verbonden met het 4G-netwerk. De netbeheerders gebruiken de meest geavanceerde beveiligingstechnieken, die jouw data versleutelen en beschermen. De digitale gas- en elektriciteitsmeter communiceren draadloos en versleuteld met elkaar via een Europese beveiligingsmethode.

Bovendien blijf je als netgebruiker altijd zelf eigenaar van je verbruikersgegevens. Het is wettelijk vastgelegd wie deze data mag gebruiken, bv. voor de opmaak van je energiefactuur of voor netbeheer in het algemeen. Wie deze info voor andere doeleinden wil gebruiken, moet jou daar expliciet toestemming voor vragen. Verder moet elke maatschappij de Vlaamse, Belgische en Europese privacyregelgeving volgen.