Kwartierwaarden

Wat zijn kwartierwaarden?

De digitale meter voor elektriciteit biedt je de mogelijkheid om je verbruik per kwartier te meten. Dit noemen we de kwartierwaarden. Deze vormen de basis voor verschillende diensten:

Om van deze diensten gebruik te maken, dien je hier expliciete toestemming te geven.

Wat gebeurt er met mijn kwartierwaarden?

Historiek bijhouden

Je kan de uitlezing van je kwartierwaarden zelf activeren. Pas vanaf de activatie wordt een historiek bijgehouden. Op basis van die historiek kan je inschatten of het interessant is voor jou om deel te nemen aan een dynamisch contract, flexibiliteit of energiedelen. Vanaf 2026 worden de kwartierwaarden standaard uitgelezen voor elektriciteit.

Jouw kwartierwaarden zullen niet gedeeld worden met jouw energieleverancier of energiedienstverlener. Hiervoor hebben we nog steeds jouw toestemming nodig. Wens je een dynamisch contract af te sluiten bij jouw energieleverancier? Dan moeten we jouw kwartierwaarden doorgeven voor de opmaak van je factuur en spreken we van SMR3 of meetregime 3. Wens je gebruik te maken van de diensten van een energiedienstverlener? Dan zal die je verbruiksgegevens ontvangen via een mandaat en wijzigt je meetregime niet.

Verlaag je energiefactuur

Via Mijn Fluvius kan je jouw verbruikshistoriek tot en met de vorige dag bekijken. Dit biedt jou de mogelijkheid om je grootverbruikers en eventueel sluimerverbruik te identificeren en aan te pakken. Zo verlaag je jouw toekomstige energiefactuur.

Je kan zelfs een stap verder gaan en gebruik maken van een energie management systeem. Dit systeem meet, beheert en optimaliseert je energieverbruik. Met die informatie kan je aan de slag om jouw verbruik bij te stellen en een lagere energiefactuur te bekomen. Meer informatie over de verschillende mogelijkheden, vind je op maakjemeterslim.be.

Je kan via Mijn Fluvius trouwens makkelijk zien welke informatie je deelt en met wie.

Schermafdruk van Mijn Fluvius waar je info over de kwartierwaarden kan vinden

Veelgestelde vragen

Worden mijn kwartierwaarden gebruikt voor mijn factuur?

Neen. Het verbruik op je factuur wordt bepaald door het verschil tussen je meterstanden op de start- en einddatum van je verbruiksperiode. Je kwartierwaarden zijn louter informatief en worden niet standaard doorgestuurd naar jouw energieleverancier.

Er zijn wel enkele uitzonderingen:

  • Je hebt een dynamisch contract: bij dit type contract betaal je een tarief per uur. Het is daarom noodzakelijk dat de leverancier je kwartierwaarden ontvangt. Zo kunnen zij jouw verbruik per uur berekenen aan het daarvoor geldende uurtarief.
  • Je wilt deelnemen aan energiedelen: omdat de verrekening van de gedeelde energie tussen opwekker en ontvanger per kwartier gebeurt, is het ook hier noodzakelijk dat je leverancier je kwartierwaarden ontvangt.
  • Je wilt deelnemen aan een flexibel energiesysteem.

Kan er een verschil zijn tussen de som van mijn kwartierwaarden en het verbruik op mijn factuur?

Ja, dat kan. Door afrondingsmarges kan de som van je kwartierwaarden lichtjes afwijken van het verbruik op je factuur. Je factuur wordt opgemaakt op basis van de meest actuele gegevens op dat moment. In bepaalde situaties kan dit leiden tot een verschil.

Hieronder schetsen we een voorbeeld van zo’n situatie. Dit is enkel van toepassing indien je jouw kwartierwaarden inzet voor een dynamisch contract en dus meetregime SMR3 hebt.

Het kan gebeuren dat jouw digitale meter op een bepaald moment niet goed communiceert. Gedurende deze periode ontvangt Fluvius geen gegevens van je meter. In dat geval zal Fluvius de kwartierwaarden zelf schatten en doorgeven aan je leverancier. Het is echter mogelijk dat je meter alsnog de kwartierwaarden doorstuurt, nadat je leverancier reeds de afrekening opmaakte. Aan de kant van Fluvius zullen de schattingen wel al worden vervangen door de uitgelezen meetwaarden. Hierdoor is het mogelijk dat de som van de kwartierwaarden nu niet meer overeenkomen met het verbruik op je factuur.

Er zal geen nieuwe factuur volgen voor elke kleine actualisatie van de kwartierwaarden. Deze kleinere verschillen worden daarom door ons bijgehouden en opgeteld. Eens de som een bepaalde grootte bereikt, geven we alle actualisaties door aan jouw leverancier zodat er een nieuwe factuur kan worden opgemaakt.

Wanneer je meter wordt vervangen, kan er ook een afwijking ontstaan.

Wat is het verschil tussen informatieve meetgegevens en voor facturatie gevalideerde meetgegevens?

De kwartierwaarden op Mijn Fluvius zijn louter informatief en worden niet gebruikt voor jouw factuur. Ze kunnen ook beperkt veranderen doorheen de tijd. Bijvoorbeeld, wanneer je meter tijdelijk geen kwartierwaarden kan communiceren, maar deze op een later moment alsnog doorgeeft.

We spreken pas over ‘gevalideerde meetgegevens’ wanneer er een momentopname van jouw meterstanden plaatsvindt voor de afrekening. Deze meetgegevens worden nu gebruikt om jouw factuur te berekenen. Er worden extra kwaliteitscontroles uitgevoerd. In het geval dat er gegevens ontbreken, worden deze geschat conform de daartoe wettelijke voorziene procedures. Zo’n schatting is, op enkele uitzonderingen na, niet betwistbaar.