Digitale meter zoekt slimme partner

Ook slim samenwerken?

Om van de digitale meter een succes te maken, rekenen we op heel wat partners:

  • Ook app-bouwers en ontwikkelaars van slimme thermostaten kunnen bij ons aankloppen voor hulp. Zij kunnen hun toepassingen grondig uittesten. Hiervoor werken we samen met twee technologiepartners: Energyville in Genk (in samenwerking met de KULeuven) en HomeLab in Gent (een samenwerking tussen IMEC en de UGent). Wil je een testslot boeken? Of test je jouw technologie liever uit op een digitale meter in jouw bedrijf? Stuur ons dan een digitalemeter [at] fluvius [dot] be ( e-mail.)
  • De elektro- en gasinstallateurs zijn onze natuurlijke partners. We informeren hen graag maximaal over digitale meters. Dat doen we voornamelijk via de bekende vakorganisaties. Zij krijgen heel regelmatig updates van ons. Toch een specifieke vraag over digitale meters? Stuur ons dan een digitalemeter [at] fluvius [dot] be (e-mail.)

Veelgestelde vragen over de digitale meter en samenwerkingen

Kan ik als ontwikkelaar van apps of slimme thermostaten al vroeger een digitale meter krijgen om mijn toepassingen uit te testen? Hoe kan ik een aanvraag doen? Wat is de kostprijs?

Dat kan zeker. In samenwerking met EnergyVille, de UGent en Imec lanceerde Fluvius twee testlabo’s voor digitale energiemeters. Die labo’s bevinden zich op de campus van EnergyVille in Genk, in het HomeLab van Imec en op de UGent in Gent. Bedrijven die Smart Home-systemen of apps ontwikkelen voor de digitale meters kunnen er terecht om hun innovatieve toepassingen gratis te testen in een realistische omgeving.

Dat kan voor zowat alle thuistoepassingen, van verbruiksmeldingen tot het slim sturen van elektrische boilers, warmtepompboilers, laadpalen en batterijen in functie van zonnepanelen.

Surf naar http://idlab.technology of www.energyville.be voor een afspraak. Bedrijven kunnen ook digitale meters aanvragen om hun toepassingen uit te testen in hun eigen labo’s. Die kunnen worden aangevraagd via digitalemeter [at] fluvius [dot] be (digitalemeter[at]fluvius[dot]be).

Wat met klanten die vroeger een spanningsloos contact bij dubbeltarief hebben gevraagd voor de sturing van hun boiler? Blijft die mogelijkheid bij de digitale meters?

Neen, dat is niet mogelijk. Bij de digitale meter is er nog meer informatie beschikbaar, waardoor enkel een spanningsloos contact niet meer volstaat. De gebruikerspoort geeft informatie over energieverbruik, en het is de bedoeling dat lokale energiemanagementsystemen de sturing opnemen. Het netbedrijf is namelijk niet bevoegd om achter de meter te sturen. Voor bestaande aansluitingen zorgen we wel voor een adequate oplossing zodat de klant hetzelfde gebruikscomfort blijft behouden.

Wat als de stroom uitvalt en de batterij leeg is? Stroomt er dan nog gas door de meter of sluit die automatisch af?

De digitale gasmeter is voorzien van een batterij en hoeft dus nooit op het elektriciteitsnet aangesloten te worden. De batterij heeft een levensduur van 15 jaar.  Als de batterij niet meer werkt, dan blijft de energiebevoorrading verzekerd en wordt er niet afgesloten.  Je netbedrijf volgt de levensduur van de batterij en de rapportering van de meter hierover op. 
Als de batterij bijna leeg is, zal de meter preventief vervangen worden.