Maatregelen coronavirus

Laatste update: 9 april 2020

Het coronavirus blijft de actualiteit beheersen en de overheid heeft belangrijke maatregelen getroffen om de verdere verspreiding ervan zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook Fluvius volgt de situatie en wijzigt zijn werking. Dit heeft een grote impact op dienstverlening. De maatregelen gelden voor al onze disciplines: elektriciteit, aardgas, riolering, telecom en warmte.

De dienstverlening van Fluvius vanaf 8 april

Dringende interventies

Dringende interventies (storingen, dringende indienstname, dringende aan- en afkoppelingen …) doen we altijd. Fluvius laat klanten die problemen ervaren met nutsvoorzieningen nooit in de steek. We vragen onze klanten wel op voorhand om een gsm-nummer zodat onze technicus hem of haar kan vragen om de ruimte waar gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als de klant toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden.

Solitaire werken

Werken in openlucht of onbewoonde gebouwen die door één Fluvius-medewerker of één medewerker van een aannemer alleen kunnen worden uitgevoerd en waarbij geen contact met klanten of andere personen nodig is. Voorbeelden zijn de ombouw van de openbare verlichting naar leds, controle en onderhoud van verdeelkasten of bezoeken aan cabines.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over storingen en aansluitingen tijdens de coronamaatregelen.

Meteropname

Klanten waar er in april nog een meteropname gepland staat, ontvangen nog een brief of e-mail waarbij ze zelf hun meterstanden kunnen doorgeven via de website of onze infolijn.

Voor de maand mei starten de meteropnemers terug met de gebruikelijke meteropnames, maar dan wel volledig contactloos.
Ze gaan dan aan de slag met een systeem van meteropnamekaartjes die ze in de brievenbus achterlaten zodat klanten er zelf hun meterstanden op kunnen invullen. Die kaartjes moeten de klanten - eenmaal ingevuld - achter het raam of op een andere zichtbare plaats kleven om zo contact met de meteropnemer te vermijden. Twee dagen later komen onze meteropnemers opnieuw langs om de meterstanden die op het kaartje staan te noteren.
In appartementsgebouwen met aparte meterlokalen kan de meteropnemer meestal wel een meteropname doen zonder fysiek contact met de bewoners.

Als het niet lukt om de meterstanden tijdig te registreren (bv. voor een 2de verblijf), dan schatten we hun verbruik. Meer over hoe Fluvius het verbruik schat.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over meteropname tijdens de coronamaatregelen.

Klantenkantoren

We pasten half maart onze dienstverlening in onze klantenkantoren aan. Van de 30 kantoren zijn er nog dertien open. Het gaat om de kantoren in Aalst, Antwerpen (Hoboken en Deurne), Brugge, Genk, Gent, Ieper, Turnhout, Kortrijk, Hasselt, Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas. In de 13 kantoren kunnen klanten alleen voor dringende problemen terecht (bv. problemen met budgetmeters of oplaadkaarten). Zoek een klantenkantoor bij jou in de buurt.

Bekijk ook hoe je Fluvius kan contacteren tijdens de coronamaatregelen.

Bereikbaarheid oplaadpunten budgetmeter

De oplaadpunten voor budgetmeters aan onze klantenkantoren blijven beschikbaar. Aan onze buitenterminals van de klantenkantoren blijft opladen 7 dagen op 7 en 24u/24u mogelijk.

Zoek een oplaadpunt bij jou in de buurt.