Fijn dat je doorklikt! Wist je dat we werken aan een VR-rondleiding door ons distributiecentrum? Je kunt ons dan virtueel bezoeken. In afwachting daarvan, vind je hierna alvast meer informatie over onze dagelijkse bezigheden in normale, niet-coronatijden.
Klaar voor de toekomst
Nu Fluvius evolueert naar een multi-utilitybedrijf, merken ook de logistieke infrastructuren de gevolgen. Engineering krijgt daarbij de rol toebedeeld om alles in de juiste banen te leiden. Hoe bereiden we DC Lokeren het best voor om alle materialen te kunnen opslaan eens we dat multi-utilitybedrijf zijn? Engineering zoekt ook naar efficiëntie in onze werking, door zowel gekende als innovatieve processen te toetsen aan de huidige werkwijzen.
Just enough
De samenwerking tussen Bevoorrading (Lokeren) en Bestelbeheer (Hasselt) zorgt ervoor dat we voldoende stock hebben van alle artikels. Dat gebeurt op basis van diverse parameters, die vaak in overleg met de interne klant worden herberekend om een mogelijke stockbreuk te voorkomen. Ook de opvolging van levertermijnen bij de leveranciers behoort tot hun takenpakket.
Duurzaam
Bij Afvalbeheer ligt de focus op het tweede leven van materialen die achterblijven of als afval worden bestempeld. Welke materialen kunnen we hergebruiken? Welke kunnen we verkopen? Welke kunnen we niet anders dan weggooien én wat is dan de beste manier om ze te verwerken? Daarbij werken we nauw samen met de diensten Milieu, Aankoop, Technologie en onze afvalverwerker.
Ondersteuning
Logistiek zet de klant centraal door ondersteuning te bieden aan collega’s op het terrein of in de decentrale ophaalpunten. De dienst klantenbeheer heeft hiervoor een logistieke hulplijn uitgebouwd. Met vragen over transport, leveringen, stocktellingen of dringende logistieke noden kunnen de klanten terecht op het algemene hulplijn-nummer (7171).
Last but not least
Mogen zeker niet ontbreken in dit overzicht: de collega’s van Ontvangst, die dagelijks instaan voor de fysieke ontvangst van leveranciers en hun materialen, én de collega’s van Picken & Verzenden. Zij zorgen ervoor dat de materialen vanuit de torenhoge rekken in de juiste rolcontainers geraken, zodat de interne klanten of aannemers de juiste materialen krijgen om hun taken te kunnen uitvoeren.
Onze dienstverlening naar ICT en Preventie, en andere logistieke initiatieven
Een veranderende wereld
“Barry Callebaut bouwt nieuw distributiecentrum”, “Nieuw DC van DHL Express verwerkt tot 3000 pakjes per uur” en andere krantenkoppen getuigen dat logistiek een nog altijd evoluerende sector is. Ook bij Fluvius evolueert de logistiek verder mee.
Engineering is constant op zoek naar innovaties die onze logistiek kunnen vooruit helpen. Zo besteden zij onder ander aandacht aan het welzijn van de medewerker. Ergonomie is een terugkerend thema en regelmatig worden de hef- en tiltechnieken opgefrist, en worden er testen gedaan met nieuwe technologie, zoals bijvoorbeeld een exoskelet. Anderzijds evalueren we het gewicht en de plaats van de artikelen in de rekken zodat er zo weinig mogelijk lichamelijke belasting voor de medewerkers is.
Maar ook nieuwe technologieën worden opgevolgd: zowel enkel voor Fluvius als in een breder kader. Regelmatig werken we samen met het VIL (Vlaams Instituut voor Logistiek) in verschillende projecten waaronder ‘tagging’ van materialen en Smart Driver Pass. Dat past perfect bij onze zoektocht naar verbeteringsmogelijkheden binnen onze eigen logistieke keten om onze logistiek zo fit mogelijk te houden en de dienstverlening naar onze klanten te verbeteren.
Duurzaamheid
Het begon met 1755 zonnepanelen op het dak in Lokeren en een batterij om de geleverde zonne-energie te gebruiken als ze nodig is in het magazijn. Daarnaast is dit ook een testomgeving om te bekijken welke invloed batterijen kunnen hebben op ons elektriciteitsnet.
Met al die opgeslagen energie voeden we ook onze nieuwe elektrische heftrucks, zodat we de milieubelastende diesels konden verbannen.
Onder meer door dergelijke inspanningen behaalden we al de ‘Lean and Green Award’ en de ‘Lean and Green Star’.
In een tijdspanne van vijf jaar verminderde onze CO2 -uitstoot met 20 % maar nog altijd is de honger naar verbetering niet gestild en zoekt Engineering naar innovaties die verbeteringen brengen.
