Installatie(s) groene stroom meenemen
Wil je je zonnepanelen en/of warmtepomp meenemen naar je nieuwe adres? Denk dan vooraf na over enkele praktische en/of financiële gevolgen.
- Check in je nieuwe woning of er een goede plek is voor je huidige warmtepomp en of het dak geschikt is voor je bestaande zonnepanelen.
- Heb je budget om de ontmanteling op je oude adres en de installatie en aansluiting op je nieuwe adres van je groenstroominstallatie(s) te betalen?
- Kan je de warmtepomp en/of zonnepanelen meteen verhuizen naar de nieuwe woning of zorg je beter voor een tijdelijke stockeerruimte (en dus ook extra budget)?
- Heb je beslist om je groenestroominstallatie(s) mee te nemen naar je nieuwe huis? Meld ons dan het nieuwe adres van de installatie(s) via Mijn Fluvius.
- Neem alle onderdelen van je zonnepanelen mee (zonnepanelen, omvormer(s) en productiemeter) en laat opnieuw een AREI-keuring uitvoeren. Ook je warmtepomp moet je opnieuw laten keuren.
Installatie(s) groene stroom overdragen
Neem je je zonnepanelen en/of warmtepomp niet mee naar je nieuwe adres, dan wordt de koper van je oude huis de nieuwe eigenaar van de installatie(s).
Het enige wat jij hoeft te doen, is ons de nieuwe eigenaar en de meterstand doorgeven.
Stijgt mijn huis in waarde als ik de zonnepanelen achterlaat?
Een woning met groenestroominstallatie(s) stijgt inderdaad in waarde. Daarin investeren en daarna je huis verkopen, hoeft dus zeker niet nadelig te zijn.
Hoe bereken ik de (extra) verkoopwaarde van mijn installatie?
Voor zonnepanelen kan je de meerwaarde berekenen door bv. de aankoopprijs, de jaarlijkse opbrengst van de elektriciteitsproductie en de (eventuele) groenestroomcertificaten op te tellen. Hou ook rekening met de ouderdom van:
- de panelen, die gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan
- de omvormer, die om de 10 jaar aan vervanging toe is.
Een warmtepompsysteem zet jouw woning al snel 1 tot 2 indexklassen hoger in een energielabel.
Krijg ik nog groenestroomcertificaten als ik mijn zonnepanelen overdraag?
Normaal gezien niet. Nadat je de gegevens van de nieuwe eigenaar hebt doorgegeven, ontvangt deze persoon vanaf die datum de groenestroomcertificaten. Wil je die toch (gedeeltelijk) behouden, kan je altijd iets regelen met de koper en laat je dit ook best opnemen in de verkoopsakte.
Krijg ik nog groenestroomcertificaten als ik mijn zonnepanelen verhuis?
De certificaten zijn onlosmakelijk verbonden met de installatie. Verhuis je de installatie, dan gaan de groenestroomcertificaten gewoon mee. De teller loopt op je nieuwe adres gewoon verder waar hij gestopt was.
Belangrijk: neem je volledige installatie (zonnepanelen, omvormers en groenestroommeter) mee naar je nieuwe adres. Laat je een deel ervan achter, dan verlies je je recht op groenestroomcertificaten. De installatie moet op het nieuwe adres ook opnieuw AREI-gekeurd worden De verhuis meld je via de groene stroom-tool in Mijn Fluvius.
Kan ik mijn zonnepanelen tijdelijk stockeren?
Kan je je groenestroominstallatie niet meteen naar je nieuwe huis verhuizen, dan stockeer je ze het best op een veilige plaats. Meld dit aan ons, zodat we je installatie tijdelijk buiten gebruik kunnen plaatsen. Wil je dat we de installatie weer in dienst nemen? Laat dan een nieuwe AREI- of een andere keuring uitvoeren en meld je installatie(s) opnieuw aan.
Kan ik mijn bestaande installatie opnemen in de EPB-aangifte van mijn nieuwe woning?
Je verliest het recht op groenestroomcertificaten als je een bestaande installatie mee verhuist en laat opnemen in de EPB-aangifte van je nieuwe huis. Wil je de certificaten toch blijven ontvangen? Neem je zonnepanelen dan niet op in de EPB-aangifte.
Nog vragen? Bekijk onze FAQ over verhuizen of groenestroom.
Thuisbatterij meenemen
Check of je je thuisbatterij het best meeneemt naar je nieuwe woning.
Thuisbatterij overdragen
Check of je je thuisbatterij het best overdraagt aan de nieuwe eigenaar van je nieuwe woning.
Wijziging grote productie-installatie > 25 kVA
Een aanpassing aan een grote productie-installatie kan je momenteel nog niet melden via Mijn Fluvius. Veranderingen meld je best via je klantbeheerder.