Er zijn momenteel valse e-mails (phishing-mails) uit naam van Fluvius in omloop. Lees er hier meer over.

Veelgestelde vragen over elektrische laadpalen

Wat is een laadpaal?

Een laadpaal is een zuil uitgerust met stopcontacten (meestal twee), aangesloten op het elektriciteitsnet (van de gemeente, een bedrijf of bij je thuis), en wordt gebruikt om via een kabel de batterij van een elektrisch voertuig op te laden. Als variante uitvoering bestaat ook de wallbox, waarbij het oplaadpunt op de muur is bevestigd.

Welke soort laadpalen en stekkers zijn er?

Er zijn palen voor standaard, versneld en supersnel laden. En afhankelijk van het type paal, het type van je wagen, het type stroomnet of het land waar je je bevindt, zijn er verschillende soorten stekkers en stopcontacten

Zijn publieke laadpalen vrij te gebruiken?

Laadpalen die op de openbare weg staan of op het terrein van bedrijven, parkeergarages of supermarkten en die voor het publiek toegankelijk zijn niet altijd vrij te gebruiken. Soms heb je een laadpas of -kaart nodig om je te identificeren en de paal te activeren. De stroom wordt dan gratis of tegen betaling geleverd.

Is het elektriciteitsnet van Fluvius overal in Vlaanderen geschikt voor het opladen van mijn elektrische wagen?

Ons land kent historisch gezien twee types gelijkwaardige elektriciteitsnetten: 400 volt-netten en 230 volt-netten. Fluvius installeert al jaren enkel nog 3x400V+N-netten.
De meeste oplaadpalen zijn EU-standaard op 3N400V met nulgeleider. Op deze elektriciteitsnetten is er dus geen enkel probleem.
Op sommige plaatsen in Vlaanderen komt het 3x230V-net nog voor. Op deze elektriciteitsnetten kunnen opladers van bepaalde types elektrische wagens zoals de Renault Zoë en de Smart EQ minder goed werken of zelfs uitvallen.
Maar met de plaatsing van een scheidingstransformator kun je ook op dit net je elektrische wagen zonder problemen opladen.

Wil je weten welk net er in jouw straat ligt? Neem dan contact op met Fluvius via 078 35 35 34.

Kan ik betalen met een bankkaart?

Meestal niet. Een betaalterminal in een laadpaal voorzien zou de prijs nog meer opdrijven.

Is publiek laden duurder dan thuis laden?

Vaak wel. De laadinfrastructuur, het onderhoud en de inrichting van het (parkeer)terrein brengen (investerings)kosten met zich mee die doorgaans in het laadtarief worden verrekend.