Ik krijg geen slotfactuur, omdat mijn meterstanden niet worden doorgestuurd naar mijn energieleverancier. Wat kan ik doen?
Bellen of mailen heeft weinig zin. We zijn ons bewust van de geblokkeerde meterstanden en proberen die zo snel mogelijk door te sturen naar je leverancier. Je meterstanden zijn dus zeker niet verloren, alleen verloopt de communicatie met je leverancier met vertraging.
Om toch zicht te houden op je verbruik, kan je intussen bij Fluvius nog altijd je verbruikshistoriek tot drie jaar in het verleden opvragen.
- Voor klanten met een klassieke meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Waarom krijg ik geen voorschotfacturen van mijn energieleverancier?
Doordat bepaalde gegevens nog vastzitten in de systemen, kan het zijn dat het contract bij jouw leverancier nog niet volledig afgerond kon worden. Zodra de gegevens gedeblokkeerd zijn, wordt dit – in de mate van het mogelijke – met terugwerkende kracht rechtgezet.
Hoe verkrijg ik een overzicht van mijn verbruik?
Blijft je slotfactuur uit, maar wil je toch een idee van je verbruik, dan kan je online een historiek aanvragen. Afhankelijk van welke energiemeter je hebt, doe je dat zo:
- Voor klanten met een klassieke (terugdraaiende) meter: via de website van Fluvius
- Voor klanten met een digitale meter: via het Mijn Fluvius-klantenportaal
Kan ik veranderen van energieleverancier of mijn contract stopzetten, ook al zitten mijn gegevens vast?
Dat kan, al kan ook hierbij de verwerking enige tijd duren. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd, wordt alles - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht in orde gebracht.
Ik heb zonnepanelen gelegd, maar dit geraakt niet tot bij mijn energieleverancier. Krijg ik alsnog een vergoeding voor mijn injectie?
Zodra je gegevens gedeblokkeerd zijn, brengt je leverancier je contract met terugwerkende kracht in orde, rekening houdend met je injectie.
Hebben mijn geblokkeerde gegevens invloed op de aanrekening van het capaciteitstarief?
Nee, dit heeft geen impact op je aanrekening. Zodra je gegevens gedeblokkeerd en doorgestuurd zijn, maakt je leverancier met terugwerkende kracht een correcte factuur op. Die houdt daarbij rekening met het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023.
Wordt mijn basispakket gas en elektriciteit uitbetaald door mijn energieleverancier?
Het basispakket 1 (november-december 2022) en het basispakket 2 (maart-april 2023) werden normaalgezien automatisch aan jou uitbetaald.
Heb je basispakket 1 niet ontvangen? Sinds 1 mei 2023 is het niet meer mogelijk om een aanvraag in te dienen om basispakket 1 te ontvangen. Als je vóór 1 mei een aanvraag hebt ingediend, dan wordt je aanvraag verwerkt. We vragen je om even geduld te hebben en ons geen herinneringen te sturen. Alvast bedankt.
Heb je basispakket 2 niet ontvangen en heb je er recht op? Dan kan je dit nog vóór 31 juli 2023 aanvragen.
Ik heb een nieuwe meter en mijn leverancier is hiervan nog niet op de hoogte. Wat kan ik doen?
Je hoeft zelf niets te doen. Hoewel de gegevens van je metervervanging laattijdig worden doorgestuurd, verandert er niets aan de datum of de gegevens zelf. Nadat je gegevens zijn gedeblokkeerd en doorgestuurd, wordt alles met terugwerkende kracht rechtgezet.
Hoe krijg ik mijn verhuis geregeld wanneer mijn gegevens geblokkeerd zitten?
Voor een correcte verwerking van je verhuis, bezorg je best een volledig ingevuld energieovernamedocument aan je energieleverancier. Zodra je gegevens niet meer geblokkeerd zijn, zal dit - in de mate van het mogelijke - met terugwerkende kracht in de systemen, zowel aan de kant van Fluvius als aan de kant van de energieleverancier(s), correct verwerkt worden. Wanneer de werkelijke overnamedatum niet overeenkomt met de datum die op het overnamedocument werd ingevuld, meld dit dan zeker bij je energieleverancier.
Let op: wanneer je een digitale meter hebt, zullen de meterstanden gebruikt worden, die werden uitgelezen op de datum van overname.
Hierbij vind je het energieovernamedocument en het energieovernamedocument met lokale productie:
Energieovernamedocument
Energieovernamedocument - Productie-installatie hernieuwbare energie
Lijd ik als klant schade doordat mijn dossier geblokkeerd is?
Neen, in 99,9% van de gevallen wordt de situatie volledig geregulariseerd en met terugwerkende kracht rechtgezet: de data zijn immers niet verloren. Retroactief komt de klant bv. bij de leverancier van wens terecht en ook bij laattijdige verwerking van zonnepanelen is de injectie niet verloren.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan Fluvius niet alles reconstrueren. In dat geval kan de effectief geleden schade vergoed worden (dus niet forfaitair een schadevergoeding). Hieraan zijn voorwaarden verbonden:
- Er is bewezen schade bij de klant
- De fout is de verantwoordelijkheid van de DNB
- De situatie kan niet meer rechtgezet worden