Er zijn momenteel valse e-mails (phishing-mails) uit naam van Fluvius in omloop. Lees er hier meer over.

Valt jouw omvormer uit?

Als je zonnepanelen hebt en je omvormer valt uit, dan is dat natuurlijk vervelend. Het gebeurt soms in landelijk gebied wanneer er veel zonnepaneleninstallaties in jouw buurt op het net zijn aangesloten. Wanneer er op zonnige dagen veel stroom wordt geproduceerd, kan die niet afvloeien naar het elektriciteitsnet. Je zonnepanelen gaan dan in veiligheidsmodus om zowel zichzelf als het elektriciteitsnet te beschermen, en je omvormer valt uit.

Wat kan jij doen als je omvormer uitvalt?

Bekijk eerst of het probleem aan je binneninstallatie ligt.

  • Is dat zo? Contacteer je elektriciteitsinstallateur.
  • Is dat niet zo? Meld ons je storing via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7).

Wat doen wij als jouw omvormer uitvalt?

Binnen de 10 werkdagen na je melding komen we bij je langs en bekijken we jouw situatie. Kunnen we het probleem meteen oplossen, dan doen we dat.

Zijn bijkomend onderzoek en metingen nodig, dan starten we die op. Je krijgt binnen 1 maand na ons bezoek meer uitleg over de oplossing en binnen welke termijn we die kunnen uitvoeren.

  • Kunnen we het probleem oplossen met een kleine operationele ingreep aan het elektriciteitsnet? Dan doen we dat binnen de 30 dagen na ons eerste bezoek. Een tweede huisbezoek is hiervoor niet nodig.
  • Is het elektriciteitsnet niet zwaar genoeg? Dan moet het net versterkt of uitgebreid worden. Dat kan door:
    • structurele werken aan het net. Daarvoor hebben we 18 werkweken of ongeveer 4 maanden nodig. We zijn er ons van bewust dat dit een lange periode is, maar we hebben die tijd nodig om het probleem structureel aan te pakken.
    • een nieuwe distributiecabine te plaatsen. Ons doel is om dat binnen 1 tot 2 jaar te realiseren. Dat duurt lang, maar er komt ook heel wat bij kijken. Voor de constructie van een distributiecabine moeten we eerst een geschikt stuk grond zoeken. Nadien is het wachten op de vereiste vergunningen om de cabine te mogen plaatsen.

Krijg je een compensatie als je omvormer uitvalt?

Ja, als je omvormer soms uitvalt, heb je mogelijk recht op een compensatie.

Bedrag

De forfaitaire compensatie in 2022 bedraagt 7,5 euro per kVA omvormervermogen.

Voorbeelden

  • Voor een kleine recente residentiële installatie met 8 panelen en 2.5 kVA omvormervermogen komt dat neer op een tegemoetkoming van 18.75 euro (=7.5 euro x 2.5 kVa).
  • Voor een gemiddelde installatie met 16 panelen en 4 kVA omvormervermogen bedraagt de vergoeding 30 euro (=7.5 euro x 4 kVA).
  • Bij een grote installatie met 30 panelen en 10 kVA omvormervermogen komt de vergoeding neer op 75 euro (=7.5 euro x 10 kVA).

Heb je recht op groenestroomcertificaten (GSC)? Dan krijg je hiervoor een bijkomende compensatie. Deze compensatie wordt bepaald op basis van een verlies van 34 kWh per kVA en de waarde van de groenestroomcertificaten.

 

GSC Bijkomende compensatie GSC/kVA
450 15,30
350 11,90
330 11,22
300 10,20
270 9,18
250 8,5
230 7,82
210 7,14
90 3,06
NVT 0,00

Voorwaarden

Je hebt recht op een compensatie als de voorwaarden hieronder vervuld zijn.

  1. Je hebt een decentrale productie-eenheid, aangesloten op het laagspanningsnet, waarvan de omvormer soms uitvalt.
  2. De omvormer valt niet uit door een fout van de binneninstallatie.
  3. Je hebt ons de storing ‘het uitvallen van je omvormer’ gemeld via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7).
  4. Wij konden het probleem van de uitvallende omvormer niet oplossen binnen de 90 dagen (in 2022) of binnen de 30 dagen (vanaf 2023) na melding van de storing.

Aanvraag en uitbetaling

Je kan de compensatie aanvragen vanaf 14 juli 2022. We betalen de compensatie één keer per jaar uit, ten laatste op 30/11 van het jaar.

Voldoe je aan de voorwaarden?