Storingen en werken

Aardgas

Gasgeur of gaslek

Ruik je gas in of rondom je woning, appartement of bedrijf?

Bel gratis  naar  0800 65 0 65. Oproepen naar dit nummer krijgen voorrang. We komen zo snel mogelijk.

Elektrische apparaten, lampen en je gsm aan- of uitschakelen kan vonken veroorzaken waardoor het gas kan ontploffen. Volg daarom steeds deze veiligheidsvoorschriften. 

Veiligheidsvoorschriften bij gasgeur

Ruik je gas in of rondom je woning, appartement of bedrijf?

Bel gratis  naar  0800 65 0 65.

Elektriciteit

Geen stroom? Wat nu!

Geen elektriciteit, wie bel je dan: Fluvius of je elektricien? Als de storing zich voordoet op de installatie in huis bel je naar je elektricien. Enkel bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter bel je Fluvius op het nummer 078 35 35 00. Als we bij je thuis komen en blijkt de storing zich voor te doen op je eigen installatie, dan rekenen we je een verplaatsingsvergoeding aan.

Illustratie: een stappenplan om na te gaan waar het probleem zit als de stroom uitvalt

Heb je het stappenplan graag bij de hand? Dan kan je het hier downloaden of bestellen

Heb je het gevoel dat je elektriciteitsmeter je verbruik niet correct registreert? Dan voer je best een aantal checks uit die je hier kan terugvinden.

Meetwagen voor bedrijven

Defecten aan ondergrondse elektriciteitskabels kunnen plots ontstaan en heel wat kopzorgen veroorzaken. Bij Fluvius weten we als geen ander hoe we ze kunnen vermijden en opsporen. Die expertise stellen we ook beschikbaar voor bedrijven.

Spraak- of gehoorgestoord?

Stuur een sms-code naar 8635.

Typ het bericht als volgt in

  1. de code voor het melden van een stroomstoring is de letter ‘E’
  2. de postcode van de gemeente
  3. de naam van de straat
  4. het huisnummer

Voorbeeld: E 2000 Schoolstraat 12 

Is/was er een stroomonderbreking in jouw buurt?

Zodra we op de hoogte zijn van een stroomonderbreking, vind je deze hier (link zie CTA) terug.  Je hoeft ons dan niet meer te bellen. We stellen alles in het werk om de panne zo snel mogelijk op te lossen.  Staat de storing in jouw buurt er nog niet tussen, bel dan onze storingsdienst: 078 35 35 00

Storing op je budgetmeter

Ondervind je problemen met de werking van je budgetmeter? Misschien is je krediet op.

Of heb je helemaal geen spanning op je budgetmeter? Neem contact op met onze storingsdienst op het nummer 078 35 35 00 om te achterhalen of er een storing is. 

Veelgestelde vragen stroomonderbeking

Wat doe je best wel/niet bij een stroomonderbreking? Check eerst of de onderbreking al dan niet gepland is.

Niet-geplande onderbreking? 

  • Hou je koelkast en diepvriezer zo veel mogelijk gesloten. Dankzij hun isolatie kunnen ze een groot aantal uren zonder stroom. Je etenswaren wordt dus niet meteen slecht. 
  • Gebruik je medische apparatuur die niet zonder stroom kan? Bel dan 112. 

 

Geplande onderbreking?  

  • Maak geen gebruik van de lift. 
  • Hou je koelkast en diepvriezer zo veel mogelijk gesloten. Dankzij hun isolatie kunnen ze een groot aantal uren zonder stroom. Je etenswaren wordt dus niet meteen slecht. 
  • Sluit je computer af en sla gegevens tijdig op. 
  • Open vooraf je automatische poort. 
  • Stel na de onderbreking opnieuw de juiste tijd in op je elektronische toestellen of regelapparatuur. 
  • Hou er rekening mee dat ook je vaste internetverbinding (en wifi) wellicht niet zal werken. Mobiele verbindingen (3G/4G) blijven uiteraard wel beschikbaar. 

 

Hoe vraag je een forfaitaire vergoeding aan?

Zat je meer dan vier uur zonder elektriciteit als gevolg van een niet-geplande onderbreking met technische oorzaak? Dan kan je aanspraak maken op een forfaitaire vergoeding. Je kan deze vergoeding snel en makkelijk aanvragen.

Storing op je zonnepanelen?

Schakelde je omvormer zichzelf plots automatisch uit, zonder dat er zich een stroomonderbreking voordeed in de straat? Meestal is dat een gevolg van een te hoge spanning aan de klemmen van je omvormer. Dat kan verschillende oorzaken hebben.  
Neem contact op met de installateur van je zonnepanelen om de storing te verhelpen.

Kapotte straatlamp

Fluvius beheert ruim een miljoen openbare verlichtingspunten over heel Vlaanderen. Een kapotte straatlamp kan je gratis melden. Onze ploegen zorgen bij een eerstvolgende passage in de buurt voor de herstelling. 

Wist je dat … het grootste deel van de verlichting langs autosnelwegen en gewestwegen valt onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)? Je herkent ze aan de letter ‘G’ en vier cijfers in horizontale of verticale richting. Een defect aan deze verlichting kan je melden op www.meldpuntwegen.be

Riolering

Zit je rioleringsafvoer verstopt? Belangrijk om weten is waar de storing zich precies voordoet: op het rioleringsnet in de straat of op je privédomein. Bij een verstopping of verzakking op je privédomein sta je zelf in voor de herstelling. In het andere geval neem je contact op met Fluvius op het storingsnummer 078 35 35 00.
 

Hoe controleer je dat? 

  1. Giet elders in huis water door een andere afvoer. Loopt het daar wel weg? Dan is de leiding van de eerste afvoer verstopt. 
  2. Giet water door het  aansluitputje aan de rooilijn. Loopt het water weg richting de straat? Dan is een afvoerleiding vanuit je woning verstopt. 

 

Opgelet:  

  • Laat je Fluvius bij je thuis komen en blijkt dat de storing zich voordoet op privédomein, dan rekenen we je een verplaatsingsvergoeding aan.  
  • Soms ligt een hoofdriolering gedeeltelijk op privédomein. Als je twijfelt, bel je best de storingslijn. Dan bekijken we het samen. 
  • Fluvius staat niet in alle Vlaamse gemeenten in voor het beheer van de riolering. Is dat in jouw gemeente niet het geval, neem dan contact op met de technische dienst van je gemeente. 

Spraak- of gehoorgestoord?

Stuur een sms-code naar 8635.

Typ het bericht als volgt in:

  1. de code voor het melden van een rioleringsverstopping is de letter ‘R’
  2. de postcode van de gemeente
  3. de naam van de straat
  4. het huisnummer

Voorbeeld: R 2000 Schoolstraat 12 

Teledistributie

Voor alle storingen aan het teledistributienet neem je contact op met Telenet.

Warmte

Is je woning aangesloten op een warmtenet van Fluvius en heb je een probleem met je verwarming of warm water? Ga dan eerst met onze storingskaart na waar het probleem zit. Zo weet je meteen wat je zelf kunt doen of wie je moet bellen om de storing te verhelpen. 

Werken in je straat

Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren we regelmatig onderhoudswerken uit. Om veilig te kunnen werken, sluiten we dan vaak de stroom of het  gas af. We verwittigen je hiervan ruim op tijd per brief.