Mijn digitale meter stuurt geen data door

Wanneer een digitale meter staat opgesteld in een sterk geïsoleerde ruimte of wanneer door een technische storing de verbinding met het mobiele netwerk uitvalt, kan het gebeuren dat de meter geen verbruiksgegevens doorstuurt. Dat heeft gelukkig geen effect op je data zelf – die zitten nog veilig opgeslagen in je toestel. Het betekent wel dat je verbruiksgegevens niet automatisch tot bij Fluvius en je energieleverancier geraken.

Hieronder vertellen we je hoe je je probleem kan opsporen én verhelpen

Hoe zie ik of mijn digitale meter communiceert?

Digitale meter elektriciteit

Rechtsonder in het display van je digitale elektriciteitsmeter staat de signaalsterkte van je toestel weergegeven. Hoe meer balkjes je ziet, hoe sterker de mobiele verbinding.

Zie je geen balkjes? Dan heb je (bijna) geen verbinding met het netwerk. Contacteer Fluvius via 078 35 35 34 of bezorg ons jouw gegevens online.

Digitale elektriciteitsmeter communiceert niet

Digitale meter aardgas

De elektriciteitsmeter zorgt voor de verzending van de gegevens uit zowel je elektriciteitsmeter als je aardgasmeter. Bij de plaatsing van je digitale aardgasmeter koppelt de installateur het toestel met je digitale elektriciteitsmeter.

Je kan op drie manieren vaststellen dat je digitale aardgasmeter geen verbruikswaarden verstuurt:

  • Er verschijnt geen signaalsterktesymbool (balkjes) op je display.
  • Het signaalsterktesymbool staat weergegeven op je display, maar je signaalsterkte is 0.
  • Het signaalsterktesymbool (balkjes) verschijnt op je display en de signaalsterkte is niet 0, maar je ziet geen verbruiksgegevens via Mijn Fluvius.

Contacteer Fluvius via 078 35 35 34 of bezorg ons jouw gegevens online.

Digitale aardgasmeter communiceert niet

Heb je nog een vraag over verbruik opvolgen, energiedelen of facturatie? Bekijk dan zeker onze tips.

Ik zie geen signaalsterkte op mijn display

Zie je geen balkjes op het display van je digitale meter die de signaalsterkte van je toestel weergeven, dan heeft je meter geen verbinding met het mobiele netwerk en kan die dus geen gegevens doorsturen. Dat betekent dat je je verbruiksdata niet kan raadplegen op Mijn Fluvius en dat je niet kan kiezen voor maandelijkse facturatie of energiedelen.

Het betekent gelukkig niet dat je verbruiksgegevens verloren zijn of dat je meter geen verbruik meer registreert. Je kan nog altijd je meterstanden aflezen van het display en die zo doorgeven of laten registreren door een meteropnemer.

Wil je je energieverbruik op een andere manier opvolgen? Er zijn allerlei mogelijkheden om energiebeheersystemen aan te sluiten op de gebruikerspoort van je digitale meter. Ontdek ze op onze website.

Omdat jouw meter niet communiceert, kan ook de opening van de poort niet vanop afstand gebeuren. Je surft eerst naar mijn.fluvius.be om de gebruikerspoort van je digitale meter te openen. Je doet dit door het verschuiven van de knop. Jouw aanvraag zal een werkopdracht genereren. We sturen een technieker ter plaatse voor het openen van de gebruikerspoort op jouw digitale meter.

Meer info over activeren van je gebruikerspoorten

Wat moet ik doen?

Contacteer Fluvius via 078 35 35 34 of bezorg ons je gegevens online. Neem je metergegevens bij de hand en klik op onderstaande knop om het formulier in te vullen.

Nadat je je contact- en metergegevens hebt doorgestuurd, analyseren we je vraag. Dat kan even duren. We danken je alvast voor je geduld. Hou er rekening mee dat we je via deze weg enkel kunnen helpen als je vraag betrekking heeft op een slecht communicerende meter. Voor andere vragen kan je terecht bij onderstaande tips.

Werkt je meter correct, maar heb je nog een andere vraag? Bekijk dan zeker deze tips.

Verbruik opvolgen

  1. Hoe kan ik mijn aardgasverbruik, elektriciteitsverbruik of piekwaarden opvolgen?
    Ga op mijn.fluvius.be naar “Menu > Mijn digitale meter > Verbruik opvolgen”. 
    Hulp nodig bij het aanmelden? Bekijk dit stappenplan.
  2. Kan ik mijn verbruik opvolgen via een app?
    Er bestaan allerlei energiebeheersystemen die je kan aansluiten op de gebruikerspoort van je digitale meter en raadplegen via je smartphone. Ontdek ze op deze pagina.

Energiediensten

Hoe kan ik gebruik maken van energiediensten als energiedelen, maandfacturatie of dynamische tarieven?

  1. Stap 1: Contacteer je energieleverancier en activeer het Slimme Meter Regime 3 (SMR3).
  2. Stap 2: Ga naar mijn.fluvius.be en maak je energiedeelgroep aan.

Meer informatie over energiedelen.

Vertraging energiefactuur

  1. Ik ontvang geen factuur. Zijn mijn verbruiksgegevens geblokkeerd?
    Vul je EAN-code in op deze pagina en kom er meteen achter of je gegevens geblokkeerd zijn.