Veelgestelde vragen over meters

Wanneer plaatst Fluvius een budgetmeter?

Ben je door je commerciële energieleverancier opgezegd (en vind je geen andere leverancier), dan kom je bij Fluvius terecht, die dan als sociale leverancier optreedt.  

Als je ook bij ons je facturen niet correct/tijdig betaalt, stellen we je in gebreke. Daarna heb je nog maximaal 15 kalenderdagen de tijd om de schuld te vereffenen. Gebeurt dit niet, dan is de plaatsing van de budgetmeter onomkeerbaar. Op die manier zorgen we ervoor dat je verder energie kunt verbruiken en vermijden we nieuwe schulden.

Moet je betalen voor een budgetmeter?

De plaatsing van de budgetmeter is gratis, maar we rekenen je wel de levering van energie aan. Weet dat onze tarieven niet altijd de goedkoopste zijn. Snel je eventuele schulden afbetalen via de budgetmeter en terug een contract met een energieleverancier naar keuze, is dan ook de beste optie. Tip: wie de goedkoopste energieleverancier is voor jou kan je hier ontdekken.

Kan je van leverancier veranderen als je een budgetmeter hebt?

Ja, de aanwezigheid van een budgetmeter vormt geen belemmering om terug over te schakelen naar de commerciële markt. Je kunt wel enkel veranderen van leverancier als: 

  • Je geen openstaande schuld meer hebt bij Fluvius. Schulden bij een vroegere, commerciële leverancier worden niet in rekening gebracht 

  • Je een contract hebt gesloten met een commerciële leverancier. 

Zodra je contract ingaat met je nieuwe leverancier, deactiveren we je budgetmeter. Vanaf dan werkt de budgetmeter als een gewone gasmeter of een elektriciteitsmeter met tweevoudig uurtarief. Je  zult vanaf dat ogenblik opnieuw facturen ontvangen van je commerciële leverancier. 

Kan een geplaatste budgetmeter worden weggehaald?

Een geplaatste budgetmeter wordt niet weggenomen. Als je overstapt naar een commerciële leverancier of als je verhuist, dan werkt de budgetmeter als een gewone gasmeter of een elektriciteitsmeter met tweevoudig uurtarief. 

Als je verhuist, dan schakelen we de budgetmeter op de oude woonplaats uit. Op de nieuwe woonplaats, wordt dan opnieuw een budgetmeter geplaatst.

Hoe vind ik snel mijn meternummer elektriciteit terug?

Bij de elektriciteitsmeter met 1 telwerk

Waar staat het meternummer op de elektriciteitsmeter met één telwerk?
  1. Elke meter heeft een eigen nummer, dat je onderaan op de meter kan terugvinden. 

 

  1. De meterstand vind je dan weer bovenaan je meter. In ons voorbeeld is de meterstand gelijk aan 62224. Dat cijfer moet je doorgeven aan Fluvius (de cijfers na de komma hoef je niet te noteren). 

Bij de elektriciteitsmeter met twee telwerken

Waar vind je het meternummer terug van een elektriciteitsmeter met twee telwerken?
  1. Elke meter heeft een eigen nummer, dat je bovenaan op het scherm van de meter kan terugvinden. 

 

  1. De meterstand vind je dan weer onderaan. In ons voorbeeld is de meterstand gelijk aan 54415. Dat cijfer moet je doorgeven aan Fluvius (de cijfers na de komma hoef je niet te noteren).  

Digitale meter

Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters voor elektriciteit en gas. Wie bouwt of verbouwt en een nieuwe elektriciteits- of gasmeter aanvraagt, krijgt vanaf dan automatisch een digitale meter. Op langere termijn krijgen alle gezinnen en kleinere bedrijven zo’n digitale meters.    

Bij eigenaars van zonnepanelen en gezinnen met een budgetmeter vervangen we de meters in de komende jaren gratis. We laten je altijd vooraf weten wanneer we bij je langskomen voor zo’n vervanging. 

Hoe vind ik snel mijn meternummer aardgas terug?

Waar vind je het meternummer terug van een aardgasmeter?
  1. Elke meter heeft een eigen nummer, dat je bovenaan op het scherm van de meter kan terugvinden. 

 

  1. De meterstand vind je dan weer onderaan. In ons voorbeeld is de meterstand gelijk aan 25003. Dat cijfer moet je doorgeven aan Fluvius (de cijfers na de komma hoef je niet te noteren).  

Hoe kan ik de budgetmeterkaart opladen?

Je kunt je kaarten opladen in onze klantenkantoren, de oplaadpunten die 24/7 beschikbaar zijn of bij het OCMW.  

 

Wat moet je doen vóór je herlaadt?  

  • Steek je kaart in de meter bij jou thuis vóór je vertrekt  

  • Controleer of het cijfer [9] verschijnt op het scherm van je meter. Dan is alles in orde en hoor je twee pieptonen  

  • Breng zeker deze zaken mee:  

  • Je kaart voor de budgetmeter en de referentiecode (staat op je kaart)  

  • Je bankkaart  

 

Betalen kan je het makkelijkste met een bankkaart via een betaalautomaat in één van onze klantenkantoren, de oplaadpunten of het OCMW.  

Heb je geen bankkaart? Dan kan je ook betalen door een bedrag te storten in een kantoor van bpost op het rekeningnummer BE84 0910 1787 0459. Als mededeling vermeld je het referentienummer (13 cijfers) dat op je budgetmeterkaart staat. Vraag in het postkantoor naar een betaalbewijs en breng dat mee naar een klantenkantoor in je buurt. Een medewerker zet dan het bedrag op je budgetmeterkaart.  

Wie moet de kast plaatsen?

Iedere eigenaar van een gezinswoning, appartement of klein bedrijf (aansluitvermogen kleiner dan of gelijk aan 56 kilovolt-ampère of kVA) die sinds 1 januari 2018:

  • een meetopstelling plaatst in een nieuwbouw
  • zijn elektrische meetinrichting wil verplaatsen of wijzigen, en nog niet beschikt over een ‘25S60’-meterkast met doorzichtig deksel.

De plaatsing van de basisopstelling (universele 25D60-kast) kun je laten uitvoeren door Fluvius. Maar je kunt dat ook zelf doen, of overlaten aan je installateur.

Voor zwaardere (+ 56 kVA), telegelezen aansluitingen, zoals bij grotere of industriële bedrijven, blijft de huidige opstelling en kast bestaan, ook voor nieuwe installaties.

In welke regio’s wordt de nieuwe kast geplaatst?

De nieuwe kast is verplicht in Vlaanderen.
Pas op: de Brusselse netbeheerder Sibelga en de Waalse netbeheerder Ores werken met een ander type meterkast.

Verdwijnt de klassieke 25S60-meterkast uit het aanbod van de groothandel?

Neen. Voor zwaardere (+ 56 kVA) (telegelezen) aansluitingen, zoals bij grotere of industriële bedrijven, blijft de huidige opstelling en kast bestaan, ook voor nieuwe installaties. De klassieke 25S60-meterkast zal daarvoor dus wel beschikbaar blijven.

Waarom een budgetmeter?

Dankzij de budgetmeter blijf je bewust van je energieverbruik. Het zet je ertoe aan energie te besparen, waardoor je vermijdt dat schulden oplopen. Om redenen van schuldbeheersing zijn klanten vaak zelf vragende partij om een budgetmeter te krijgen. Daarnaast verplicht de huidige wetgeving om budgetmeters te plaatsen bij klanten met betalingsmoeilijkheden.