In dit dossier

De budgetmeter

De budgetmeter

De budgetmeter is een steuntje in de rug voor mensen die het financieel moeilijk hebben en hun energiefactuur niet kunnen betalen. Dankzij de budgetmeter kan je nog steeds genieten van elektriciteit en/of aardgas. 

Een financieel moeilijke periode? Het kan de beste overkomen. Als je daardoor problemen krijgt met het betalen van je energiefactuur bij de energieleverancier, schiet Fluvius je ter hulp met de budgetmeter.

Een budgetmeter is bedoeld voor mensen die het financieel moeilijk hebben en er niet meer in slagen hun elektriciteits- en/of aardgasfactuur bij de commerciële leverancier te betalen. De budgetmeter – die werkt als een prepaid-kaart bij een gsm – zorgt ervoor dat je nog steeds over aardgas en elektricteit kan beschikken.

Waarom en wanneer krijg je een budgetmeter?

Een budgetmeter is eerst en vooral bedoeld om mensen die het financieel moeilijk hebben, uit de nood te helpen. Het gaat om een tijdelijke oplossing, die je in staat stelt verder elektriciteit en/of aardgas te kunnen gebruiken. Het is immers de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer een contract kan afsluiten met een 'gewone' energieleverancier, wat vaak een voordeligere optie is.

Hieronder lees je meer over de verschillende stappen die doorlopen worden vooraleer we een budgetmeter bij jou installeren en wat er gebeurt zodra je schulden zijn afbetaald.

STAP 1: je commerciële energieleverancier verbreekt je energiecontract

Je bent klant bij een commerciële leverancier (zoals Engie, Luminus, …), maar je betaalt je energiefacturen niet op tijd en bouwt schulden op. De energieleverancier kan dan je energiecontract verbreken. We spreken dan van een 'drop'. Je ontvangt dan van ons een 'dropbrief' waarin we je informeren wat je kan doen om het probleem op te lossen. 

STAP 2: Fluvius wordt je sociale energieleverancier

Slaag je er binnen de 60 dagen niet in de factuur te betalen of een nieuwe contract af te sluiten met een energieleverancier, dan wordt Fluvius jouw 'sociale leverancier'. Omdat elektriciteit en verwarming (aardgas) basisbehoeften zijn, helpen we je immers graag verder voor het leveren van je elektriciteit en aardgas. 

Je ontvangt elke maand een energiefactuur van Fluvius en elk jaar een jaarafrekening. Opgelet: je energie is niet gratis en Fluvius rekent voor jou het standaard tarief aan, tenzij je recht hebt op het sociaal tarief. Je betaalt met het standaard tarief zelfs iets meer dan bij de commerciële energieleverancier.

Fluvius helpt je graag voor een tijdje uit de nood, maar zodra je schulden afbetaald zijn bij de sociale leverancier, kan je terug bij een commerciële leverancier een energiecontract afsluiten, wat vaak een voordeligere oplossing is. 

STAP 3: Fluvius plaatst een budgetmeter bij jou

Betaal je ook de maandelijkse energiefacturen van Fluvius niet op tijd en maak je dus schulden bij ons, dan plaatsen we bij jou een budgetmeter voor aardgas en/of elektriciteit.


Je betaalt vooraf voor je energie en houdt zo je betalingen onder controle. Ook met een budgetmeter is jouw energie niet gratis en betaal je het standaard tarief of het sociaal tarief bij Fluvius. Bij de GRATIS plaatsing van de budgetmeter krijg je nog gedetailleerde informatie van onze technieker over de meter zelf en de oplaadkaarten.


Wanneer je een budgetmeter weigert, wordt jouw dossier doorgestuurd naar de LAC (Lokale adviescommissie) van jouw gemeente. Zij zoeken samen met Fluvius, het OCMW naar een oplossing om te voorkomen dat Fluvius je elektriciteit en aardgas moet afsluiten. Het afsluiten van energie gebeurt enkel in zeer uitzonderlijke gevallen.

STAP 4: schulden afbetaald

Met de budgetmeter kan je ook stelselmatig de schulden die je bij Fluvius hebt opgebouwd afbetalen.


Heb je geen schulden meer bij Fluvius? Dan kan je voor een energiecontract terug terecht bij de commerciële energieleveranciers. Hun tarief is zeker voordeliger dan het standaard tarief bij Fluvius. Doe zeker ook de V-test om te zien wie voor jou de meest voordelige energieleverancier is.


We schakelen verplicht de budgetmeter uit zodra je een nieuw contract sluit met een commerciële energieleverancier voor aardgas en/of elektriciteit. Na de uitschakeling wordt de budgetmeter niet vervangen maar werkt hij verder als een gewone meter met tweevoudig uurtarief.

 

Wil je ook in de toekomst graag schuldenvrij blijven, dan moet je zeker even een kijkje nemen naar onze pagina met eenvoudige en handige tips om energie, water en warmte te besparen.

Als je een actieve budgetmeter aardgas en/of elektriciteit in huis hebt, kan je ook genieten van een gratis energiescan. Je krijgt niet alleen tips die perfect op jouw leven zijn afgestemd, je maakt ook kans op gratis energiebesparend materiaal. Lees alles over de energiescan en stuur ons meteen jouw aanvraag door!

