

Naast onze activiteiten als netbeheerder nemen we vanuit Fluvius onze maatschappelijke rol op. Dat doen we met een waaier aan initiatieven in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Eén daarvan is onze steun aan goede doelen, in het bijzonder de Voedselbanken en Kom op tegen Kanker. We blikken terug op vijf warme jaren vol acties en projecten van onze medewerkers.
Mvo, wat is dat precies?
Steeds meer organisaties maken werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Ze zijn zich bewust van hun impact op het milieu en de samenleving en proberen vanuit verschillende invalshoeken een zo groot mogelijke positieve impact te realiseren.
Ook bij Fluvius zetten we sterk in op mvo: zo dragen we zorg voor het milieu en het klimaat, zetten we in op eerlijke arbeidsrelaties, zetten we mvo-partnerships op en steunen we goede doelen. Hierbij het overzicht van onze belangrijkste mvo-projecten.
In 2016 kreeg Eandis – dat later met Infrax fuseerde tot Fluvius – dagelijks aanvragen van medewerkers om allerhande goede doelen te steunen. Zo groeide stelselmatig de nood om het beleid rond sociaal engagement te structureren. In plaats van telkens ad hoc te beslissen om een bepaald goed doel al dan niet te steunen, wilde Eandis zich richten op (toen nog) één goed doel waar alle medewerkers volledig achter staan.
In 2017 lanceerde Eandis een rondvraag bij de medewerkers om één goed doel te kiezen. Uit meer dan 50 goede doelen kozen we uiteindelijk de Voedselbanken. Die keuze is allesbehalve arbitrair:
Van bij het begin besloten we om niet louter financiële steun te bieden. Eandis/Fluvius is immers geen commercieel bedrijf dat hiervoor zomaar een bepaald stuk van zijn winst opzij kan zetten. We wilden bovenal onze medewerkers en onze expertise actief inzetten om de Voedselbanken te ondersteunen.
In september 2017 trapten we de samenwerking op gang met een proefproject bij de Voedselbanken in West-Vlaanderen. In de jaren die volgden, bouwden we onze steun uit naar heel Vlaanderen. Vanuit verschillende invalshoeken hielpen we de Voedselbanken een handje:
Het leeuwendeel van onze inzet voor de Voedselbanken vloeit voort uit fundraising: elk jaar zamelen we geld in via acties die onze medewerkers organiseren en waaraan ze ook deelnemen.
2018
2019
2020
2021
Sinds 2020 koppelen we onze acties voor de Voedselbanken aan ons jaarlijkse nieuwjaarsevent. We maken dan een hele dag ‘Radio Fluvius’, en op het einde onthullen we het ingezamelde bedrag. Het is de bedoeling om in 2021 de kaap van 50 000 euro te ronden. Uiteindelijk kwamen we uit op een bedrag van 100 222 euro.
In 2018 ontstond Fluvius uit de fusie van Eandis en Infrax. Al sinds 2010 organiseert Infrax allerlei acties voor Kom op tegen Kanker. Logisch dus dat Kom op tegen Kanker naast de Voedselbanken het tweede goede doel van Fluvius werd na de fusie.
Naast al onze fundraisingacties bestaat een deel van het jaarlijks ingezamelde bedrag voor de goede doelen uit giften van onze medewerkers.
Guy De Munck, coördinator van de werking rond goede doelen binnen Fluvius, blikt tevreden terug: “Zelfs in tijden waarin het allesbehalve evident is om acties te organiseren voor goede doelen, krijgen we toch mooie bedragen bij elkaar. Het is prachtig om te zien hoe onze medewerkers zich elk jaar weer engageren om de goede doelen én elkaar een warm hart toe te dragen.”
Foto vlnr: Fluvius CEO Frank Van Brabant, Guy De Munck (Fluvius), gedelegeerd bestuurder Jozef Motar en voorzitter Piet VanTemsche, beiden van de Voedselbanken.