Veel gestelde vragen

Waar vind ik de actuele status van stroomonderbrekingen in mijn buurt terug?

Om te weten of er in jouw buurt een ongeplande onderbreking of een onderhoudswerk op het net is, raadpleeg je onze actuele stroomonderbrekingen.

Ik verhuis, wat moet ik doen?

Als je verhuist, is het cruciaal dat je je meterstanden doorgeeft aan je energieleverancier. Dat geldt niet alleen als je verhuist, maar ook bij de (ver)koop van een woning, een echtscheiding of een overlijden. 

 

Vul samen met de nieuwe bewoner of eigenaar elk een energieovernamedocument (energieovernamedocument voor prosumenten) in,  onderteken het en bewaar elk een exemplaar. Zo verzamel je alle relevante informatie en vermijd je later discussies over de juiste meterstanden. Bezorg (een kopie van) het overnamedocument aan je energieleverancier(s), zodat hij een eindafrekening kan maken voor het verbruik op het oude adres. 

 

Heb je een digitale meter? Vul het energieovernamedocument ook in. Vooral de datum van verhuis heeft in dit geval juridische waarde. Een automatische uitlezing van meterstanden op afstand krijgt wel voorrang.

Hoe vul je het energieovernamedocument in als je verhuist?

Digitale meter

Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters voor elektriciteit en gas. Wie bouwt of verbouwt en een nieuwe elektriciteits- of gasmeter aanvraagt, krijgt vanaf dan automatisch een digitale meter. Op langere termijn krijgen alle gezinnen en kleinere bedrijven zo’n digitale meters.    

Bij eigenaars van zonnepanelen en gezinnen met een budgetmeter vervangen we de meters in de komende jaren gratis. We laten je altijd vooraf weten wanneer we bij je langskomen voor zo’n vervanging. 

Waarom betaal je distributiekosten aan Fluvius?

Om ervoor te zorgen dat aardgas en elektriciteit vlot tot bij jou geraken, staat Fluvius in voor het beheer van de energienetten. Dat beheer zit automatisch verrekend in je energiefactuur. Concreet gaat het om: 

 

  • het ‘transport- en vervoerstarief’, een vergoeding voor de beheerders van het hoogspanningsnet en het hogedruk aardgasnet 

  • het ‘distributienettarief’, de vergoeding voor Fluvius, dat de lokale netten beheert

verduidelijking energiefactuur

Stel je vraag via e-mail

Vul hieronder jouw gegevens en je vraag in en we bezorgen je binnen de 2 tot 5 werkdagen het antwoord.

Je kan onderaan deze pagina ook bestanden (bv. foto’s, documenten, enz.) opladen om je vraag nog duidelijker te maken.

Jouw contactgegevens

Aanspreektitel

Het adres van je installatie

Wat wil je ons vragen?

Bijlagen toevoegen?