Controleer het risico op uitvallende omvormers van zonnepanelen
Met onze netwerkchecker, een gebruiksvriendelijke online tool, kan je eenvoudig controleren of er in jouw buurt of op jouw aansluiting risico is op spanningsproblemen die jouw omvormer kunnen doen uitvallen. Dit is belangrijk, want een uitvallende omvormer kan tijdelijk verhinderen dat jouw zonnepanelen energie opwekken.
Onze netwerkchecker geeft voortaan via een nieuw achterliggend algoritme een nog betere inschatting van het risico op uitval van je omvormer van zonnepanelen. Voorheen baseerden we dit enkel op openstaande meldingen van andere netgebruikers in de buurt en dat gaf niet altijd een volledig beeld.
De nieuwe netwerkchecker maakt gebruik van echte meetdata uit digitale meters, verzameld tijdens zonnige dagen in april 2025. Zo kunnen we veel beter inschatten hoe het spanningsniveau in jouw buurt zich gedraagt, en onderbouwen we het risico op een zichtbare en begrijpelijke manier. Voor ongeveer één miljoen klanten tonen we voortaan een spanningsgrafiek bij de risico-inschatting, zodat je zelf kan zien waarop ons oordeel gebaseerd is.
Hebben we jouw digitale meter niet kunnen uitlezen? Dan combineren we nog steeds klachteninformatie met spanningsmetingen in je omgeving.
Nieuw is ook dat je bij een openstaande klacht de verwachte oplossingstermijn van zodra deze gekend is meteen te zien krijgt.
Wat wordt er precies gecontroleerd?
De netwerkchecker voert een risicoanalyse uit op basis van jouw specifieke situatie. Er zijn twee mogelijke scenario’s:
- Jouw digitale meter werd uitgelezen
- We analyseren je meetgegevens op drie zonnige dagen, geselecteerd op basis van weerdata van het KMI.
- Zo bepalen we of er spanningsproblemen zijn die het risico op een (tijdelijke) uitvallende omvormer verhogen.
- Jouw digitale meter werd niet uitgelezen of je hebt nog een analoge meter
- We kijken naar gegevens van naburige aansluitingen in jouw buurt.
- We controleren of er nog openstaande klachten zijn over uitvallende omvormers met een netwerkprobleem.
Hoe vaak worden de gegevens vernieuwd?
- De grafiek met jouw metingen wordt minstens één keer per jaar vernieuwd, bij aanvang van het zonneseizoen.
- Gegevens van andere klanten worden regelmatig herbekeken.
- Nieuwe of opgeloste klachten zijn onmiddellijk zichtbaar in het resultaat van de netwerkchecker.
Zo streven we naar actuele en betrouwbare informatie.
Hoe interpreteer je het risico?
De netwerkchecker toont één van de volgende risicocategorieën, afhankelijk van de gegevens die beschikbaar zijn:
- Laag risico
- We kunnen je meetgegevens uitlezen én zien geen aanwijzingen van spanningsproblemen.
- Er zijn geen lopende klachten over uitvallende omvormers in jouw omgeving.
⇒ De kans dat jouw omvormer uitvalt, wordt door Fluvius als klein ingeschat.
- Gemiddeld risico
- We hebben geen toegang tot je meetgegevens (bijv. bij een analoge meter)
- In je buurt zijn er spanningsproblemen of lopende klachten.
⇒ De kans dat je omvormer uitvalt is aanwezig, maar niet met zekerheid vast te stellen.
- Hoog risico
- Op basis van jouw meetgegevens zien we dat er een hoge spanning voorkomt. Hierdoor achten we de kans op een uitvallende omvormer hoog
⇒ De kans is hoog dat je omvormer uitvalt bij veel zon.
- Op basis van jouw meetgegevens zien we dat er een hoge spanning voorkomt. Hierdoor achten we de kans op een uitvallende omvormer hoog
Wat moet je doen bij een hoog risico?
Een melding van hoog risico betekent niet automatisch dat je omvormer al uitgevallen is. Het betekent wel dat de kans op een tijdelijke uitval reëel is.
Daarom raden we volgende stappen aan:
- Controleer de app of het portaal van je omvormer: zie je onderbrekingen bij zonnig weer?
- Meld een effectieve uitval aan Fluvius via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7).
- Je kan mogelijks recht hebben op een financiële compensatie, zolang het probleem nog niet verholpen is.
Meer info over compensatie en meldingen vind je op onze pagina over uitvallende omvormers.
Waarom wordt het probleem niet meteen opgelost?
Om het elektriciteitsnet te versterken zijn vaak lokale investeringswerken nodig, zoals:
- verzwaring van kabels of transformatoren;
- bijplaatsen van cabines (op beschikbare gronden en na omgevingsvergunning).
Deze projecten nemen tijd en vereisen planning, goedkeuring en samenwerking met aannemers.
⇒ Wil je weten of er al werken gepland zijn in jouw buurt? Bel ons op 078 35 35 00.
Veelgestelde vragen
Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik heb al zonnepanelen. Wat houdt dit concreet in?
Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Uitvallende omvormers zijn een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om te controleren of jouw omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.
We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.
Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen. Is dit nog steeds zinvol?
Dit betekent concreet dat jouw omvormer tijdelijk kan uitschakelen wanneer er veel zonne-energie in het elektriciteitsnetwerk wordt geïnjecteerd. Uiteraard betekent dat niet dat je zonnepanelen nooit zullen werken. Zonnepanelen zijn en blijven een zinvolle investering. Een uitvallende omvormer is een lokaal en tijdelijk probleem. Raadpleeg na de installatie van je zonnepaneleninstallatie de bijhorende app of het online portaal om te controleren of je omvormer soms tijdelijk uitvalt bij veel zonneschijn. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.
We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.
Ik krijg de melding dat er een hoog risico is dat mijn omvormer uitvalt. Krijg ik nu automatisch een financiële compensatie van Fluvius?
Een hoog risico betekent dat er een kans bestaat dat je omvormer uitvalt, dat betekent dus niet dat je omvormer ook effectief uitvalt. Raadpleeg daarom de app of het online portaal van je omvormer om dit verder te controleren. Wanneer je ook effectief een uitval opmerkt, kan je hierover een melding doen bij Fluvius om een financiële compensatie te krijgen totdat het probleem door ons wordt opgelost.
We raden je sowieso aan om ons op te bellen om aan te geven dat je een hoog risico hebt. Dat doe je via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7), dan helpen we je graag verder. Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze webpagina rond uitvallende omvormers.
Ik krijg de melding dat ik een laag risico heb. Betekent dit dat Fluvius garandeert dat mijn omvormer nooit zal uitvallen?
Een laag risico betekent enkel dat er vandaag geen openstaande klachten (meer) in behandeling zijn in jouw buurt en dat de meetgegevens niet wijzen op een uitval van je omvormer. Het aantal zonnepaneleninstallaties op het elektriciteitsnetwerk neemt ieder jaar toe. Hoewel Fluvius grote investeringen doet in de versterking en uitbreiding van het elektriciteitsnet om al deze zonne-energie op te vangen kan het in de toekomst nog steeds voorkomen dat je omvormer tijdelijk en lokaal uitvalt.
Hulp nodig of vragen?
Bel ons op 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7)
Of bezoek onze pagina over uitvallende omvormers.
Samen zorgen we voor een betrouwbaar elektriciteitsnet voor alle zonneproducenten.
Overweeg je zonnepanelen te plaatsen?
Bekijk waar je best rekening mee houdt op onze pagina over het plaatsen van nieuwe zonnepanelen.