Alle energieleveranciers en distributienetbeheerders stapten over naar een nieuw, gezamenlijk dataplatform voor de uitwisseling van klantgegevens (bv. meterstanden, adres, …). Bij die omschakeling kwamen in uitzonderlijke gevallen klanten vast te zitten.
Heel concreet betekent dit dat we de meterstanden wel correct ontvangen, maar niet kunnen doorsturen naar jouw leverancier. Daardoor kan die nog geen correcte slotfactuur voor jou opstellen.
We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Samen met alle energieleveranciers en andere marktpartijen werken we hard om dit probleem op te lossen.
Veelgestelde vragen
Ik krijg geen slotfactuur, omdat mijn meterstanden niet worden doorgestuurd naar mijn energieleverancier. Wat kan ik doen?
Bellen of mailen heeft weinig zin. We zijn ons bewust van de geblokkeerde meterstanden en proberen die zo snel mogelijk door te sturen naar je leverancier. Je meterstanden zijn dus zeker niet verloren, alleen verloopt de communicatie met je leverancier met vertraging.
Om toch zicht te houden op je verbruik, kan je intussen bij Fluvius nog altijd je verbruikshistoriek tot drie jaar in het verleden opvragen.
- Voor klanten met een klassieke meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Waarom krijg ik geen voorschotfacturen van mijn energieleverancier?
Doordat bepaalde gegevens nog vastzitten in de systemen, kan het zijn dat het contract bij jouw leverancier nog niet volledig afgerond kon worden. Zodra de gegevens gedeblokkeerd zijn, wordt dit – in de mate van het mogelijke – met terugwerkende kracht rechtgezet.
Hoe verkrijg ik een overzicht van mijn verbruik?
Blijft je slotfactuur uit, maar wil je toch een idee van je verbruik, dan kan je online een historiek aanvragen. Afhankelijk van welke energiemeter je hebt, doe je dat zo:
- Voor klanten met een klassieke (terugdraaiende) meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Kan ik veranderen van energieleverancier of mijn contract stopzetten, ook al zitten mijn gegevens vast?
Dat kan, al kan ook hierbij de verwerking enige tijd duren. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd, wordt alles - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht in orde gebracht.
Ik heb zonnepanelen gelegd, maar dit geraakt niet tot bij mijn energieleverancier. Krijg ik alsnog een vergoeding voor mijn injectie?
Zodra je gegevens gedeblokkeerd zijn, brengt je leverancier je contract met terugwerkende kracht in orde, rekening houdend met je injectie.
Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de aanrekening van het capaciteitstarief?
Nee, dit heeft geen impact op je aanrekening. Zodra je gegevens gedeblokkeerd en doorgestuurd zijn, maakt je leverancier met terugwerkende kracht een correcte factuur op. Die houdt daarbij rekening met het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023.
Wordt mijn basispakket gas en elektriciteit uitbetaald door mijn energieleverancier?
Mocht de automatische uitbetaling van je basispakket gas en elektriciteit door de blokkage in onze systemen zijn foutgelopen, dan kan je tussen 23 januari 2023 en 15 april 2023 zelf je aanvraag online indienen.
Ik heb een nieuwe meter en mijn leverancier is hiervan nog niet op de hoogte. Wat kan ik doen?
Je hoeft zelf niets te doen. Hoewel de gegevens van je metervervanging laattijdig worden doorgestuurd, verandert er niets aan de datum of de gegevens zelf. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd en doorgestuurd, wordt alles met terugwerkende kracht rechtgezet.