Dag- en/of nachttarief

Bij het dagtarief heb je een elektriciteitsmeter met één telwerk die wordt gebruikt om het ‘enkelvoudig’ uurtarief te berekenen. Mensen met een dag/nachttarief hebben dan weer een meter met twee telwerken en een ‘tweevoudig’ uurtarief. Maar welke formule is het meest voordelig voor jouw situatie?

Kiezen voor een tweevoudig uurtarief (dag- en nachttarief)

Heb je momenteel een elektriciteitsmeter met één telwerk, maar gebruik je je wasmachine, droogkast, vaatwasmachine en elektrische boiler vooral ’s avonds of in het weekend? Dan kan het interessant zijn om over te schakelen naar een tweevoudig uurtariefmeter omdat de elektriciteitsprijs goedkoper is in het weekend en tijdens de daluren.

Heb je al een aansluiting, maar wil je die aanpassen naar een tweevoudig uurtarief? Vraag dan een wijziging van je bestaande aansluiting. Fluvius plaatst dan een meter met twee telwerken. Die meter heeft telwerken voor 'dag' (normaal tarief) en voor 'nacht' (verminderd tarief). De meter schakelt automatisch van dag naar nacht en omgekeerd. Leveranciers bieden een aparte prijs aan als je 2 meters hebt. Het nachtverbruik is goedkoper omdat ‘s nachts minder elektriciteit verbruikt wordt.

Wil je genieten van de verminderde prijs bij het nachttarief? Dan moet je wel een tweevoudige uurtariefmeter laten plaatsen. Dat kan je doen via de link hieronder.

Kiezen voor een enkelvoudig tarief (dagtarief)

In principe is een tweevoudige meter die jouw dag- en nachtverbruik apart registreert voordeliger als je vooral ’s nachts en tijdens het weekend verbruikt. Maar eigenaars van zonnepanelen zijn dikwijls beter af met een enkelvoudige meter.

Voor netgebruikers met zonnepanelen kan het dan ook interessant zijn om van dag- nachttarief terug om te schakelen naar een normaal tarief. De geproduceerde energie kan dan in mindering worden gebracht van het volledige verbruik. Die omschakeling kan je via onderstaande link aanvragen.

Het tijdstip van omschakeling is belangrijk!

Een eventuele negatief saldo (productieoverschot) compenseren we niet bij een tariefwissel (niet op nul gebracht). Vraag de tariefwissel dus best aan zo dicht mogelijk bij je jaarlijkse meteropname.
Bijvoorbeeld: is je jaarlijkse meteropname in de maand maart (opnamemaand), vraag dan een tariefwijziging aan op 1 april. Zo maak je optimaal gebruik van de in het net geïnjecteerde energie.