Veelgestelde vragen over de Burenpremie

Algemene vragen

Wat is een burenpremie?

De burenpremie wordt door Fluvius uitbetaald aan een BENOvatiecoach voor een collectief renovatieproject.

Wie vanaf januari 2017 zijn woning/appartement energetisch wil renoveren, kan dat in groep doen ( samen met minimaal 10 anderen) en zich laten bijstaan door een BENOvatiecoach.

Een BENOvatiecoach ondersteunt dan minimaal 10 eigenaars uit aanpalende, of uit dezelfde gemeente(s), voor een collectief renovatieproject (bv. dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie,… ).

Het doel is om eigenaars en bewoners te ‘ontzorgen’. De BENOvatiecoach begeleidt hen in de vier projectfases: advies, studie, aankoop en uitvoering. Hij doet dit conform de samen-werkingsovereenkomst met Fluvius en ontvangt voor zijn begeleiding de burenpremie.

Wat is een burenpremieproject of collectief renovatieproject?

Een burenpremieproject of collectief renovatieproject is een project waarbij je voor je BENOvatie een beroep kunt doen op de ondersteuning en ontzorging van een BENOvatiecoach. In groep − minimaal 10 deelnemende wooneenheden of woningen binnen eenzelfde, of binnen aanpalende gemeenten − worden één of meer van volgende energiebesparende maatregelen uitgevoerd:

  • Dak- of zolderisolatie
  • Isolatie van buitenmuren (langs de buitenzijde, langs de binnenzijde of in de spouw)
  • Isolatie van vloeren op volle grond (of van plafonds van kelders of verluchte ruimtes onder een verwarmde ruimte)
  • Hoogrendementsbeglazing
  • Zonneboiler
  • Warmtepomp
  • Ventilatiesysteem
  • Warmtepompboiler

Als een woongebouw uit minstens 10 wooneenheden (appartementsgebouw) bestaat, dan wordt dit opgenomen in 1 collectief renovatieproject.

Aan elke project wordt een BENOvatiecoach toegewezen.

Waar vind ik meer informatie over de burenpremie?

Je vindt hier meer informatie over de burenpremie en de collectieve BENOvatieprojecten. Sinds april 2024 kan je je niet meer opgeven als kandidaat - BENOvatiecoach.

Deelnemen aan een project

Wat zijn de voorwaarden om in te stappen in een collectief renovatieproject?

Sinds 01/01/2025 kan je je niet meer aanmelden voor de begeleiding van een BENOvatie-coach, maar kan je met je vragen en/of project terecht bij het energiehuis in je buurt.

Kan ik aanspraak maken op een burenpremie?

Sinds 01/01/2025 kan je je niet meer aanmelden voor de begeleiding van een BENOvatie-coach, maar kan je met je vragen en/of project terecht bij het energiehuis in je buurt.

Hoe kan ik me inschrijven voor een collectief renovatieproject?

Sinds 01/01/2025 kan je je niet meer aanmelden voor de begeleiding van een BENOvatie-coach, maar kan je met je vragen en/of project terecht bij het energiehuis in je buurt.

Voor welke renovaties kan ik een beroep doen op een collectief renovatieproject?

Sinds 01/01/2025 kan je je niet meer aanmelden voor de begeleiding van een BENOvatie-coach, maar kan je met je vragen en/of project terecht bij het energiehuis in je buurt.

Op welke termijn moeten de werken afgerond zijn?

Sinds 01/01/2025 kan je je niet meer aanmelden voor de begeleiding van een BENOvatie-coach, maar kan je met je vragen en/of project terecht bij het energiehuis in je buurt.

Voor begeleidingen die werden opgestart vóór 01/01/2025 is er tijd om de werken te laten uitvoeren met een factuur ten laatste op 30/06/2026.

Er wordt geen termijn gesteld voor de uitvoering van de werken. De BENOvatiecoach treedt op als centraal aanspreekpunt. Hij beantwoordt je vragen, geeft advies, licht je woning door, verzamelt offertes en kiest samen met de deelnemers een geschikte aannemer. De werken worden uitgevoerd in overleg met alle deelnemers en hun aannemer.

Wat als ik geen financiële middelen meer heb om mijn werken te laten uit-voeren?

De toegewezen BENOvatiecoach geeft je een indicatie van de kosten van de werken en van de energiebesparing. Hij informeert je ook over de financieringsmogelijkheden (energielening) en de individuele premie(s) waarop je recht hebt.

Wanneer je een offerte van een aannemer ‘voor akkoord’ tekent, is dat een overeenkomst tussen jou en de toegewezen aannemer. Lees dus ook de kleine lettertjes, vooral het artikel met betrekking tot stopzetting van de werken na akkoord. Let wel: Fluvius staat hier los van en hebben hierin geen aansprakelijkheid.

Ik heb klachten over de BENOvatiecoach. Hoe kan ik dit doorgeven?

Klachten over je toegewezen BENOvatiecoach, kun je hier doorgeven. Fluvius zal vervolgens de klacht bespreken met de desbetreffende BENOvatiecoach.

Wat indien ik klachten heb over de uitvoering van de werken?

Bespreek eventuele klachten rechtstreeks met de uitvoerende aannemer en met je BENOvatiecoach. Let wel: Fluvius is niet aansprakelijk voor schade, veroorzaakt door de uitvoerder van de werken.

Kan ik de werken gelijk wanneer stopzetten?

Zolang je geen offerte ‘voor akkoord’ tekent, kun je je deelname aan het project op elk moment stopzetten.

Stap je tijdens de uitvoering van de werken uit het project, dan moet je dit bespreken met je BENOvatiecoach en de aannemer die de renovatiewerken uitvoert.

Let wel: Fluvius staat hier los van en draagt hierin geen verantwoordelijkheid.

Ik verhuis en de werken zijn nog bezig. Wat nu?

Wie een offerte voor de uitvoering van werken tekent, moet in principe ook de factuur betalen. Overleg vooraf met de nieuwe eigenaar wie de uitvoeringskosten effectief zal betalen. Let wel: Fluvius staat hier los van en draagt hierin geen verantwoordelijkheid.

Aan hoeveel collectieve renovatieprojecten kan ik deelnemen?

Per woning/appartement kun je maximaal 2 keer deelnemen aan een collectief renovatieproject. Dit wordt door Fluvius opgevolgd en gecontroleerd.