Alle energieleveranciers en distributienetbeheerders stapten over naar een nieuw, gezamenlijk dataplatform voor de uitwisseling van klantgegevens (bv. meterstanden, adres, …). Bij die omschakeling kwamen in uitzonderlijke gevallen klanten vast te zitten.
Heel concreet betekent dit dat we de meterstanden wel correct ontvangen, maar niet kunnen doorsturen naar jouw leverancier. Daardoor kan die nog geen correcte slotfactuur voor jou opstellen.
We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Samen met alle energieleveranciers en andere marktpartijen werken we hard om dit probleem op te lossen.
Wil je weten of jouw gegevens nog ergens geblokkeerd zitten in de systemen?
Geef dan hieronder de EAN-code van je elektriciteitsmeter en/of aardgasmeter in. Je vindt de EAN-code op je energiefactuur.
Deze info op de website wordt maandelijks vernieuwd.
Veelgestelde vragen
Facturen en tarieven
Ik krijg geen slotfactuur, omdat mijn meterstanden niet worden doorgestuurd naar mijn energieleverancier. Wat kan ik doen?
Bellen of mailen heeft weinig zin. We zijn ons bewust van de geblokkeerde meterstanden en proberen die zo snel mogelijk door te sturen naar je leverancier. Je meterstanden zijn dus zeker niet verloren, alleen verloopt de communicatie met je leverancier met vertraging.
Om toch zicht te houden op je verbruik, kan je intussen bij Fluvius nog altijd je verbruikshistoriek tot drie jaar in het verleden opvragen.
- Voor klanten met een klassieke meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Waarom krijg ik geen voorschotfacturen van mijn energieleverancier?
Doordat bepaalde gegevens nog vastzitten in de systemen, kan het zijn dat het contract bij jouw leverancier nog niet volledig afgerond kon worden. Zodra de gegevens gedeblokkeerd zijn, wordt dit – in de mate van het mogelijke – met terugwerkende kracht rechtgezet.
Hoe verkrijg ik een overzicht van mijn verbruik?
Blijft je slotfactuur uit, maar wil je toch een idee van je verbruik, dan kan je online een historiek aanvragen. Afhankelijk van welke energiemeter je hebt, doe je dat zo:
- Voor klanten met een klassieke (terugdraaiende) meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Kan ik veranderen van energieleverancier of mijn contract stopzetten, ook al zitten mijn gegevens vast?
Dat kan, al kan ook hierbij de verwerking enige tijd duren. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd, wordt alles - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht in orde gebracht.
Ik heb zonnepanelen gelegd, maar dit geraakt niet tot bij mijn energieleverancier. Krijg ik alsnog een vergoeding voor mijn injectie?
Zodra je gegevens gedeblokkeerd zijn, brengt je leverancier je contract met terugwerkende kracht in orde, rekening houdend met je injectie.
Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de aanrekening van het capaciteitstarief?
Nee, dit heeft geen impact op je aanrekening. Zodra je gegevens gedeblokkeerd en doorgestuurd zijn, maakt je leverancier met terugwerkende kracht een correcte factuur op. Die houdt daarbij rekening met het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023.
Verhuizen en nieuwe meter
Ik heb een nieuwe meter en mijn leverancier is hiervan nog niet op de hoogte. Wat kan ik doen?
Je hoeft zelf niets te doen. Hoewel de gegevens van je metervervanging laattijdig worden doorgestuurd, verandert er niets aan de datum of de gegevens zelf. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd en doorgestuurd, wordt alles met terugwerkende kracht rechtgezet.
Hoe krijg ik mijn verhuis geregeld wanneer mijn gegevens geblokkeerd zitten?
Voor een correcte verwerking van je verhuis, bezorg je best een volledig ingevuld energieovernamedocument aan je energieleverancier. Zodra je gegevens niet meer geblokkeerd zijn, zal dit - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht in de systemen, zowel aan de kant van Fluvius als aan de kant van de energieleverancier(s), correct verwerkt worden. Wanneer de werkelijke overnamedatum niet overeenkomt met de datum die op het overnamedocument werd ingevuld, meld dit dan zeker bij je energieleverancier.
Let op: wanneer je een digitale meter hebt, zullen de meterstanden gebruikt worden, die werden uitgelezen op de datum van overname.
Hierbij vind je het energieovernamedocument en het energieovernamedocument met lokale productie:
Energieovernamedocument
Energieovernamedocument - Productie-installatie hernieuwbare energie
Vergoeding
Kan ik een vergoeding krijgen als mijn EAN-code geblokkeerd is?
Ja, vanaf 12 juli 2025 heb je recht op een forfaitaire vergoeding als je gegevens geblokkeerd zijn. Dit is vastgelegd in het Vlaams Energiedecreet.
Wanneer heb je recht op een vergoeding?
Je komt in aanmerking als je aan beide voorwaarden voldoet:
- Je EAN-code is geblokkeerd.
Je kunt dit zelf controleren via de EAN-checker hierboven. - Je energieleverancier kan door deze blokkering geen slot- of afrekeningsfactuur opmaken.
Hoe vraag je de vergoeding aan?
Je hoeft zelf niets te doen. Je energieleverancier meldt dit aan Fluvius.
Vanaf het moment dat Fluvius de melding ontvangt, start een termijn van 180 dagen:
- Je EAN-code wordt binnen die 180 dagen gedeblokkeerd? Dan is er geen vergoeding voorzien.
- Blijft je EAN-code langer dan 180 dagen geblokkeerd? Dan ontvang je vanaf dag 181 een vergoeding van €1,50 per dag per EAN-code.
Hoe en wanneer wordt de vergoeding uitbetaald?
Kom je in aanmerking? Dan neemt Fluvius contact met je op om je rekeningnummer te vragen. De uitbetaling gebeurt:
- één keer per jaar bij het begin van het kalenderjaar, of
- wanneer je EAN-code gedeblokkeerd wordt.
Werkt de vergoeding met terugwerkende kracht?
De termijn van 180 dagen begint te lopen vanaf de meldingsdatum die door de energieleverancier meegegeven wordt. Deze meldingsdatum kan in het verleden liggen.
Lijd ik als klant schade doordat mijn dossier geblokkeerd is?
Neen, in 99,9% van de gevallen wordt de situatie volledig geregulariseerd en met terugwerkende kracht rechtgezet: de data zijn immers niet verloren. Retroactief komt de klant bv. bij de leverancier van wens terecht en ook bij laattijdige verwerking van zonnepanelen is de injectie niet verloren.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan Fluvius niet alles reconstrueren. In dat geval kan de effectief geleden schade vergoed worden. Hieraan zijn voorwaarden verbonden:
- Er is bewezen schade bij de klant
- De fout is de verantwoordelijkheid van de DNB
- De situatie kan niet meer rechtgezet worden