In dit dossier

Wanneer krijg ik digitale meters?

Wanneer krijg ik digitale meters?

Vanaf 1 juli 2019 plaatst Fluvius enkel nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas. Vanaf dan kun je dus geen oude, klassieke meter meer krijgen. We komen automatisch een digitale meter plaatsen bij:

  • Klanten die een nieuwe meter aanvragen, voor elektriciteit of aardgas, bijvoorbeeld bij nieuwbouw of een verbouwing.
  • Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 zonnepanelen laten plaatsen.
  • Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 een budgetmeter krijgen toegewezen.
  • Iedereen die een defecte meter heeft, die moet worden vervangen.
  • Gezinnen waar we de verbruiksmeters vervangen naar aanleiding van werken in de straat.

Voor sommige doelgroepen komen we proactief langs, voor het einde van 2022:

  • Gezinnen die al voor 1 juli 2019 zonnepanelen hadden (voor eind 2022).
  • Iedereen die al voor 1 juli 2019 een actieve budgetmeter had (voor eind 2021).
    Let op: heb je een gedesactiveerde budgetmeter? Dan vervangen we die niet versneld via dit ombouwprogramma.
  • Iedereen die een ‘slimme meter’ heeft uit een van de vorige proefprojecten (voor eind 2021)

Elke klant waar we een digitale meter komen plaatsen verwittigen we persoonlijk. Maar via je EAN-code, die je terugvindt op je energiefactuur, kun je opzoeken wanneer we bij je langskomen.
Elk Vlaams gezin zal tegen 2034 beschikken over digitale meters.

    Enkele praktische weetjes voor wanneer we bij je langskomen

    • Hou tijdens de werken rekening met mogelijke stroom- of gasonderbrekingen.
       
    • Gebruik in geen geval de lift.
       
    • Hou koelkast en diepvriezer zo veel mogelijk gesloten.
       
    • Denk eraan dat je je elektrische garagepoort niet zal kunnen bedienen.
       
    • Wij raden je aan om gevoelige elektronische/elektrische toestellen, zoals computers, vooraf volledig uit te schakelen (niet 'stand by', maar bijvoorbeeld stekker uittrekken).
       
    • Vergeet na afloop niet opnieuw de juiste tijd in te stellen op jouw elektrische toestellen of regelapparatuur.
       
    • De meterlocatie moet vlot toegankelijk zijn voor de werken aan de meter. Maak de ruimte voor de meter dus vrij zodat de technicus vlot zijn werk kan doen. Een door jou geplaatste omkasting rond je oude meetinstallatie moeten we mogelijk verwijderen. Als Fluvius dit doet, dragen wij ook de kost van de verwijdering.
       
    • De centrale verwarmingsketel moet gekeurd zijn in overeenstemming met artikel 8 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 8/12/2006 betreffende het onderhoud en het nazicht van centrale stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater. Alleen als dat het geval is, is de eventuele kost voor heropstart en het opnieuw afstellen van de ketel ten laste van Fluvius.
       
    • Eventuele ‘optische ogen’ of uitleesapparatuur die zijn geplaatst op onze oude energiemeters moeten we verwijderen bij de plaatsing van de digitale meters. Hou er rekening mee dat we ze niet opnieuw kunnen installeren. De digitale meter beschikt over twee gebruikerspoorten waaraan je slimme uitleesapparatuur kan koppelen die je zelf kan kopen.