In dit dossier

Activeer of desactiveer je gebruikerspoorten

Activeer of desactiveer je gebruikerspoorten

Op je digitale elektriciteitsmeter zitten ‘gebruikerspoorten’ waarop je je eigen ‘slimme’ toepassingen kan aansluiten. Je kunt een app op je smartphone kopen of een slimme thermostaat in de keuken laten installeren waarmee je je verbruiksgegevens opvolgt en je energieverbruik stuurt. Als klant zit je zo zélf aan het stuur van je energieverbruik en -productie. 

De gegevens uit de gebruikerspoorten zijn veel gedetailleerder dan de informatie die je netbedrijf bijhoudt. Om je privacy te beschermen, zijn de poorten standaard gedesactiveerd. We activeren ze enkel na jouw expliciete toestemming. Als klant blijf je altijd eigenaar van deze gegevens.  

Hoe activeer of desactiveer je je gebruikerspoorten? ^Terug naar boven

Om je gebruikerspoorten te activeren, of daarna opnieuw te desactiveren, moet je een aanvraag indienen. Belangrijk: de gegevens van je aanvraag moeten overeenstemmen met je contract bij je energieleverancier. Haal er dus best een recente elektriciteitsfactuur bij. Zo dien je je aanvraag in met de juiste informatie. We hebben ook je rijksregisternummer nodig om je identiteit te verifiëren. Hou dus ook je identiteitskaart bij de hand. 

Veelgestelde vragen over (des)activeren ^Terug naar boven

Wat is het verschil tussen de P1- en de S1-poort?

Beide gebruikerspoorten zijn complementair en geschikt voor verschillende toepassingen. De P1-poort stuurt geïnterpreteerde data rechtstreeks uit, weliswaar tegen een lagere frequentie (1s). De S1-poort – die in tegenstelling tot de P1-poort enkel data aanlevert met betrekking tot de elektriciteitsmeter en dus niet voor de gasmeter - geeft enkel stroom en spanningssamples (niet-geïnterpreteerde data) tegen een hele hoge frequentie van 4000x per seconde uit. Uit die samples kan vermogen, energie, stroom, spanning en nog veel meer berekend worden, via een ‘CEMS‘ (centraal energiemanagementsysteem). De CEMS wordt daardoor wel complexer.

Welke data komt er uit mijn gebruikerspoort?

Via de P1-poort zijn je verbruik (kWh), actief vermogen (kW) en enkele kwaliteitsgegevens beschikbaar per seconde. Via de ‘snelle’ S1-poort worden ruwe data aan een bijzonder hoge frequentie ter beschikking gesteld aan een slimme app of thermostaat. Op die manier kun je gedetailleerde verbruiksfeedback en sturing mogelijk te maken.

Staan de gebruikerspoorten automatisch open om gegevens uit te wisselen? En zo niet, hoe kun je ze openen?

Beide gebruikerspoorten zijn gesloten bij plaatsing. De technicus zal de poort dan niet automatisch activeren. Je moet hiervoor een aanvraag doen (mandaat) via de Fluvius-website. Via een authenticatie zal je je gegevens moeten geven waardoor dit geborgd is voor de GDPR-wetgeving. De poort kan dan van op afstand geactiveerd worden. Is er uitzonderlijk geen communicatie mogelijk? Dan zal een technicus ter plaatse komen om dit via het service menu in orde te brengen. Na een verhuis zal de gebruikerspoort van op afstand terug gesloten worden omdat er dan geen mandaat meer is. Er is geen onderscheid tussen de P1- en S1-poort. Ze worden tegelijk geactiveerd en gedeactiveerd. Er is geen aparte vraag mogelijk.

Staat jouw vraag niet in de bovenstaande lijst? Raadpleeg dan zeker ook onze uitgebreide vragenlijst over de digitale meters.