Veelgestelde vragen over Fluvius en de coronacrisis

Storingen

Kan ik nog steeds gasgeur melden?

Ja, bel onmiddellijk naar 0800 65 0 65. We sturen zo snel mogelijk een technieker.
We vragen wel op voorhand een gsm-nummer zodat onze technicus je kan vragen om de ruimte waar gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als je toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden.

Kan ik nog steeds een storing elektricteit melden?

Ja, je kan ons nog steeds contacteren als geen stroom hebt.
Kijk eerst op de gekende stroomonderbrekingen of jouw straat hierop al vermeld staat. Staat jouw straat hierop niet vermeld? Bel ons dan op 078 35 35 00.

Kan ik nog steeds een defecte straatlamp melden?

Ja, een defecte straatlamp kan je melden via: www.straatlampen.be.
Onze ploegen zorgen bij een eerstvolgende passage in de buurt voor de herstelling.

Er was bij mij een onaangekondigde storing van langer dan 4 uur. Heb ik recht op een schadevergoeding?

Voor onaangekondigde storingen van langer dan 4 uur blijft een ongemakkenvergoeding voorzien, aan dezelfde voorwaarden als in niet-coronatijden. Je vindt meer informatie op deze pagina.

Aansluitingen

Mijn afspraak met een technicus van Fluvius werd geannuleerd. Hoe krijg ik een nieuwe afspraak?

Sinds 11 mei hervatten we al onze activiteiten. We maken eerst met jou een nieuwe afspraak. We werken eerst de eerder uitgestelde afspraken weg, daarna plannen we afspraken in met nieuwe klanten

Welke werken voert Fluvius nu uit?

Sinds 11 mei hervatten wij al onze activiteiten. We zorgen er steeds voor dat dit op een veilige manier kan gebeuren.

Welke veiligheidsmaatregelen neemt de technicus?

1,5 meter afstand houden, het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (mondmasker binnen, … ) en het wassen van de handen voor en na elk klantbezoek zijn de basisregels. Indien nodig, bakent de technicus de werkplek af waarbinnen je als klant niet mag komen. Als een technicus de werksituatie onveilig vindt, mag hij zijn werk stopzetten.

Wat moet ik doen als een technicus bij mij thuis komt?

Draag - net als onze medewerkers - een mondmasker, hou steeds 1,5 meter afstand, voorzie een vrije doorgang naar de plaats waar de werken worden uitgevoerd en zet deuren open, zo nemen onze technici zo weinig mogelijk deurklinken vast. Verlaat onmiddellijk de ruimte waarin onze medewerker moet werken.

Kan ik nog een nieuwe aansluiting aanvragen?

Ja, je kan nog steeds een nieuwe aansluiting aanvragen via de website, de Infolijn of het Fluvius-klantenkantoor.

Ik had een afspraak voor een plaatsing van een digitale meter. Gaat deze door?

Neen. We pauzeren tijdelijk de uitrol van de digitale meter door het coronavirus. Zodra we heropstarten, contacteren we je voor een nieuwe afspraak.

Fluvius kan mijn aansluiting of de aanpassing aan mijn aansluiting of meter (nog) niet uitvoeren. Heb ik recht op een schadevergoeding?

Neen, je hebt geen recht op een schadevergoeding als er sprake is van een noodsituatie. De huidige coronacrisis is een noodsituatie. Hierdoor kunnen we niet alle uitvoeringstermijnen respecteren.

Budgetmeter

Kan ik de kaart van mijn budgetmeter nog opladen?

Ja, de oplaadpunten waar je kan opladen vind je op: www.fluvius.be/oplaadpunten.

Mag een ander persoon mijn budgetmeterkaart opladen?

Ja, als je zelf niet in staat bent om je budgetmeterkaart op te laden, mag iemand anders in jouw plaats de kaart opladen.
Onze oplaadpunten vind je terug op: www.fluvius.be/oplaadpunten.

Wat als mijn budgetmeter niet meer werkt?

Bel ons op 078 35 35 00. We kijken samen met jou of een herstelling nodig is.

Plaatst Fluvius nog nieuwe budgetmeters?

Ja, we plaatsen terug nieuwe budgetmeters.

Fluvius contacteren

Kan ik Fluvius nog steeds contacteren?

Ja, je kan Fluvius nog steeds op verschillende manieren contacteren:

  • via ons contactformulier
  • via 078 35 35 34 (zonaal tarief). Van maandag tot vrijdag: van 8u tot 20u en zaterdag: van 9u tot 13u.

Kan ik in een Fluvius-klantenkantoor terecht?

Ja, je kan terecht met al je vragen in onze 13 geopende klantenkantoren. We beperken de toegang tot een minimum aantal klanten en vragen je alleen en met een mondmasker naar het kantoor te komen. Een afspraak maken hoeft hier niet. Het gaat om de kantoren in Aalst, Antwerpen (Hoboken en Deurne), Brugge, Genk, Gent, Ieper, Turnhout, Kortrijk, Hasselt, Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas.

Sinds maandag 8 juni kan je ook terecht in onze overige 17 klantenkantoren, maar dit enkel op afspraak. Je kan ons via de infolijn 078 35 35 34 bellen voor een afspraak. Het gaat om de kantoren Antwerpen Ecohuis, Brecht, Deinze, Eeklo, Geel, Geraardsbergen, Halle, Heist-op-den-Berg, Lier, Lokeren, Lubbeek, Oostende (Energiehuis EOS), Roeselare, Ronse, Torhout, Veurne en Vilvoorde. Uiteraard gelden in al onze kantoren dezelfde strikte veiligheidsmaatregelen.

Zoek een klantenkantoor bij jou in de buurt.

Meterstanden en meteropname

Komt de meteropnemer nog langs?

Ja, de meteropnemers blijven voorlopig verder contactloos werken. Ze steken een kaartje in de brievenbus, je noteert daarop je meterstand(en) en hangt het zichtbaar aan een venster of de voordeur. Onze opnemer komt twee dagen later langs om de meterstanden te noteren.
Als het niet lukt om de meterstanden tijdig te registreren (bv. voor een 2de verblijf), dan schatten we hun verbruik.
Meer over hoe Fluvius het verbruik schat.

Ik verander van energieleverancier. Hoe moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Als je van energieleverancier verandert, krijg je van ons een e-mail of brief waarin we je vragen om je meterstanden door te geven via de website of onze Infolijn.

Premies

Kan ik nog een premie aanvragen?

Ja, je kan nog steeds een premie aanvragen. Al onze premies vind je op fluvius.be/premies.

Betaalt Fluvius mijn premie nog uit?

Ja, als we je premieaanvraag goedkeuren, betalen we je premie nog steeds uit.

Energiefactuur

Ik ben technisch werkloos. Hoe geniet ik van de tussenkomst voor mijn energiefactuur?

Je hoeft hiervoor niets te ondernemen. Het is niet Fluvius maar de Vlaamse overheid die via de RVA (Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening) automatisch en rechtstreeks het bedrag zal storten op de rekening van de werknemer.

Meer over de water- en energievergoeding voor tijdelijke werklozen.

We nemen onze voorzorgen als we tot bij u komen. Jij toch ook?