De voordelen van de budgetmeter

  • Je beschikt over energie en de budgetmeter levert aardgas en elektriciteit op dezelfde manier als een gewone teller. Je gebruikt dus al jouw toestellen op dezelfde manier als voordien
  • Je bespaart op je energiekost want je bent je heel bewust van je verbruik
  • Je hebt steeds zicht op je resterende verbruik
  • Je betaalt op voorhand voor je aardgas en/of elektriciteit. Je komt dus niet voor verrassingen te staan wegens een onverwachte jaarafrekening
  • Je budget onder controle: geen onverwachte energiefacturen meer! Je betaalt vooraf wat je budget je toelaat en je hebt altijd een duidelijk zicht op je saldo
  • Je geniet van goedkopere energie tijdens de ‘stille uren’ omdat je budgetmeter standaard een tweevoudig uurtarief heeft
  • Je beschikt altijd over energie, zelfs al is je saldo bijna opgebruikt en de betaling even ongelegen komt. Dan kun je immers beroep doen op het noodkrediet. Dat is een beperkt bedrag om tijdelijk normaal energie te verbruiken tot je de kans hebt gehad om je budgetmeter op te laden. Het verbruikte noodkrediet vul je bij je betaling weer aan. Zo staat je noodkrediet weer klaar als je het nog eens nodig hebt.

Je budgetmeter(s) opladen

Een budgetmeter werkt met een budgetmeterkaart waarop je geld kan opladen. Je kan het een beetje vergelijken met een prepaid-kaart voor een gsm. Dat geld kan je vervolgens van de kaart opladen naar je budgetmeter zelf. Via de links hieronder kan je lezen hoe je de kaart oplaadt en vervolgens je budgetmeter aardgas en/of elektriciteit.

Hoe lees je de meterstanden af?

Budgetmeter elektriciteit

De meterstanden kan je aflezen via het elektronische scherm.

Budgetmeter aardgas

De meterstand van de budgetmeter aardgas kun je lezen door enkele malen op de grijze knop te drukken. Via onderstaande link verneem je hoe dat precies werkt en vertellen we je meteen meer over openingsprocedure van de budgetmeter.

Storing op je budgetmeter?

Ondervind je problemen met de werking van je budgetmeter? Dan is er veel kans dat het krediet op is. Hoe je kan opladen, lees je hier.

Alles opgeladen en toch geen spanning op je budgetmeter? Dan neem je best contact op met onze storingsdienst op het nummer 078 35 35 00 (zonaal tarief) om te achterhalen waar de storing vandaan komt.

 

Veelgestelde vragen over de budgetmeter

Waarom een budgetmeter?

Dankzij de budgetmeter blijf je bewust van je energieverbruik. Het zet je ertoe aan energie te besparen, waardoor je vermijdt dat schulden oplopen. Om redenen van schuldbeheersing zijn klanten vaak zelf vragende partij om een budgetmeter te krijgen. Daarnaast verplicht de huidige wetgeving om budgetmeters te plaatsen bij klanten met betalingsmoeilijkheden.

Wanneer plaatst Fluvius een budgetmeter?

Ben je door je commerciële energieleverancier opgezegd (en vind je geen andere leverancier), dan kom je bij Fluvius terecht, die dan als sociale leverancier optreedt.  

Als je ook bij ons je facturen niet correct/tijdig betaalt, stellen we je in gebreke. Daarna heb je nog maximaal 15 kalenderdagen de tijd om de schuld te vereffenen. Gebeurt dit niet, dan is de plaatsing van de budgetmeter onomkeerbaar. Op die manier zorgen we ervoor dat je verder energie kunt verbruiken en vermijden we nieuwe schulden. 

Moet je betalen voor een budgetmeter?

De plaatsing van de budgetmeter is gratis, maar we rekenen je wel de levering van energie aan. Weet dat onze tarieven niet altijd de goedkoopste zijn. Snel je eventuele schulden afbetalen via de budgetmeter en terug een contract met een energieleverancier naar keuze, is dan ook de beste optie. Tip: wie de goedkoopste energieleverancier is voor jou kan je hier ontdekken.

Kan je van leverancier veranderen als je een budgetmeter hebt?

Ja, de aanwezigheid van een budgetmeter vormt geen belemmering om terug over te schakelen naar de commerciële markt. Je kunt wel enkel veranderen van leverancier als: 

  • Je geen openstaande schuld meer hebt bij Fluvius. Schulden bij een vroegere, commerciële leverancier worden niet in rekening gebracht 

  • Je een contract hebt gesloten met een commerciële leverancier. 

Zodra je contract ingaat met je nieuwe leverancier, deactiveren we je budgetmeter. Vanaf dan werkt de budgetmeter als een gewone gasmeter of een elektriciteitsmeter met tweevoudig uurtarief. Je  zult vanaf dat ogenblik opnieuw facturen ontvangen van je commerciële leverancier. 

Kan een geplaatste budgetmeter worden weggehaald?

Een geplaatste budgetmeter wordt niet weggenomen. Als je overstapt naar een commerciële leverancier of als je verhuist, dan werkt de budgetmeter als een gewone gasmeter of een elektriciteitsmeter met tweevoudig uurtarief. 

Als je verhuist, dan schakelen we de budgetmeter op de oude woonplaats uit. Op de nieuwe woonplaats, wordt dan opnieuw een budgetmeter geplaatst.