Wat betekent dit voor mij?
Door de beperking kun je niet zomaar meer alle toestellen tegelijkertijd gebruiken. Wanneer je een hoog verbruik hebt, valt de stroom uit. Gelukkig kunnen onze tips je helpen om zo’n stroomuitval te voorkomen.
Wat moet ik doen?
Stap 1:
Sluit een energiecontract af met een commerciële energieleverancier. Geef jouw meterstanden en EAN(s) door, en je energieleverancier brengt alles voor jou in orde.
Je vindt een lijst met alle commerciële energieleveranciers op de website van de VREG.
Ben jij niet de huidige bewoner? Bezorg ons via het contactformulier de nodige bewijsstukken (bv. een huurcontract, verkoopakte, energieovernamedocument, …) die aantonen dat je niet de verbruiker bent.
Stap 2:
Krijgen we op tijd een geldige contractaanvraag van je (nieuwe) commerciële energieleverancier, dan zetten we je energielevering niet stop en krijg je weer volledige toegang tot je elektriciteitsvermogen.
Ontvangen we geen geldige contractaanvraag, dan stoppen we de levering van je energie binnen enkele dagen. Je hebt er dus alle baat bij je energiecontract zo snel mogelijk in orde te brengen, zodat we je energielevering niet hoeven stop te zetten.
Belangrijk!
Heb je geen elektriciteit en/of aardgas nodig (bijvoorbeeld bij leegstand of verbouwing)? Dan kan je de meter(s) buiten dienst laten nemen. Dat vraag je aan via mijn.fluvius.be of via 078 35 35 34.
Opgelet! Een buitendienststelling van een meter is niet gratis. Je ontdekt via de links hoeveel dit kost voor elektriciteit en aardgas.
Hoe voorkom ik stroomuitval bij beperkt vermogen?
- Gebruik geen toestellen die meer dan 2 300 watt verbruiken.
- Gebruik toestellen die veel verbruiken alleen als het echt nodig is.
- Gebruik zo weinig mogelijk elektrische toestellen voor de verwarming.
- Gebruik zo weinig mogelijk toestellen op hetzelfde moment.
- Hou rekening met toestellen die altijd aanstaan, zoals een koelkast of diepvriezer.
- Hou rekening met sluipverbruik, zoals toestellen met een stand-bymodus.
Wat moet ik doen als mijn digitale meter uitvalt?
Als je digitale elektricteitsmeter is uitgeschakeld omdat je het beperkt vermogen hebt overschreden, zie je dit symbool op het scherm:
Stap 1:
Schakel enkele elektronische toestellen uit.
Stap 2:
Controleer of de verliesstroomschakelaar in je zekeringskast en/of de hoofdschakelaar van je digitale meter is uitgevallen.
Stap 3:
Schakel je meter weer in. Je ontdekt hoe je dat doet door naar de pagina ‘Hoe werkt mijn digitale meter?’ te gaan en te klikken op jouw type meter.
Stap 4:
Is je meter weer ingeschakeld, dan zie je op de display van je digitale elektriciteitsmeter een driehoekje bij ‘status gesloten’ en de code 1.8.1 (= de totale afname van energie op dagtarief in kWh).
Vragen?
Onze collega’s helpen je graag verder. Je contacteert hen via ons contactformulier of via onze infolijn op 078 35 35 34.