Veel gestelde vragen

Wat moet je doen als je gas ruikt of de stroom uitvalt?

Wat moet ik doen als ik gas ruik? 

Bel meteen naar het gratis nummer 0800 65 0 65. Meer over de veiligheidsvoorschriften bij gasgeur vind je hier

 

Spraak- of gehoorgestoord? Stuur een sms naar 8635 met volgende code: 

  • De letter ‘G’ 

  • De postcode van de gemeente 

  • De naam van de straat 

  • Het huisnummer 

 

Wat moet ik doen als de stroom uitvalt? 

Opgelet: enkel bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter bel je Fluvius op het nummer 078 35 35 00. Om te weten te komen waar de panne zich bevindt, kan je het stappenplan volgen

 

Spraak- of gehoorgestoord? Stuur een sms naar 8635 met volgende code: 

  • De letter ‘E’ 

  • De postcode van de gemeente 

  • De naam van de straat 

  • Het huisnummer 

 

Waar vind ik de actuele status van stroomonderbrekingen in mijn buurt terug? 

Om te weten of er in jouw buurt een ongeplande onderbreking is of een onderhoudswerk op het net, klik je hier.  

Ik verhuis, wat moet ik doen?

Als je verhuist, is het cruciaal dat je je meterstanden doorgeeft aan je energieleverancier. Dat geldt niet alleen als je verhuist, maar ook bij de (ver)koop van een woning, een echtscheiding of een overlijden. 

 

Vul samen met de nieuwe bewoner of eigenaar elk een energieovernamedocument in,  onderteken het en bewaar elk een exemplaar. Zo verzamel je alle relevante informatie en vermijd je later discussies over de juiste meterstanden. Bezorg (een kopie van) het overnamedocument aan je energieleverancier(s), zodat hij een eindafrekening kan maken voor het verbruik op het oude adres. 

Hoe vul je het energieovernamedocument in als je verhuist?

Digitale meter

Vanaf juli 2019 plaatsen we enkel nog digitale meters voor elektriciteit en gas. Wie bouwt of verbouwt en een nieuwe elektriciteits- of gasmeter aanvraagt, krijgt vanaf dan automatisch een digitale meter. Op langere termijn krijgen alle gezinnen en kleinere bedrijven zo’n digitale meters.    

Bij eigenaars van zonnepanelen en gezinnen met een budgetmeter vervangen we de meters in de komende jaren gratis. We laten je altijd vooraf weten wanneer we bij je langskomen voor zo’n vervanging. 

Waarom betaal je distributiekosten aan Fluvius?

Om ervoor te zorgen dat aardgas en elektriciteit vlot tot bij jou geraken, staat Fluvius in voor het beheer van de energienetten. Dat beheer zit automatisch verrekend in je energiefactuur. Concreet gaat het om: 

 

  • het ‘transport- en vervoerstarief’, een vergoeding voor de beheerders van het hoogspanningsnet en het hogedruk aardgasnet 

  • het ‘distributienettarief’, de vergoeding voor Fluvius, dat de lokale netten beheert

verduidelijking energiefactuur

Krijg een antwoord via e-mail

Vul hieronder jouw gegevens en je vraag in en we bezorgen je binnen de 2 tot 5 werkdagen het antwoord.

Je kan onderaan deze pagina ook bestanden (bv. foto’s, documenten, enz.) opladen om je vraag nog duidelijker te maken.

Jouw contactgegevens

Aanspreektitel

Het adres van je installatie

Wat wil je ons vragen?

Bijlagen toevoegen?