Afvalbeheer werkt dan weer nauw samen met de collega’s van Milieu zodat we enkel het hoogstnoodzakelijke als afval verwerken en de sociale en circulaire economie alle kansen kunnen geven. Of er wordt minstens gezocht naar de minst belastende manier voor het milieu. Op de foto zie je een palet 25S60-deksels die vroeger bij het restafval verdwenen en nu selectief verwerkt worden tot andere energieën.
Voor de oude meters die nog in de voorraad lagen of van het net komen, is er spijtig genoeg geen markt meer, zodat we die zo ecologisch mogelijk proberen te verschroten in samenwerking met onze afvalverwerker. We startten een proefproject met TEA, omdat zij momenteel de grootste stroom genereren.
Gelukkig is dit scenario niet voor al onze afvalstromen van toepassing. Of wat dacht je van de recyclage van alle oude imagokledij tot grondstof voor nieuwe toepassingen, zoals sportzakken en dergelijke? We lieten geen draadje verloren gaan. En de knoopjes die niet konden verwerkt worden, boden we te koop aan op een online-veiling.
Een blik achter de schermen
Onder het moto ’een foto zegt meer dan 1000 woorden’ tonen we hier de activiteiten van Ontvangst en Picken & Verzenden.
Het DC Lokeren is een scharnierplek voor logistieke werking zoals bijvoorbeeld bij de invoering van de digitale meter. Grote aantallen van zowel de digitale gas- als elektriciteitsmeters worden hier geleverd en opnieuw verstuurd naar de technici.
Onze collega’s ‘picken’ in het magazijn van het DC de bestelde materialen voor de techniekers. Ze stellen een pakket samen op naam van elke technieker, dat wordt verzonden naar zijn ophaalpunt. Heeft die toch nog materiaal tekort? Dan kan hij zich bevoorraden via de reservevoorraad in een ophaal- of regiopunt of zelfs bij een collega. Sterker samen!
Buiten op de yard liggen dan weer de grotere stukken die ter plaatse raken via onze transportpartners of opgehaald worden door de aannemers.
Openbare verlichtingspalen, wachten om te worden geïnstalleerd tijdens de ‘verledding’ waarbij alle lichtpunten van de openbare verlichting op ons werkingsgebied worden vervangen door een led-armatuur.
Naast centrale ondersteuning via de Hulplijn gaan de medewerkers van Klantenbeheer ook op pad naar alle ophaalpunten in alle regio’s. Daar bieden ze ondersteuning aan onze klant bij de correcte toepassing van de logistieke principes. Maar evengoed staan ze in voor alle logistieke flash-berichten om onze techniekers of aannemers te informeren over diverse logistiek gerelateerde materie.
Blind bestellen
Het zou zo maar een hippe titel kunnen zijn van één of ander tv-programma, maar het is geen goed idee als je een efficiënt voorraadbeheer wil opzetten.
Vandaag werken de collega’s van Bevoorrading (ex-Eandis) en Bestelbeheer (ex-Infrax) al nauw samen. Ze toetsen samen vraag en aanbod van de benodigde materialen af en plaatsen bestellingen bij de leveranciers met het oog op een goede service naar de klant. Verder volgen ze bevoorradingsproblemen op en nemen de nodige acties om stockbreuken te vermijden.
In hun dagelijkse werking worden ze ondersteund door de gegevensbeheerder en de beheerders parameterisatie. De gegevensbeheerder zorgt voor de aanmaak en het onderhoud van alle nieuwe en bestaande artikelnummers. De beheerders parameterisatie monitoren dan weer de voorraden in de centrale en decentrale magazijnen en optimaliseren waar nodig.
Toekomstperspectieven
Enerzijds breiden we onze activiteiten uit door de logistieke infrastructuur ook te gebruiken voor andere doeleinden. Zo werden onlangs de IT-middelen toegevoegd aan ons gamma en staat de EHBO, in samenwerking met dienst Preventie, ook klaar om opgenomen te worden in onze materiaalcatalogus.
Anderzijds wordt de infrastructuur in Lokeren voorbereid op de uniforme logistieke werking van Fluvius. Hiervoor worden extra rekken geplaatst maar ook enkele artikelen verhuisd van locatie. Zo bereiden we ons voor op de toekomst als één groot distributiecentrum voor heel Fluvius, een multi-utilitybedrijf!
Cijfers en wist-je-datjes…
Grootte magazijn: 10 000 m²
Grootte yard: 25 000 m²
22 poorten (8 om goederen te ontvangen, 14 om goederen te laten vertrekken)
7 000 europaletplaatsen
1 000 niet-europaletplaatsen
250 cradles voor langgoederen
4 500 oproepen bij de hulplijn per jaar
30 000 bestellingen
50 000 leveringen
6 000 stockartikelen na de harmonisatie
1 à 2 bezoeken per regio door Klantenbeheer
12 vergaderingen met alle Loco’s
Meer dan 1 miljoen picks over heel het Fluvius-gebied
Om af te sluiten, nog enkele impressies van in ons distributiecentrum.