Wanneer krijg ik een digitale meter?

Fluvius vervangt bij alle Vlaamse gezinnen de klassieke meter door een digitale meter. We werken straat per straat, wijk per wijk, gemeente per gemeente. Tegen 2024 heeft 80% van de huishoudens een digitale meter, tegen juli 2029 zal dat 100% zijn.

Wanneer we in jouw gemeente langskomen kan je opzoeken via onze planningschecker. Je geeft de EAN-code van je elektriciteitsmeter in om te weten wanneer we bij jou je digitale meter komen plaatsen. Die EAN-code vind je terug op je elektriciteitsfactuur.
Heb je ook een aardgasmeter? Die vervangen we samen met je elektriciteitsmeter.

Wanneer komen we jouw meter vervangen?

Ontving je een brief met een concrete afspraak voor de plaatsing van je digitale meter, maar komt de datum je niet uit? Of je kreeg een kaartje in de bus met de vraag een afspraak te maken, maar je hebt dit nog niet gedaan? Maak snel een (nieuwe) afspraak.

Soms plaatsen we automatisch een digitale meter, bv.

  • bij klanten die (ver)bouwen en daarom nieuwe meters voor elektriciteit en/of aardgas aanvragen.
  • bij gezinnen die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021.
  • bij gezinnen die nog een klassieke budgetmeter hebben
  • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bv. n.a.v. werken in de straat, als de meter defect is ...

Is jouw gemeente nog niet aan de beurt, maar wil je toch zo snel mogelijk een digitale meter? Dat kan, dan komen we speciaal bij je langs. Let wel: in dat geval is de plaatsing niet gratis, maar betaal je een standaard plaatsingskost van 88 euro (inclusief btw voor een digitale elektriciteits- en aardgasmeter). Een nieuwe meterkast zit niet in de prijs inbegrepen. Vraag je digitale meter aan.