De beste manier om op te laden is via een collectieve aanpak
Bij een collectief systeem plaatsen we de oplaadpunten achter een aparte elektriciteitsmeter. Deze wordt geïnstalleerd naast de aparte (bestaande) meter voor het elektriciteitsverbruik in gemeenschappelijke ruimten (zoals liften, garage/trappenhuisverlichting, enz.).
Hoewel Fluvius geen collectieve laadoplossing met meer dan drie laadpunten vereist, heeft collectief laden van elektrische auto's aanzienlijke voordelen. Een intelligente verdeling van de beschikbare energie vermindert de totale pieken, waardoor het kostenefficiënter wordt om de aansluitenergie te delen. Hierdoor is het niet nodig om bestaande binneninstallaties aan te passen, wat aanzienlijke besparingen oplevert.
Bovendien is het systeem eenvoudig schaalbaar, wat handig is bij toekomstige groei. Het kan ook eenvoudig worden aangepast voor derden die willen opladen. Bovendien werkt het perfect met collectieve zonnepaneelinstallaties, wat de duurzaamheid verder bevordert.

Je moet jouw laadstation verplicht registreren bij Fluvius. Dit kunt je heel eenvoudig doen via Mijn Fluvius.
Voor grote appartementen is dit vaak de enige duurzame oplossing, en het is ook gemakkelijker te implementeren. Bij het installeren van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in de gemeenschappelijke ruimten van een gebouw zijn er specifieke richtlijnen en aanbevelingen die gevolgd moeten worden:
- Voldoe aan de brandveiligheidsvoorschriften en zorg ervoor dat de installatie voldoet aan de AREI-inspectie.
- Houd rekening met capaciteitsbeperkingen.
- Het syndicaat van mede-eigenaars (VME) ondertekent het aansluitings- en leverancierscontract, wat betekent dat het verantwoordelijk is voor de juridische en administratieve aspecten van de aansluiting.
- Er moet een laadstationbeheerder worden aangesteld, dat kan de VME of een derde partij zijn. Deze beheerder zorgt ervoor dat het laadstation naar behoren werkt en wordt gefactureerd.
- Voorzie Load balancing, of intelligent opladen, om overbelasting van het netwerk te voorkomen. Dit systeem past de laadcapaciteit aan op basis van het totale energieverbruik in het gebouw.
Wat is load balancing of intelligent opladen?
Load balancing is een intelligente manier om de beschikbare elektrische energie dynamisch en efficiënt te verdelen tussen verschillende elektrische voertuigen die tegelijkertijd worden opgeladen. Deze methode is vooral nuttig in woningen waar meerdere oplaadpunten geïnstalleerd zijn.
Hoe werkt het?
- Het systeem controleert voortdurend de totale stroomvraag van alle aangesloten apparaten.
- Het systeem past automatisch het laadvermogen per voertuig aan volgens de huidige vraag van elk voertuig en de totale beschikbare capaciteit van de installatie. Dit zorgt ervoor dat geen enkel apparaat meer stroom krijgt dan het nodig heeft, of meer dan de infrastructuur veilig kan leveren.

Zonder load balancing wordt het beschikbare vermogen gelijkmatig verdeeld. Als het vermogen op is, kunnen een of meer voertuigen niet verder opladen.

Load balancing verdeelt de beschikbare elektrische energie dynamisch en efficiënt tussen verschillende elektrische voertuigen die tegelijkertijd worden opgeladen.
Een extra meter plaatsen?
Je kunt ervoor kiezen om een extra meter te installeren voor het opladen van voertuigen in gemeenschappelijke ruimten. Dit maakt het mogelijk om het energieverbruik in gemeenschappelijke ruimten (bijv. liften, verlichting, beveiligingsinstallaties, enz. ) duidelijk te scheiden van het energieverbruik voor het opladen van voertuigen. Dit maakt het gemakkelijker om de gemeenschappelijke kosten voor het opladen van voertuigen te verdelen tussen de verschillende gebruikers.

Hoe bereid je je voor?
Een goed actieplan is essentieel voor een succesvolle implementatie van laadinfrastructuur binnen een VME. Het is belangrijk om vanaf het begin te beginnen met het ontwikkelen van dit plan. Om snel genoeg met een voorstel te komen, kun je het beste een kleine werkgroep oprichten die bestaat uit enkele leden van de VME (bijvoorbeeld de technisch beheerder, de secretaris, de (toekomstige) e-rijder, enz.) Tijdens de algemene vergadering kunnen de behoeften en vereisten van alle leden worden besproken, samen met beslissingen over het te gebruiken samenwerkingsmodel.