Fluvius als noodleverancier

Fluvius als noodleverancier: wat houdt dat in?

Als je energieleverancier om welke reden dan ook geen energie meer kan leveren, hoef je je geen zorgen te maken. Fluvius treedt tijdelijk op als noodleverancier en zorgt dat je niet zonder elektriciteit of gas komt te zitten. Hoe verloopt de noodprocedure precies? En welke stappen moet je zelf ondernemen?

Fluvius als noodleverancier: brandend actueel
Het Vlaamse energielandschap telt heel wat energieleveranciers. Als een leverancier failliet gaat of om welke reden dan ook geen toegang meer heeft tot het energienet, dan treedt Fluvius tijdelijk op als noodleverancier voor de getroffen klanten.

Zo konden bijvoorbeeld 70 000 klanten bij Fluvius terecht nadat de Vlaamse Energieleverancier op 7 december 2021 de boeken neerlegde. Kort daarna werd het toegangscontract van energieleverancier Watz tot het aardgas- en elektriciteitsnet stopgezet, waardoor er nog eens 34 000 klanten op Fluvius terugvielen.

Nu ook AECO/Energie 2030 geen aardgas meer levert, staat Fluvius opnieuw klaar om hun klanten op te vangen. Snel op zoek gaan naar een nieuwe leverancier is evenwel de boodschap. Hierna leggen we uit waarom.
 

Welke stappen onderneemt Fluvius als noodleverancier?

In eerste instantie brengen we je op de hoogte van de regeling en het noodtarief. Als de energieleverancier officieel zijn activiteiten stopzet, treden we onmiddellijk op als noodleverancier. Vanaf dat moment zijn we tegelijk je energieleverancier en distributienetbeheerder.

Hoelang treedt Fluvius op als leverancier?

De noodleveranciersregeling is slechts een tijdelijke oplossing:

  • residentiële klanten (gezinnen) kunnen er gedurende 1 jaar op terugvallen;
  • niet-residentiële klanten (bedrijven en buitenverblijven) hebben 2 maanden om een nieuwe leverancier te vinden.

Bovendien is het in het belang van je portefeuille om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier: onze tarieven zijn minder interessant dan bij de meeste commerciële leveranciers omdat we van de ene op de andere dag de energie moeten inkopen. Dat geeft ons een kwetsbare onderhandelingspositie, waardoor we simpelweg niet tegen gunstige tarieven kunnen aankopen.
 

Hoe berekent Fluvius het noodtarief?

Op onze website of via de V-test van de VREG kun je het actuele noodtarief voor elektriciteit en gas opzoeken. Heb je recht op een sociaal tarief? Dan krijg je dat ook bij Fluvius als noodleverancier.

De meterstand die we gebruiken om je slotfactuur te berekenen, is afhankelijk van je type meter:

Heb je een digitale meter? Dan lezen we je meterstand uit zodra je contract afloopt.
Heb je een analoge meter? Dan bezorg je je meterstanden aan je nieuwe leverancier. Als je nieuwe leverancier je meterstanden niet doorgeeft, maken we een schatting op basis van je verbruik tijdens de vorige periode om je slotfactuur op te stellen.
 

Wat moet je als getroffen klant doen?

Je gaat best onmiddellijk op zoek naar een nieuwe leverancier. Met de V-test van de VREG kun je makkelijk de tarieven van alle leveranciers vergelijken. Breng je nieuwe leverancier zeker op de hoogte van de situatie om een snelle en vlotte overgang te garanderen.

Vraag je nieuwe energieleverancier verder om je contract met terugwerkende kracht te laten ingaan. Dat wil zeggen dat de startdatum van je nieuwe contract aansluit op de einddatum van je vorige – bij de leverancier die eerder in de noodsituatie terechtkwam. Zo blijf je bij een commerciële leverancier aangesloten en krijg je geen rekening van Fluvius. Je kunt een beroep doen op deze regeling tot één maand nadat je leverancier ermee opgehouden is.

Wat de situatie ook is, Fluvius helpt je als noodleverancier uit de nood.
 

Meer weten over de noodleveranciersprocedure?
Neem zeker eens een kijkje op onze website onder de rubriek Nieuws of de FAQ-pagina van de VREG.