Veelgestelde vragen over Fluvius en de coronacrisis

Storingen

Kan ik nog steeds gasgeur melden?

Ja, bel onmiddellijk naar 0800 65 0 65. We sturen zo snel mogelijk een technieker.
We vragen wel op voorhand een gsm-nummer zodat onze technicus je kan vragen om de ruimte waar gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als je toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden.

Kan ik nog steeds een storing elektricteit melden?

Ja, je kan ons nog steeds contacteren als geen stroom hebt.
Kijk eerst op de gekende stroomonderbrekingen of jouw straat hierop al vermeld staat. Staat jouw straat hierop niet vermeld? Bel ons dan op 078 35 35 00.

Kan ik nog steeds een defecte straatlamp melden?

Ja, een defecte straatlamp kan je melden via: www.straatlampen.be.
Onze ploegen zorgen bij een eerstvolgende passage in de buurt voor de herstelling.

Er was bij mij een onaangekondigde storing van langer dan 4 uur. Heb ik recht op een schadevergoeding?

Neen, je hebt geen recht op een schadevergoeding als er sprake is van een noodsituatie. De huidige coronacrisis is een noodsituatie.
We zetten alles in het werk om de duurtijd van storingen tot een minimum te beperken, maar door de coronacrisis kunnen we niet alle uitvoeringstermijnen respecteren.

Aansluitingen

Ik heb een afspraak met een technicus van Fluvius, komt deze nog langs?

Neen, we voeren tot nader bericht enkel nog dringende werken uit. Alle niet-dringende werken plannen we later in en voeren we later uit.

Welke werken voert Fluvius nog uit?

We voeren enkel nog dringende werken of interventies en solitaire werken uit.

Dringende werken of interventies zijn; storingen, dringende indienstnamen en dringende aan- en afkoppelingen.

Solitaire werken zijn; werken in openlucht of onbewoonde gebouwen die één Fluvius-medewerker of één medewerker van een aannemer alleen kan uitvoeren en waarbij geen contact met klanten of andere personen nodig is.
Voorbeelden zijn de ombouw van de openbare verlichting naar leds, controle en onderhoud van verdeelkasten of bezoeken aan cabines.

Welke werken voert Fluvius niet meer uit?

Alle niet-dringende werken voeren we voorlopig niet meer uit.
Niet dringende werken zijn; gewone aansluitingen, het ombouwprogramma van de digitale meter en geplande werken in de straat.

Wat moet ik doen als een technicus bij mijn thuis komt?

We vragen op voorhand een gsm-nummer zodat onze technicus je kan vragen om de ruimte waar gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als je toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden.

Kan ik nog een nieuwe aansluiting aanvragen?

Ja, je kan nog steeds een nieuwe aansluiting aanvragen. Maar je kan momenteel wel geen afspraak maken voor de uitvoering van je nieuwe aansluiting.

Ik had een afspraak voor een plaatsing van een digitale meter. Gaat deze door?

Neen. We pauzeren tijdelijk de uitrol van de digitale meter door het coronavirus. Alle geplande plaatsingen tot en met 5 april gaan zeker niet door.
Wij contacteren je voor een nieuwe afspraak.

Fluvius heeft mijn aansluiting te laat gerealiseerd. Heb ik recht op een schadevergoeding?

Neen, je hebt geen recht op een schadevergoeding als er sprake is van een noodsituatie. De huidige coronacrisis is een noodsituatie.
Door deze noodsituatie voeren we enkel nog dringende werken uit en kunnen we niet alle uitvoeringstermijnen respecteren.

Budgetmeter

Kan ik de kaart van mijn budgetmeter nog opladen?

Ja, de oplaadpunten waar je kan opladen vind je op: www.fluvius.be/oplaadpunten.

Mag een ander persoon mijn budgetmeterkaart opladen?

Ja, als je zelf niet in staat bent om je budgetmeterkaart op te laden, mag iemand anders in jouw plaats de kaart opladen.
Onze oplaadpunten vind je terug op: www.fluvius.be/oplaadpunten.

Wat als mijn budgetmeter niet meer werkt?

Bel ons op 078 35 35 00. We kijken samen met jou of een herstelling nodig is.

Plaatst Fluvius nog nieuwe budgetmeters?

Neen, we plaatsen tijdelijk geen nieuwe budgetmeters meer.

Fluvius contacteren

Kan ik Fluvius nog steeds contacteren?

Ja, je kan Fluvius nog steeds op verschillende manieren contacteren:

  • via ons contactformulier
  • via 078 35 35 34 (zonaal tarief). Van maandag tot vrijdag: van 8u tot 20u en zaterdag: van 9u tot 13u.

Meterstanden en meteropname

Komt de meteropnemer nog langs?

Neen, tot 17 april komt de meteropnemer tijdelijk niet meer langs om je meterstanden op te nemen.
Je krijgt tot 17 april een brief waarin we je vragen je meterstanden door te geven.

Vanaf 20 april gaan de meteropnemers wel terug op pad, maar dan wel volledig contactloos. Ze gaan aan de slag met een systeem van meteropnamekaartjes die ze in de brievenbus achterlaten zodat klanten er zelf hun meterstanden op kunnen invullen. Die kaartjes kleef je - eenmaal ingevuld - achter het raam of op een andere zichtbare plaats om te vermijden dat er contact kan gebeuren. Twee dagen later komen onze meteropnemers opnieuw langs om de meterstanden die op het kaartje staan te noteren.

Ik verander van energieleverancier. Hoe moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Als je van energieleverancier verandert, krijg je van ons een e-mail of brief waarin we je vragen om je meterstanden door te geven via de website of onze infolijn.

Premies

Kan ik nog een premie aanvragen?

Ja, je kan nog steeds een premie aanvragen. Al onze premies vind je op fluvius.be/premies.

Betaalt Fluvius mijn premie nog uit?

Ja, als we je premieaanvraag goedkeuren, betalen we je premie nog steeds uit.

Energiefactuur

Ik ben technisch werkloos. Hoe geniet ik van de tussenkomst voor mijn energiefactuur?

Je hoeft hiervoor niets te ondernemen. Het is niet Fluvius maar de Vlaamse overheid die via de RVA (Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening) automatisch en rechtstreeks het bedrag zal storten op de rekening van de werknemer.

Meer over de water- en energievergoeding voor tijdelijke werklozen.