Er zijn momenteel valse e-mails (phishing-mails) uit naam van Fluvius in omloop. Lees er hier meer over.

Vermoed je een probleem aan je elektriciteitsmeter?

Een defecte meter komt in de praktijk zelden voor. Onze elektriciteit- en gasmeters voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen, opgelegd door de FOD Economie.

Valt je energiefactuur hoger uit dan verwacht en vermoed je een probleem aan je meter? De praktijk leert dat er veel oorzaken kunnen zijn voor een hogere factuur. Gebruik onze handige vragenlijst om snel de oorzaak te vinden en om in de toekomst hoge facturen te vermijden.

Is jouw energieprijs gewijzigd?

Energieprijzen kunnen schommelen en wijzigen. Ga er niet van uit dat je meter niet correct werkt omdat je factuurbedrag hoger is, maar controleer eerst het aantal verbruikte kWh ten opzichte van vorig jaar. Op je factuur vind je een historiek van je verbruiken. Het is goed mogelijk dat je verbruik hetzelfde is gebleven, maar dat de prijs van de energie gestegen is. Ook als je minder voorschotten betaalde dan vorig jaar, is een stijging van je energiefactuur mogelijk.

Zijn de meterstanden op jouw factuur correct?

Heb je een klassieke meter?

Vergelijk de meterstanden op je factuur met de meterstanden die door Fluvius werden opgenomen of die je zelf aan ons hebt doorgegeven.

Heb je een digitale meter?

Dan worden je meterstanden automatisch doorgestuurd. Je kunt je meterstanden en je verbruiken makkelijk zelf raadplegen en vergelijken. Ga naar mijn.fluvius.be en maak een account aan. Op dit platform kan je je elektriciteitsverbruik per kwartier, per dag, per maand en per jaar bekijken.

Zijn de meterstanden niet correct op jouw factuur? Neem contact op met je energieleverancier.

Is er een verandering in jouw energieverbruik?

Bepaalde veranderingen in woon- of gezinssituaties, kunnen het energieverbruik doen wijzigen. Je verbruik kan ook stijgen door bijvoorbeeld telewerk. 
De aankoop van bepaalde elektrische toestellen kunnen ook de oorzaak zijn van een hoog verbruik. Denk bijvoorbeeld aan:

  • airconditioning
  • warmtepomp
  • elektrisch voertuig
  • zwembad

Let ook op met sluimerverbruik. Sommige toestellen gebruiken stroom, ook wanneer je ze niet gebruikt. Denk maar aan je modem, de tv-box en de digitale klok op je oven.

Besparen op je energiefactuur? Ga aan de slag met deze nuttige tips.

Heb je een oud of defect elektrisch toestel?

Oude huishoudtoestellen kunnen serieuze energievreters zijn. Misschien is een oude koelkast of wasmachine wel de boosdoener in je verbruik. Met een energiemeter bekijk je eenvoudig het energieverbruik van het aangesloten apparaat.

Is je elektrisch toestel verouderd en misschien defect? Kies bij de aankoop van een nieuw exemplaar voor een gunstig energielabel.

Heb je zonnepanelen en ondervind je een defect aan je omvormer? Klik hier voor meer informatie.

Heb je alle vragen overlopen?

Vermoed je nog steeds een defect aan je meter? Vul de checklist in voor een klassieke meter of voor een digitale meter. Bezorg ons deze checklist via deze contactpagina. Als je de checklist toevoegt aan je klacht, kunnen we de klacht sneller behandelen.